Skrillex «Recess» (23)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Sonijs Džons Mūrs (Sonny John Moore), kas plašāk elektroniskās mūzikas pasaulē pazīstams kā «Skrillex», būtībā ir tas vīrs, kurš atbildīgs par sākotnēji andergraundā uzplaukušā dabstepa (dubstep) žanra komercializēšanu. Ašie kritiķi jau «Skrillex» dabstepu ar vieglu humora devu nodēvējuši par brostepu (brostep). Tiesa, Mūra piegājiens būtiski atšķiras no, piemēram, Deivida Getas (David Guetta), kurš hausmūziku padarījis par karikatūru. Lai arī virspusēji «Skrillex» ir popsīgs čalis, viņa radītā mūzika un attieksme pret mūzikas industriju ir pietiekoši alternatīva.

Skrillex «Recess»

(Asylum Atlantic)

9/12

Neesmu pārliecināts, ka tas, kas dzirdams šajā jaunajā, pavisam negaidīti klajā laistajā (izdots kā viedtālruņa aplikācija) albumā, vispār definējams kā dabsteps. Tas drīzāk ir trokšņains klubu mūzikas, palēnināta džangla, elektrohausa, hārdkora un hiphopa sakausējums, kurā «Skrillex» sametis iekšā visu iespējamo un izrotājis ar pāris dabstepa dekorācijām. Ieraksts ir ļoti daudzveidīgs, pateicoties ne tikai vairākiem dažādu žanru viesmūziķiem, bet arī paša Mūra centieniem vairāk eksperimentēt.

Skrillex «Recess»
Skrillex «Recess» Foto: Publicitātes foto

Komerciāli ierakstam nemaz tik spīdoši neklājās, kaut gan pirmajās dienās bez maksas aplikāciju esot lejupielādējuši aptuveni 30 000. Tas tikai apliecina manu pieņēmumu, ka «Skrillex» īstenībā nav ne tuvu tik demokrātisks un viegli klausāms kā, piemēram, zviedru brīnumzēns «Avicii» vai kāds cits pasaules deju zāļu pavēlnieks. Un «Skrillex» neapšaubāmi ir pavēlnieks, viņa dzīvās uzstāšanās ir ļoti iespaidīgas (skat. recenziju - koncerts Berlīnē).

Protams,

uz dabstepa pūristu fona «Skrillex» tāds «dabstepa Džastins Bībers» vien ir, taču tas tiešām nav sliktākais, kas ar deju mūziku pēdējos gados ir noticis.

Jaunais albums «Recess», kas ir pirmais pilnmetrāžas ieraksts (pirms tam izdoti vairāki EP), tik tiešām varētu būt komerciālākais Mūra veikums, ja salīdzinām kaut vai ar nu jau klasisko «Scary Monsters And Nice Sprites» un kur nu vēl ar agrīno daiļradi posthārdkora rokapvienībā «From First to Last». Tam spilgts apliecinājums ir sadarbība ar reperi, senu čomu «Chance The Rapper», kā arī mēģinājums aizsniegt tālo Dienvidkorejas mūzikas tirgu, piesaistot divus slavenus «k-pop» māksliniekus «G-Dragon» un «CL» (dziesmā «Dirty Vibe»).

Katrā skaņdarbā Mūrs absorbē kādu aktuālu vai no jauna aktualizētu mūzikas tendenci.

Ievadošais «All Is Fair in Love and Brostep» kopā ar džangla (jungle) pionieriem «Ragga Twins» aktualizē džanglu (arī dziesmā «Ragga Bomb»). Džangla bīts iestrādāts arī «Stranger».

Jau minētā sadarbība ar Dienvidkorejas «k-pop» māksliniekiem, arī reperu iesaistīšana, tas viss rada krāsainu skaņu paleti, kas no vienas puses ir interesanti, bet no otras - nerada viengabalaina un konceptuāla albuma sajūtu. Piemēram, zviedru «Niki & The Dove» dziesmas «Ease My Mind» versija drīzāk ir remikss, nevis sadarbība. Vienojošais elements ir spēcīgā sintezatora motīvu līnija, kas saplosa gabalos un liek iekšējiem orgāniem satrūkties no saraustītā, vibrējošā signāla.

Arī pats Mūrs atzīst, ka pirmo reizi «zem viena jumta» apzināti salicis tik daudz dažādus stilus. Galu galā paralēli saviem ierakstiem viņš ir ļoti pieprasīts producents un ir pieradis sastrādāties ar dažādu žanru mūziķiem.

Sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados mūziķu savstarpējās attiecības, radošā sadarbība nebija tik korporatīva kā vēlākos gados. Lai mākslinieks no izdevniecības «X» satiktos un kopīgi komponētu ar mākslinieku no izdevniecības «Y», bija nepieciešams menedžeris, kas visu likumīgi sarunā, izdevēju akcepts u.tml. Šodien, kad mūzikas ierakstu tehnoloģiskas ir kļuvušos mobilas, un industrija tik ļoti ar nagiem nav ieķērusies mūziķu radošajā procesā, mākslinieki paši var spontāni sarunāt tikšanos un vienā vakarā viesnīcas numuriņā ierakstīt pilnīgi jaunu dziesmu. Tā, ceļodams apkārt pasaulei, rīkojies arī «Skrillex».

Viņš atsaucas uz 2003. gada dokumentālo filmu «Festival Express», kas stāsta par leģendāro vilciena pārbraucienu/koncerttūri 1970. gada vasarā, kur krustu šķērsu savā starpā džemoja Dženisa Džoplina, mūziķi no «Grateful Dead», «The Band» u.c.

«Šī filma savā ziņā ir ekvivalents mūsu «Full Flex» tūrei Kanādā pirms diviem gadiem, kad es uzstājos kopā ar «Grimes», «Diplo» un «Pretty Lights». Arī šis albums ilustrē šo brīvo radošo sadarbību. Katrs skaņdarbs albumā ir tapis līdzīgā atmosfērā. Šā ieraksta tapšanā man izveidojās ļoti draudzīgas attiecības ar vairākiem māksliniekiem, un šī enerģija ir devusi labas lietas. Vēlos šādu enerģiju atgriezt mūzikas industrijā. Runa nav par politiku, nav par lielajām mūzikas kompānijām, runa ir par to, ka mākslinieki atkal savā starpā komunicē, kopīgi rada un jūtas brīvi,» komentē Mūrs.

Piektdiena var sākties!

Izdošanas datums - 14.03.2014.

Komentāri (23)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu