Hauschka «Room To Expand» (1)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Viens no ierakstiem, pie kura šā gada laikā esmu atgriezies vairākkārt, - instrumentālais klavieru eksperiments Hauschka «Room To Expand».

Hauschka «Room To Expand»

(Fat Cat)

10/12

Pirms gada vai diviem jau savos apskatos minēju apzīmējumu «piano fever» (klavieru drudzis), tolaik teju vienlaikus savdabīgus klavieru instrumentālos ierakstus izdeva vairāki mākslinieki - Chilly Gonzales («Solo Piano»), Goldmund un arī Hauschka - Diseldorfas pianists un komponists Folkers Bertelmans (Volker Bertelmann). Atceros, ka Bertelmana mūzika man likās nedaudz par akadēmisku, par statisku, taču komponista jaunākais veikums «Room To Expand» ir mainījis manas domas.

Varbūt pie vainas pelēcīgie laika apstākļi, sniega deficīts vai pirmssvētku gaidas, taču kaut kā nejauši «Room To Expand» nostrādā ... un, tikai padziļināti pētot, aiz šķietami vienkāršām klavieru kompozīcijām atklājas Folkera Bertelmana savdabīgie eksperimenti. Protams, nav jau tā, ka ar lielajiem flīģeļiem agrāk nav veikti eksperimenti - klātas segas, dažādi priekšmeti u.tml. taču Bertelmans centies atrast pats savu pieeju klavierēm kā perkusijas instrumentam.

«Room To Expand»
«Room To Expand» Foto: Publicitātes foto

Bertelmans it kā apgāž stereotipu par tīri, dzidri skanošām klavierēm, kuras ļauts spēlēt tikai izciliem virtuoziem, - viņš burtiski iekāpis flīģeļa stīgu kastē, apkāris klavieru stīgas ar dažādiem grabuļiem, papīriem, aptinis ar ģitāras stīgām u.tml lietām, kas rada savdabīgu rezonējošu efektu, savdabīgu dabisku perkusiju.

Ieraksts nav aprobežojies tikai ar klavierēm, vairākos skaņdarbos izmantoti pūšamie instrumenti, stīgu kvartets. Ievadošā, mazliet akadēmiskā «La Dilettante» ir klavieru un stīgu instrumentāla epizode, kas savā vienkāršībā raisa asociācijas ar minimālisma tradīciju (Stīvu Reihu jo īpaši). Tomēr arī šādā albumā esmu sev atradis «hitu» - plates otrais skaņdarbs «Paddington» (audio) ir mans visu laiku mīļākais Hauschka skaņdarbs. Tas uzbūvēts pakāpeniski un rūpīgi, katrs jauns «kvadrāts» pievieno kādu skaņas niansi, radot ritmisku, pat dejisku akadēmiskā «pianotehno» noskaņu.

Jāpiebilst, ka Hauschka jau izdevis divus albumus «Karaoke Kalk» izdevniecības paspārnē - «Substantial» (2004) un «The Prepared Piano» (2005). Paralēli Hauschka, Folkers ir projekta Music A.M. dalībnieks (kopā ar Stefanu Šneideru no «To Rococco Rot» un Luku Sazerlendu no «Long Fin Killie»)

Starp citu, šogad izdots «The Prepared Piano» remiksu albums, kurā savas versijas par Hauschka piedāvā Mira Calix, Tarwater, Nobukazu Takemura u.c.

Izdošanas datums - 06.03.2007.

Video: Hauschka:

Komentāri (1)CopyDraugiem X Whatsapp

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu