Burial «Burial» (4)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Lai arī dabstepa (dubstep) vilnis jau kādu laiku veļas pāri mūzikas interesentu galvām, tieši noslēpumainais Dienvidlondonas projekts «Burial» kļuvis par šīs kustības lāpnesi.

Burial «Burial»

(Hyperdub)

11/12

Dubstep savā būtībā nav nekas jauns, tajā sakausēti divi elementi - «dub» un «step». Dub saknes meklējamas Jamaikā un regeja mūzikā, bet «step» dabstepā atvasināts no britu garage apakšžanra - two-step. Dabsteps ir instrumentāls (nekādu reperu!), un tam raksturīgas milzīgas halles (aizguvums no dub), basbungas ritms aizgūts no two-step, tikai izpildīts divreiz lēnāk. Tuvākās asociācijas (izņemot dub un UK garage atzarus), iespējams, jāmeklē ar triphopu, īpaši Trikija (Tricky) daiļradi un vācu elektroniskās mūzikas izdevniecības «Scape» izpildītājiem, piemēram, Pole.

Par dabstepa robežšķirtnes ierakstu mēdz dēvēt 2005. gada projekta Skream darbu «Midnight Request Line», kas iezīmē šā žanra pirmos vaibstus, kaut tiek uzskatīts, ka dubstep radies jau 2000. gadā. Tomēr atšķirībā no dabstepa māksliniekiem Hatcha, Youngsta, Kode 9, Digital Mystikz, Loefa, Benga un Boxcutter (lielākā daļa meklējami izlasēs «Dubstep Allstars»), mūzikas presē slavētais «Burial»ir īpašs.

Kādēļ? «Burial», manuprāt, ir skaidri definējis dabstepa koncepciju un radījis žanra paraugalbumu. Ieraksts ir neticami jaudīgs, ar savu vienoto skanējumu, noskaņu un atmosfēru. «Burial» dabstepam devis papildu dimensiju, kas zināmā mērā atspoguļota uz plates vāciņa - pelēka, miglā tīta naksnīga, pat apokaliptiska pilsētas ainava, ko muzikāli ilustrē spocīgi sintezatora foni, gaisīga trompete un semplētas teju vai kinematogrāfiskas aizkapa balsis.

Arī saturiski «Burial» plati iecerējis kā vienotu koncepciju, proti, albums ilustrē Dienvidlondonu, kas plūdu dēļ tuvākajā nākotnē atradīsies zem ūdens. «Burial» ir kā rekviēms zaudētajiem sapņiem un mūzikai. Asociatīvi prātā nāk 80. gadu futūristiskā kinolente «Blade Runner» vai Džeimsa Greiema Balarda 60. gadu darbs «Nogrimusī pasaule».

Pats «Burial» presē pieejamajās intervijās neatklāj savu īsto vārdu, taču labprāt stāsta par savām muzikālajām ietekmēm jungle un UK garage. Vēl viena no tādām - elektroniskās mūzikas mākslinieks EL-B un viņa bungu skaņa. «Burial» šos bungu skaņu dēvē par pēdējo mūzikas neatminēto noslēpumu, viņš vairākus gadus centies atkārtot EL-B skaņu, bet sapratis, ka tas nav iespējams. Tā vietā viņš radījis pats savu skaņu paleti, par pamatu atstājot «tumsu, kur pārējais viss ir tikai pakārtots».

Blakus «Burial» mūzikas prese 2006. gadā izcēlusi vēl divus ierakstus - «Burial» izdevēju kompānijas «Hyperdub» atslēgas vīra Kode9 plati «Memories of the future» un eklektisko Various Production veikumu «The World Is Gone», kurā dabstepa elementi ir tikai daļa no kopējās bildes. Abiem šiem ierakstiem atšķirībā no «Burial» tomēr pietrūkst konsekvences un vienotas sajūtas, kas «Burial» platē ir no pirmās līdz pēdējai notij.

Izdošanas datums - 22.05.2006.

Komentāri (4)CopyDraugiem X Whatsapp

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu