Mogwai «Rave Tapes» (4)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Mūzikas kritiķi savā ziņā ir alkatīgi asinssūcēji. Ja kāda grupa daudzu gadu garumā citu pēc cita izdod kvalitatīvus albumus, kritiķi, īpaši www paaudzes blogeri, sāk garlaikoties un lūkoties pēc kaut kā jauna, svaiga, aktuāla un nedzirdēta citviet.

Mogwai «Rave Tapes»

(Rock Action)

9/12

Tādas stabilas grupas tiek uztvertas kā «pašas par sevi saprotamas». Ne velti ir teiciens - pie labām lietām ātri pierod. To var gan attiecināt uz kino - Vudijs Alens, piemēram, jau daudzus gadus rada augstas raudzes filmas, bet tā īsti novērtēts tiek tikai tagad. Arī skotu postroka apvienība «Mogwai» jau kopš deviņdesmito gadu vidus rada brīnišķīgas, intensīvas skaņu ainavas, kuru esamību daudzi uztveram kā pašsaprotamu.

Pats godīgi atzīstu, ka kopš izcilā «Ten Rapid» mazalbuma (varbūt vēl diviem nākamajiem albumiem), kas, starp citu (kontekstam), tolaik iznāca vienā laikā ar Radiohead «OK Computer» un The Verve «Urban Hymns», interesi par šo grupu biju nedaudz zaudējis. Jā, puiši turpināja rosīties, izdeva plates, bet likās, ka viņu laiks ir aizgājis. Tāpat kā noplacis viss postroka vilnis.

Tomēr, kā jau vairākkārt esmu pieminējis,

ja sērfotājs turpina sērfot, vilnis agri vai vēlu viņu uzmet atpakaļ augšpusē.

Tā, šķiet, ir noticis ar «Mogwai».

2005. gadā grupu uzrunā video instalāciju mākslinieks - tautietis Duglass Gordons (Douglas Gordon) un uzaicina sacerēt mūziku franču dokumentālajai filmai par izcilo futbolistu Zinedinu Zidānu. Veiksmīgais ieraksts «Zidane: A 21st Century Portrait» paver plašāk durvis uz kino pasauli, un seko sadarbība ar Darenu Aronofski (Darren Aronofsky) pie filmas «The Fountain» skaņu celiņa. Savukārt pavisam nesen grupa uzaicināta radīt pavadījumu franču seriālam («Les Revenants») par zombijiem, kurš digitālā formātā tiek lejupielādēts vairāk nekā diskā vai vinilā. «Tas ar mums tā notiek pirmo reizi. Tas acīmredzot nozīmē, ka tie ir pavisam jauni klausītāji, kas uzzinājuši par mums,» secina ilggadējais grupas līderis Stjuarts Braitvaits (Stuart Braithwaite).

"Rave Tapes"
"Rave Tapes" Foto: Publicitātes foto

Starp, citu, postroks un zombiji - tā nav neierasta kombinācija. To veiksmīgi nodemonstrēja kanādiešu daudzgalvainais simfoniskā postroka kolektīvs «Godspeed You! Black Emperor», kas dzirdams filmā «28 Days Later».

Atgriežoties pie «Mogwai», jāatgādina, ka pēdējais grupas studijas albums «Hardcore Will Never Die, But You Will» izdots 2011. gadā, un tas bija salīdzinoši ritmisks, mažorīgs krautroka, elektronikas un postroka hibrīds. Acīmredzot paši sava skaņu celiņa iedvesmoti, vīri šogad atgriezušies pie spocīgāka, atmosfēriskāka skanējuma. Jaunajā platē daudz izmantoti analogie sintezatori, vietām radot asociācijas ar «Kraftwerk» un pat franču duetu «Daft Punk» - precīzāk francūžu radīto skaņu celiņu zinātniskās fantastikas lentes «Tron» (1982) turpinājumam «Tron: Legacy». Īpaši tas dzirdams skaņdarba «Remurdered» (skat. audio).

Vienā no kompozīcijām dzirdams kāds reliģiski uzlādēts runātājs, kurš stāsta par slaveno «Led Zeppelin» dziesmu «Stairway to Heaven», kurā it kā esot iekodēti sātaniski vēstījumi. Bītliem jau arī sava laika konservatīvie prāti «piesēja» šādas lietas...

Albumu producējis «The Delgados» mūziķis Pols Sevidžs (Paul Savage) - tas pats vīrs, kas atbildīgs par grupas pirmo albumu «Young Team».

Pirms daudziem gadiem «Mogwai» līdz Rīgai netika, jo nevēlējās lidot ar «Aeroflot» lidsabiedrības nedrošajiem gaisa kuģiem. Varbūt šogad? Tādu zāli kā «Palladium», domāju, grupai nebūtu grūti piepildīt.

Izdošanas datums - 20.01.2014.

Komentāri (4)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu