M.I.A. «Matangi» (7)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Lai provocētu sabiedrību, mūzikas industrijā sievietei nav obligāti jāizģērbjas. Spilgts piemērs tam ir 38 gadus vecā tamilu izcelsmes britu hiphopa dīva «M.I.A.» jeb Maia, kuras jaunais albums «Matangi» pēc ilgas kavēšanās beidzot šonedēļ nonācis pie klausītājiem.

M.I.A. «Matangi»

(Neet/Virgin EMI)

9/12

Kāpēc ģimenes sāga? Gluži vienkārši. Visi Maias albumi nodēvēti par godu kādam no viņas ģimenes locekļiem. Pirmais, «Arular», veltīts tēvam, otrs, «Kala», - mātei, savukārt trešā («/ \ / \ / \ Y / \» [Maya]) un šā jaunākā ieraksta («Matangi») nosaukumi ir pašas dziedātājas vārdi - viņas Anglijā lietotais vārds un pēc piedzimšanas dotais vārds.

Kas tad šīs mākslinieces daiļradē ir tik provocējošs? Īsumā - provokatīvi ir videoklipi (kailums un vardarbība klipā «Born Free»), dziesmu vārdi, viņas politiskā pārliecība (viņa bieži kritizē dzimtās Šrilankas valdību), dumpīgā attieksme pret industriju (viņa draudēja šo albumu pati «nopludināt» tīmeklī, ja izdevēji čammāsies), kritiskā attieksme pret sociālajiem tīkliem un «Google» vainošana spiegošanā (

«Connected to the Google, connected to the government» («Savienots ar «Google» - savienots ar valdību») viņa repoja pirms trīs gadiem

dziesmā «The Message») un galu galā vidējā pirksta parādīšana amerikāņu futbola fināla «Super Bowl» muzikālajā pauzē, kad viņa kopā ar Madonnu uzstājās tiešajā ēterā miljonu auditorijas priekšā. Šobrīd par šo incidentu viņa ir iesūdzēta tiesā par 1,5 miljoniem.

Viss šis dumpinieciskums māksliniecē acīmredzot iedzimis no tēva, kurš Šrilankā bija viens no teroristiskās organizācijas «The Tamil Tigers» dibinātājiem. Pati Maia šīs organizācijas biedrus gan dēvē par brīvības cīnītājiem.

Divos vārdos par Maias (Mathangi Maya Arulpragasam) saknēm. Viņa dzimusi tamilu separātistu ģimenē Londonā 1975. gadā, taču jau sešu mēnešu vecumā ar ģimeni pārcēlās uz dzimto Šrilanku. Viņas tēvs savu politisko uzskatu dēļ ieguva pseidonīmu Arular un kļuva par tamilu militārās studentu grupas (The Eelam Revolutionary Organisation of Students (EROS)) dibinātāju. Pašas dziedātājas skatuves vārds tulkojams kā «Missing in Acton» («M.I.A.»), proti, tas norāda uz viņas Londonas dzīvesvietu (Aktonu) un viņas politiski juceklīgo bērnību. Šrilankā Maia dzīvojusi ar vecvecākiem un tikai dažreiz spēja tikties ar politiski vajāto tēvu. Kad pilsoņu karš pieņēmās spēkā, viņas ģimene emigrēja uz Indiju, tomēr slikto sadzīves apstākļu dēļ viņi bija spiesti atgriezties Džafnas pilsētā. Taču pilsoņu karš kļuva arvien bīstamāks un Maiai ar māti pēc vairākiem mēģinājumiem izdevās izceļot - no sākuma uz Indiju un vēlāk kā bēglēm nonākt Lielbritānijā. 11 gadu vecumā Maia sāka apgūt angļu valodu un tradīcijas, pirmā mūzika, kas viņu patiesi uzrunāja, bija politiskais «Public Enemy», «Big Daddy Kane» un «N.W.A.» hiphops.

Būtiska nozīme Maias dzīvē bija britpopa grupas «Elastica» dziedātājai Džastinai Frišmanei (Justine Frischmann), kas lūdza jauno mākslas studenti izstrādāt grupas atgriešanās plates «The Menace» vizuālo noformējumu. Vēlāk Maia režisēja arī grupas singla «Mad Dog» video. «Elastica» tūres pavadošā grupa «Peaches» iepazīstināja jauno censoni ar «Roland MC-505» sekvenceri, un Maia Arulpragasama sāka veidot pati savu mūziku. Pirmais singls «Galang» atnesa dziedātājai lielus panākumus, un pirmā ierakstu kompānija, kas atrada kopīgu valodu ar mākslinieci, izrādījās «XL Recordings» (Dizzee Rascal, Basement Jaxx un the White Stripes).

Detalizētāku ieskatu Maias personībā noteikti varētu sniegt topošā dokumentālā filma, kuras tīzeris jau nonācis internetā (skat. video).

Atgriežoties pie jaunās plates, jāpiemin, ka to sākotnēji bija iecerēts izdot pirms gada, taču izdevēji jauno Maias materiālu nodēvēja par «pārāk pozitīvu» un iesaldēja.

Pēc sarežģītā un muzikāli samudžinātā 2010. gada albuma «/ \ / \ / \ Y / \» Maia bija pazaudējusi radošo nervu un iedvesmu devās meklēt uz Indiju, pievēršot padziļinātu uzmanību hinduismam. Pa vidu divās dienās ierakstījusi un tīmeklī publicējusi miksteipu «Vicki Leekx» (vārdu spēle ar WikiLeaks), līdz sākusi analizēt savu dzimšanas vārdu Mathangi. «Kad meklētājā ierakstīju «Mathangi», atklāju, ka «Matangi» (bez «h») ir mūzikas dieviete hinduismā. Nodomāju, ka tas ir dīvaini, un drīz šī kopbilde salikās pavisam interesanta,» viņa stāsta kādā intervijā. «Matangi mantra ir «aim», kas ir apgriezts mans vārds «MIA». Viņa cīnās par vārda brīvību un aizstāv taisnību, dzīvo geto, jo viņas tēvs ir pirmā persona hinduistu mitoloģijā, kas nācis no vienkāršās tautas un ieguvis apgaismību, nebūdams brahmanis.»

Foto: Publicitātes foto

Tā radās jaunā albuma saturiskā koncepcija, kas apaudzēta ar «M.I.A.» raksturīgām hiphopa, elektronikas, indiešu tautas mūzikas un pat regeja aranžijām. Te gan jāpiebilst, ka Maia nav hinduiste, bet radījusi pati savu kvadrātu, apļu un piramīdu reliģiju (par to detalizētāk var palasīt Maias intervijās).

Intervija www.theguardian.com

Kopumā albums turas kopā un ir tiešām popsīgāks un pozitīvāks par «/ \ / \ / \ Y / \». Slavenā un būtībā vienīgā Maias grāvēja

«Paper Planes» kalibra hiti šeit gan nav atrodami, bet atsevišķi skaņdarbi droši varētu kļūt par deju zāļu favorītiem

- tas pats «Bad Girls» (skat. video), kura sākotnējā versija bija atrodama miksteipā «Vicki Leekx», arī regejiskais «Double Bubble Trouble».

Visas dziesmas producējusi pati Maia kopā ar vairākiem citiem zināmiem skaņu meistariem (Switch, Hit-Boy, Doc McKinney, Danja, Surkin un The Partysquad). Dziesmās «Exodus» un «Sexodus» izmantoti «The Weeknd» skaņdarba «Lonely Star» sampli.

Varbūt lielās devās «M.I.A.» nedaudz vienveidīgais rečitatīvs, arī vieni un tie paši sintezatoru tembri, nav tik ļoti baudāmi, taču kopumā māksliniecei izdevies izrāpties no «/ \ / \ / \ Y / \» ieraksta radītās radošās krīzes bedres.

Izdošanas datums 05.11.2013.

Komentāri (7)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu