Apceļo Latviju: no Rīgas līdz Labragam!

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: No personīgā arhīva

Kas ir kājgrieži, ar ko tie nodarbojušies un kur dzīvojuši? Vai līvu zilās govis ir mīts, vai tās eksistē joprojām? To un vēl daudz ko citu uzzinājām sava nelielā ceļojuma pa Kurzemi laikā.

Apaudzis ar bārdu un kurzemnieku stāstiem, esmu atgriezies galvaspilsētā. 3 dienās nav iespējams apskatīt visu Kurzemi, un šoreiz mūsu izvēle krita uz piekrasti - ceļojām no Rīgas līdz Labragam. Uzreiz jāsaka, ka Ventspils vien ir vismaz trīs dienu vērta un to noteikti apciemosim vēl augustā, pa ceļam apskatot Dundagas pili. Vēl padomā ir ceļojums, kura laikā papētīsim iekšzemi un piekrasti posmā Pāvilosta - Papes ezers.

Bet ko nu par nākotni, pastāstīšu, kā šoreiz mums gāja!

Nesen bijām izbraucienā, kura laikā apskatījām Engures ezeru un Mērsragu, tādēļ šoreiz par pirmo pieturu izvēlējāmies Kalteni. Kaltenē ir iespējams novērot dažādus putnus - kaijas, gulbjus un jūras kraukļus, taču ne jau tikai ar putniem vien Kaltene slavena. No Kaltenes līdz pat Kolkai agrāk dzīvojuši kājgrieži. Kājgrieži bija laupītāji, kas, lai maldinātu jūrniekus, izdzēsa Kolkas bākā uguni un sakūra piekrastē ugunskurus. Garāmbraucošie kuģi šos ugunskurus noturēja par Kolkas bāku, bet, kad attapās, mainīja kursu un uzskrēja sēklim vai akmeņiem. Tad kājgrieži šos kuģus aplaupīja. Par kājgriežiem Kurzemes laupītāji iesaukti savu darbību rezultātā, proti, vēl vairākas dienas pēc maldināto kuģu bojāejas tika izskaloti jūrnieku līķi, kuriem bija labi ādas zābaki. Tā kā pēc tik ilgas atrašanās jūrā zābakus līķiem nebija iespējams novilkt, kājgrieži mirušajiem nogrieza kājas un pakāra tās kokos ar visiem zābakiem.

Tārpi pakārtās kājas saēda, putni izknābāja un saule izkaltēja, līdz zābaki nokrita un bija gatavi lietošanai.

Slava kurzemniekiem vienmēr gājusi pa priekšu, ne velti Dānijas baznīcās lūguši Dievu, lai pasargā viņus no mēra un kuršiem!

No Kaltenes mūsu ceļš veda uz Roju

Izstaigājām Rojas Jūras zvejniecības muzeju, kas reizē ir arī tūrisma informācijas centrs, un, piestājot apskatīt jahtas piestātnē, braucām līdz pludmalei. Pludmale ir sakopta, pie tās atrodas bērnu rotaļu laukums un Rojas zilais sivēns. Devāmies nelielā pastaigā pa molu.

Pa ceļam uz Kolku noteikti iesaku piestāt pie Pūrciema Baltās kāpas. Tā veidojusies pirms 6000 gadiem, Baltijas jūras priekšteces - Litorīnas jūras laikā. Lai varētu labāk apskatīt Balto kāpu, ir izveidota dabas taka, kas ir aptuveni kilometru gara. Izstaigājuši Pūrciema Balto kāpu, posāmies ceļā uz Kolku.

Purciema Baltā kāpa
Purciema Baltā kāpa Foto: No personīgā arhīva

Kolka ir Kurzemes pussalas tālākais ziemeļu punkts

Nosaukums Kolka esot cēlies no lībiešu valodas «Kuōl-ka», kas nozīmē: «Mirsti nost!» Te mums atkal jāatgriežas pie stāsta par kājgriežiem. Ne visi jūrnieki pēc kuģu laupīšanām izskaloti miruši, tāpēc kājgrieži, staigājot pa krastu izskaloto jūrnieku meklējumos, ņēmuši līdzi uzasinātus mietus. Ja izskalotais bijis vēl dzīvs, kājgrieži triekuši tam krūtīs mietu, kliegdami: «Kuōl-ka!»

Jums noteikti jāredz Kolkas pludmale! Tā vien šķiet, ka jūra, vējš un smiltis vienojušies milzīgā mākslas darbā - izskalotie un dabas apstrādātie koki izskatās grandiozi!

Pēc pastaigas pa Kolkas pludmali devāmies uz Košragu, kur bijām noskatījuši naktsmājas. Palikām viesu namā «Pītagi». Miers un klusums - vienīgā skaņa bija putnu dziesmas. Lieliska vieta, kur pavadīt nakti un atgūt spēkus! Un tā smarža, ko mežs un jūra sniedz... Fantastika!

Stūrīši
Stūrīši Foto: no personiskā arhīva

Nākamajā rītā ceļu sākām agri, braucām uz netālu esošo Mazirbi

Mazirbe bija lielākā lībiešu apdzīvotā vieta Kurzemē, pagājušā gadsimta 30. gados te strauji uzplauka zvejniecība. Pie vairākām mājām joprojām stāv lībiešu zilbaltzaļais karogs, tā krāsas simbolizē to, ko zvejnieks redz, būdams jūrā. Zilā krāsa - jūra, tālāk baltais liedags un tad zaļie meži. Jāpiebilst, ka Mazirbē atrodas arī Lībiešu tautas nams. Atstājuši auto pie Lībiešu tautas nama, devāmies uz laivu kapsētu aplūkot laivas. Agrāk tās lepni šķēla viļņus un, jūrai bangojot un vējiem pūšot, piekrautas zivīm, ik dienas atgriezās siltajās liedaga smiltīs, lai apgādātu vietējo ciemu iedzīvotājus un viesus. Tagad tās, aizmirstas un laika zoba saēstas, dus laivu kapsētā... Nedaudz skumji kļūst, raugoties uz šīm laivām... Laivas te tika savilktas pagājušā gadsimta 50. un 60. gados, jo pierobežas režīma zonas dēļ tika aizliegta individuālā zveja. Robežsargi neļāva tās krastā sadedzināt, kā tas senāk tika tradicionāli darīts Jāņu vakarā. Gandrīz visā Kurzemes piekrastē PSRS laikā bija izveidots īpašs pierobežas režīms, kas aizliedza cilvēkiem brīvi pārvietoties gar jūru. Ja vēlējies apciemot radus vai draugus, kas dzīvoja piejūras teritorijā, bija nepieciešama speciāla atļauja no milicijas.

Paslaistījušies Mazirbes pludmalē, devāmies aplūkot Miķeļbāku, kas ir augstākā bāka Baltijā, tās augstums - 62 metri

Pēc Miķeļbākas apskates devāmies Irbenes radioteleskopa virzienā. Šis 650 tonnu smagais milzis tika uzbūvēts 60. gados PSRS Aizsardzības ministrijas vajadzībām. RT-32 radioteleskops atradās slepenā objektā «Zvjozdočka» un bija paredzēts spiegošanai un visu veidu sakaru pārtveršanai no pavadoņiem.

Pa ceļam var aplūkot pamesto kara pilsētiņu «Zvaigznīte», skats patiešām spocīgs!
Irbene
Irbene Foto: No personīgā arhīva

Ja atrodaties Kurzemē, noteikti iesaku apmeklēt Ovišu bāku. Par simbolisku samaksu ir iespējams uzkāpt bākā un vērot brīnišķīgo ainavu - mežus, jūru, garāmbraucošos kuģus. Ovišu saimniece ar vislielāko prieku pastāstīs par bāku un Kurzemes vēsturi, par kuršu laupītājiem un par to, kā kara laikā koordinātes tika mainītas, lai vācu zemūdenes pie Kolkas uz sēkļa uzskrietu. Un vēl daudz ko citu!

Iebraukuši Ventspilī, nolikām mantas viesnīcā un devāmies ekskursijā pa Livonijas ordeņa pili. Tā celta 13. gadsimtā un ir senākā saglabājusies būve Ventspilī. Netālu no pils atrodas piemineklis Krišjānim Valdemāram - populāra fotografēšanās vieta. Tā kā ceļojām ar mazo meitiņu, kura bija gana nogurusi, devāmies pavakariņot un tad jau uz viesnīcu, lai atgūtu spēkus un ceļojumu turpinātu no rīta. Ventspils ir kā radīta tūristiem, te ir dažādas izklaides iespējas - ūdens atrakciju un piedzīvojumu parki, bērnu pilsētiņas, dažādi interesanti apskates objekti, sakopta pludmale utt. Un vienmēr atradīsiet, kur novietot auto!

Ventspils
Ventspils Foto: No personīgā arhīva

Nākamo rītu sākām ar pastaigu pa promenādi un nelielu fotosesiju ar Ventspils govīm. Govju skulptūras atradīsiet visā Ventspilī, visdažādākajās vietās. Izstaigājām arī pa Dienvidu molu. Tālāk devāmies uz Piejūras brīvdabas muzeju. Paskatījāmies, kā dzīvojuši Kurzemes piekrastes iedzīvotāji - te iespējams aplūkot zvejnieku mājas, laivas un ikdienā izmantotos priekšmetus un darbarīkus. Pēc muzeja apskates izbraucām ar mazbānīti, un tālāk jau mūsu ceļš veda uz Jūrkalni.

Foto: No personīgā arhīva

Jūrkalnes «Zītaros» varat apciemot slavenās līvu jeb zilās govis

Lībiešu teika par govju izcelsmi stāsta, ka jūras meita iznākusi no jūras ganīt savas govis svešās ganībās. Ganību saimnieks jūras meitu padzinis, un tā raudādama aizgājusi atpakaļ jūrā, bet septiņas govis palikušas. Tagadējās zilās govis esot šo septiņu govju pēcteces. Pēc govju apskates devāmies uz Rīvas krogu. Te varat labi un lēti paēst, un no kroga paveras brīnišķīgs skats uz Rīvas upi un tās koka tiltu. Lieliska vieta, kur noslēgt ceļojumu!

Rīvas krogs
Rīvas krogs Foto: No personīgā arhīva

Pagaidām jāsaka paldies Kurzemei par fantastiskajiem iespaidiem, bet jau šovasar turpināsim tās apceļošanu! Plānā ietilpst jūras piekraste no Labraga līdz Papes ezeram un iekšzeme.