OCTA vecajam traktoram - kam tas ir izdevīgi?

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Jelgavas novada kūdras ražotājs SIA «Laflora» apsaimnieko trīs purvus ar kopējo platību 1866 hektāri, izmantojot 86 smagās tehnikas vienības, kas ceļu satiksmē nepiedalās. Pēc izmaiņām obligātās civiltiesiskās transporta apdrošināšanas (OCTA) kārtībā, kas paredz, ka OCTA jāveic arī tehnikai, kas tiek izmantota darbam slēgtās teritorijās – pagalmos, mežos, tīrumos –, uzņēmumam papildus gadā būs jāšķiras vismaz no 10 000 eiro. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Uldis Ameriks uzskata, ka jauninājums ir neloģisks.

«Vēl viens trieciens zemniekiem, kuriem šogad jau tā nav viegli klājies,» grozījumus komentē Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes priekšsēdētājs Edgars Treibers. TVNET uzrunātie zemnieki nešaubās, ka lēmums ir apdrošinātāju lobēts.

«Apmēram 10 000 – tas ir daudz vai maz? Domāju, ka tā ir liela nauda.

Mūsu gadījumā tas ir būtisks finansiāls apgrūtinājums – vēl viens plašajā klāstā.

Papildu maksājums pazeminās mūsu uzņēmuma konkurētspēju pasaules kūdras ražotāju tirgū,» saka Ameriks. Nav skaidrs, kāds ir izmaiņu mērķis, jo normāla komunikācija ar sabiedrību nav notikusi, uzskata uzņēmējs. Lai apgūtu purvu platības un iegūtu kūdru, vajadzīgs liels skaits smagās tehnikas. Uzņēmumā ir 24 ekskavatori, 33 riteņu traktori, 15 kāpurķēžu traktori un pašgājēju mašīnas, 14 specifiskas tehnikas vienības, kas darbojas tikai uzņēmuma teritorijā un ceļu satiksmē nepiedalās, līdz ar to nekādi neapdraud cita īpašnieka transporta līdzekļus.

«OCTA ir apdrošināšanas veids, kas pasargā transporta līdzekļa īpašnieku, ja radušies zaudējumi negadījumā. kurā iesaistīta citas personas automašīna. Kūdras nozarē izmantotā tehnika darbojas viena īpašnieka teritorijā,» stāsta Ameriks. Turklāt, piemēram, traktors nekur nebrauc, tikai rok grāvi vai noliktavā iekrauj kravu. Lai izvairītos no riskiem, uzņēmums izmanto KASKO apdrošināšanu.

««Laflora» gadā izmanto ap miljons litru dīzeļdegvielas, par šo tehniku, kas nepiedalās ceļu satiksmē, akcīzes nodoklī samaksājot 34 centus par litru.

Tātad gadā mēs samaksājam 340 000 eiro akcīzes nodokli, kura mērķis ir ceļu uzlabošana.

Tas nozīmē, ka mēs tādējādi atbalstām gan citas nozares, gan valsti,» uzskata kūdras ieguves uzņēmuma vadītājs.

«Es neizprotu šo iniciatīvu, kas rada papildu slogu.»

Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā izraisījuši plašu rezonansi lauksaimnieku vidū. Līdz šim OCTA attiecās tikai uz transporta līdzekļiem, kas piedalījās ceļu satiksmē, un tas bija pašsaprotami. Tagad zemniekiem, kuriem ir vairākas tehnikas vienības, nāksies šķirties no vairākiem simtiem vai pat tūkstošiem eiro gadā. Nelielajām saimniecībām, kurās pa kūti ducina vecs 20. gadsimta 80. gadu traktoriņš, papildu maksājums būtiski sitīs pa kabatu.

Zemnieki vīpsnā: apdrošinātāju lobēts pasākums. «Tas ir absurdi –

mūs par muļķiem uzskata, vai?

Cik vispār ir gadījumu, kad traktors, kas rok grāvi vai pa lauku vadā sūdus, izraisa negadījumu un nodara kaitējumu trešajai personai? Vienīgais valsts ieguvums būs soda nauda par nenopirktu polisi,» saka zemnieks Andris no Neretas novada. Pēc viņa domām, traktortehnikas kustību teritorijas iekšienē neviens nespēs izkontrolēt. «Policija nebrauks pa lauku, lai iekļūtu svešā īpašumā un pārliecinātos, vai grāvī neducina traktoriņš. Vienīgā iespēja pārliecināties, vai OCTA ir veikta, varētu būt tehniskās apskates laikā. Pēc Andra domām,

30% atlaide polisēm lauksaimniecības tehnikai stāstu nepadarīs pozitīvāku, jo OCTA polišu cenas ir būtiski pieaugušas.

«Tur jau tā lieta, ka neviens nevar prognozēt, cik tieši tas izmaksās! Tas ir trakākais,» saka LOSP valdes pārstāvis Guntis Gūtmanis, norādot, ka pagaidām jautājumu ir vairāk nekā atbilžu. «Visām tehnikas vienībām, kas brauc pa ceļu, ir OCTA, bet kāpēc polise vajadzīga traktoram, kas nekad no kūts nav izbraucis, vien blietē barību?» Gūtmanis saka, ka ir gadījumi, kad situācija vispār ir absurda. Piemēram, kūdras purvos rosās daudz tehnikas, kas nemūžam uz ceļa neizbrauks.

Ja šī tehnika vispār kādreiz pārvietojas pa ceļu, tad to velk cita transporta vienība.

Jautājums: kas būs nākamais? Gadā ir varbūt divi negadījumi, kuros iesaistīta smagā tehnika. Gada laikā 80 bērnu sakož suņi.»

Tā ir daudz lielāka problēma par traktoriem uz lauka.

2014. gadā tika fiksēti 174 traktortehnikas izraisīti ceļu satiksmes negadījumi. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics uzskata, ka arguments «traktori pārvietojas tikai pa viena īpašnieka teritoriju» nav pietiekams, jo, strādājot uz lauka vai pārvietojoties pa pagalmu, iespējams izdarīt bojājumus trešās puses mantai, piemēram, uzduroties elektropārvades līnijām, to balstiem. Pēc viņa domām, neiegādājoties OCTA, vadītājs riskē ar lieliem zaudējumiem, kas jāatmaksā no savas kabatas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu