«Latvenergo»: elektrības tirgū «Lattelecom» varētu būt nopietns konkurents

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka/LETA

Pirmie divi gadi, kopš Latvijas mājsaimniecības ir iekļautas brīvajā elektroenerģijas tirgū, ir bijis izpētes un aprašanas laiks, pauda AS «Latvenergo» komercdirektors, valdes loceklis Uldis Bariss.

«Divi gadi ir bijuši izpētes un aprašanas laiks. Droši vien tirgus atvēršanas pats sākums [2014.gadā] bija diezgan nesaprotams. Kā tas var būt, ka viena regulēta tarifa vietā pēkšņi ir dažādas iespējas - var būt biržas produkts, varbūt fiksētas cenas tarifu plāni, tāpat var izvēlēties tirgotāju. Es domāju, tas bija aprašanas laiks ar izmainījušos situāciju. Līdz ar diviem gadiem mājsaimniecību tirgū ir pagājuši 10 gadi juridisko klientu tirgū, kur vairāk īsti diskusiju nav, visi ir pieraduši un zina, kā tiek pirkts produkts un kas ko piedāvā. Tas parāda, ka tirgum ir vajadzīgs nedaudz laika, lai viss nostātos savās vietās,» klāstīja Bariss.

Viņš norādīja, ka šajos divos gadus citu tirgotāju izvēlējusies neliela daļa mājsaimniecību. «Precīzu datu mums nav, bet tie varētu būt daži procenti, kas izvēlējušies citu tirgotāju. Protams, pārvēršot absolūtās vienībās, mēs runājam par vairākiem desmitiem tūkstošu,» sacīja uzņēmuma komercdirektors.

Taujāts, ar ko varētu būt skaidrojams mājsaimniecību biklums, viņš atzīmēja, ka «Latvenergo» ir dominējošais ražotājs Latvijā. «Piemēram, pērn saražojām 2,8 reizes vairāk elektroenerģijas, nekā patērēja visas mājsaimniecības Latvijā. Visa saražotā enerģija tiek nodota biržā, no kuras pēc tam jebkurš tirgotājs elektroenerģiju var nopirkt un tālāk pārdot savam klientam. Tomēr šis tirgus mehānisms beigās izveido situāciju, ka nevienam tirgotājam elektroenerģija nav pieejama būtiski lētāk nekā citam tirgotājam. Līdz ar to konkurence notiek ne tik daudz uz cenas rēķina, cik ar klienta apkalpošanu un dažādu produktu papildu pakalpojumu piedāvāšanu. Iespējams, tirgotājiem varbūt vēl nav izdevies atrast pietiekami uzrunājošus papildu pakalpojumus, lai klientus lielā skaitā piesaistītu,» skaidroja Bariss.

Savukārt, komentējot to, cik paši tirgotāji ir aktīvi mājsaimniecību klientu piesaistē, viņš sacīja, ka jāņem vērā nelielais mājsaimniecību elektroenerģijas patēriņš. «Jārēķinās ar to, ka mājsaimniecību patēriņš ir zems. Tur ir jāatrod papildu pakalpojumi, lai būtu rentabli masveidā ieiet šajā tirgū. Šobrīd tirgotāji aktīvi strādā pa citiem pārdošanas kanāliem, tiešajiem pārdošanas kanāliem, neejot dažādas reklāmās. Konkurence un piedāvājumi tur ir. Tāpat ir pietiekami daudz klientu, kuri paši ir aktīvi, un internetā ir iespēja ļoti ērti tikt līdz tirgotājam,» pauda uzņēmuma valdes loceklis.

Vienlaikus ir redzama pakāpeniska aktivitāte «Latvenergo» piedāvāto produktu un norēķinu veida maiņā, kas arī ir pietiekami nozīmīga izmaiņa klientam.

«Manuprāt, tirgum attīstoties, pakāpeniski aug arī aktivitāte. Nav sniega lavīnas, bet ir normāla tirgus sapratne, un klienti sāk raudzīties, kas viņiem ir ērtāk. Ja sākotnēji masveidā izmantoja Universālo pakalpojumu un izlīdzināto maksājumu, tad tagad jau skatās, kurš no produktiem ir labāks. Varbūt izlīdzinātais maksājums vairs nav labākais variants, tā vietā ņemot rēķinu,» sacīja energokompānijas komercdirektors.

Taujāts, cik liela daļa mājsaimniecību klientu vispār nav izdarījuši nekādu izvēli un interesējušies par iespējām, bet vienkārši palikuši pie «Latvenergo» un izmanto Universālo pakalpojumu, Bariss norādīja, ka to pateikt nevar. «Mēs to nevaram pateikt. Savulaik, kad tirgu vēra vaļā, uzstādījums bija, ka Universālais pakalpojums tiek veidots kā normāls produkts mazam patēriņam. Latvijā ir ļoti daudz maza patēriņa klientu, tāpēc, ja patēriņš ir 50 līdz 100 kilovatstundas un patērētājam nav intereses ziņot rādītājus, tad, iespējams, Universālais pakalpojums ar izlīdzināto maksājumu tiešām ir visatbilstošākais. (..) Mēs nezinām, vai klients uzskata, ka attiecīgais pakalpojums viņu apmierina, vai vienkārši nevēlas par tirgu vispār interesēties. Lielākā daļa klientu ar mazu patēriņu izmanto Universālo pakalpojumu,» viņš stāstīja.

Vienlaikus Bariss atzina, ka SIA «Lattelecom» varētu būt pietiekami nopietns konkurents elektroenerģijas tirgus mājsaimniecību segmentā, ņemot vērā uzņēmuma lielumu un jau esošo klientu datubāzi.

«Protams, mēs domājam, ka jebkura konkurenta ienākšana būs pozitīvs signāls klientiem, kuriem būs pieejams plašāks piedāvājumu klāsts. Mums, protams, tas dos grūdienu rast jaunus piedāvājumus atkarībā no tā, ko klients novērtēs. Mūsu stiprā puse ir tā, ka mēs neesam tikai tirgotājs, mēs esam arī ražotājs. Mēs varam nodrošināt cenu stabilitāti klientiem, ko citiem tirgotājiem mēdz būt pagrūti garantēt. Pārsvarā citi tirgotāji, kuri nav ražotāji, piedāvā biržas produktus,» skaidroja «Latvenergo» komercdirektors.

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka «Latvenergo» aktīvi cenšas apzināt to, kas klientiem šķiet būtiski, un rast atbilstošu piedāvājumu vai risinājumu. «Jebkura konkurenta ienākšana, protams, aktivizē gan tirgu, gan mūsu darbību, bet mēs brīvā tirgū esam jau 10 gadus un esam redzējuši vairāku citu konkurentu ienākšanu. Tas atstāj pozitīvu dinamiku tirgū, bet mums, protams, racionāli jāskatās uz situāciju un atbilstoši jāreaģē. Ja redzēsim, ka mums ir iespēja arī kaut ko jaunu pievienot un klientiem parādās jaunas intereses, mēs noteikti pamainīsim arī savu piedāvājumu,» piebilda Bariss.

«Latvenergo» koncerns ir Baltijas mēroga energouzņēmums, kas nodarbojas ar elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanu un pārdošanu, elektroenerģijas sadales pakalpojuma nodrošināšanu un pārvades sistēmas aktīvu nomu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu