«Rimi» un «Maxima» diktāts. Eksperte: tirgus nedrīkst stagnēt, vajadzīga konkurence (5)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: BNS foto/LETA

Šobrīd mazumtirdzniecībā ir neveselīga konkurence, kas atspoguļojas pārtikas un plaša patēriņa preču cenās, uzskata Biznesa augstskolas «Turība» docētāja Renāte Cāne. Tāpēc veikalu tīkla «Lidl» ienākšanu Latvijā viņa uzskata par pozitīvu zīmi.

Eksperte saka, ka priecātos arī par citu tirgus spēlētāju parādīšanos. Viņai žēl, ka krīzes ietekmē no no Latvijas aizgāja igauņu «Selver» – mūsdienīgs veikalu tīkls ar labu sortimentu. Šobrīd pastāvošo neveselīgo konkurenci apliecina statistika – 2015. gadā otrais un trešais lielākais uzņēmums pēc apgrozījuma bija «Rimi Latvija» (785.28 miljoni eiro) un «Maxima» (688.80 miljoni eiro), tālu aiz sevis atstājot tādus rūpniecības gigantus kā «Latvenergo» (521.15 miljoni eiro), «Latvijas Gāze» (444.69 miljoni eiro), jebkuru no bankām vai telekomunikāciju uzņēmumiem, kā arī visus citus pārtikas un ikdienas preču mazumtirgotājus Latvijā.

Jāņem vērā, ka

kopumā «Rimi Latvija» un «Maxima» veido ap 60-80% no ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības tirgus, un tas ir ārkārtīgi liels apjoms, kura sekas tādā vai citādā veidā izjūt visi Latvijas pircēji un arī pārtikas ražotāji,

norāda Cāne.

Latvijā pieaug interese par tādām pārtikas iegādes formām kā zemnieku produkcijas tiešās pārdošanas tīkli.

«Nekas cits kā vien konkurences palielināšanās nevar mainīt šo dažiem tirgus spēlētājiem tik labvēlīgo stāvokli un iespēju diktēt savus tirgus nosacījumus. Ekonomikā un arī politikā darbojas vēl viena likumība – tā saucamais «mēroga efekts», kas nozīmē, ka lieliem spēlētājiem ir nesalīdzināmas priekšrocības savu interešu realizēšanā,» stāsta augstskolas pasniedzēja. Pēc viņas domām,

jauna mazumtirgotāja ienākšana ir būtiska situācijā, kad tikko no Latvijas ir aizgājis lielveikalu «Prisma» tīkls,

atstājot iespēju vēl vairāk paplašināties abiem jau pieminētajiem tirgus līderiem.

Viņa uzskata, ka pārtikas ražotājiem nav jāsatraucas. Interese par tādām pārtikas iegādes formām kā zemnieku produkcijas tiešās pārdošanas tīkli un dažādi tirdziņi pieaug. Daudzveidīga Latvijas zemnieku produkcija iegādājama arī internetā. «Lidl» nebūs konkurents Latvijas mazajiem vai vidējiem pārtikas ražotājiem tādu pircēju acīs, kuriem ir svarīga ekoloģiskā pārtika.

Iespējams, tāpēc, ka tendence iegādāties dabisku pārtiku tieši no vietējā ražotāja ir visur Eiropā,

lielajiem starptautiskajiem tīkliem ar tipveida lielo apjomu produkciju, tādiem kā «Lidl», nākas meklēt jaunas tirgus iespējas.

«Tirgus nedrīkst stagnēt, jo konkurence bīda progresu, saka Cāne. Tirgus pēc savas būtības ir ļoti mainīga parādība, kas nedrīkst iesūnot. «Iespējamais drauds ir jāuztver pozitīvi, jo tas var ne tikai radīt situācijas apdraudējumu, tas var kļūt arī par iespēju jauniem risinājumiem.»

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu