Jaunais repa dūzis Lamārs pārņem stafeti no Tupaka

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Dievs un Lucifers - ar šādiem personāžiem savā jaunajā, mūzikas kritiķu augstu vērtētajā albumā «To Pimp A Butterfly» sarunājas 27 gadus vecais reperis no Komptonas (Kalifornijā) Kendriks Lamārs (Kendrick Lamar).

Kendrick Lamar «To Pimp A Butterfly»

(Interscope)

11/12

Pirms kāda laika, izskrienot cauri jaunākajiem mūzikas ierakstiem, pieķēru sevi pie domas, ka laikam beidzot esmu izaudzis no hiphopa, no šīs urbānās, bieži vien pāviskās, ārišķīgās mākslas formas, kurā galvenokārt dominē jauniešu subkultūrā aktuālas tēmas (kādas kuram jaunas kedas, kāds vāģis un beibe)... Neviens jauns žanra ieraksts neuzrunāja («Run The Jewels» likās par agresīvu, «The Roots» mazliet par vecmodīgu... ja minu tikai labus piemērus). Tomēr 2015. gads atnācis ar skaņuplati, kas, šķiet, apliecina vienu būtisku lietu - lai klausītos un sajustu hiphopu, vecums nav šķērslis. Arī ādas krāsa nav... Lamārs ir atgriezis hiphopu uz pareizajām sliedēm, laizdams klajā fundamentālu 21. gadsimta hiphopa robežalbumu.

«To Pimp A Butterfly»
«To Pimp A Butterfly» Foto: Publicitātes foto

Katram skaņdarbam ir vairāki līmeņi. Ne tikai saturiski, bet arī no muzikālā viedokļa visas dziesmas prasa īpašu iedziļināšanos, rūpīgu vairākkārtēju klausīšanos.

Ja par saturu, tad pats Lamārs ir atzinis, ka plates vadmotīvs ir līderība. Ko nozīmē būt līderim un kā izmantot slavas sniegtās priekšrocības un nenobraukt atkarību, iedomības, paštīksmināšanās grāvī? Tikai trīs, četrus gadus Lamārs apgrozās starp lielajām hiphopa haizivīm, kad ar debijas plati «good kid, m.A.A.d city» no ielu repera iesoļoja elitārajā «Grammy» nominantu pulciņā, iekarodams gan klausītāju, gan mūzikas kritiķu sirdis.

Jau plates pirmā dziesma «Wesley's Theory», kas sarakstīta, turot prātā bēdīgo slaveno melnādaino aktieri Vesliju Snaipsu (2008. gadā viņam piespriests trīs gadu cietumsods par izvairīšanos no nodokļu nomaksas), stāsta par slavas ēnas pusēm. «Esot ielās, melnādainais amerikānis bieži riskē nonākt cietumā (ieroči, narkotikas), taču, arī iegūdams slavu un naudu, nezinādams kā ar to apieties, viņš var nonākt turpat aiz restēm,» skaidro Lamārs. Dziesmā, kurā piedalās fankmūzikas leģenda Džordžs Klintons (George Clinton) un basists «Thundercat», samplēts regeja mūziķa Borisa Gardenera (Boris Gardiner) skaņdarbs «Every Nigger is a Star». Starp citu, «Thundercat» (Stephen Bruner) sadarbojies ar Stīvenu Elisonu (Steven Ellison), kas plašāk pazīstams kā elektroniskās mūzikas projekta «Flying Lotus» autors, un tieši «Flying Lotus», kas ir liels džeza fans, ir atbildīgs par šīs dziesmas producēšanu. Pagājušogad Lamārs bija dzirdams lieliskajā «Flying Lotus» platē «You’re Dead!».

Džeziskās noskaņās izskan arī otrais plates skaņdarbs - divas minūtes garais «spoken word» skits «For Free?», kurā kāda sieviete kritizē Lamāra varoni un pasūta trīs mājas tālāk.

Mēs dzīvojam tiešām interesantā laikā - gada populārākajā hiphopa albumā otrā kompozīcija ir džezs, kuram pa virsu skan dzeja.

Lamārs noteikti ir iedvesmojies no «The Last Poets» un Džila Skota Herona (Gil Scott-Heron).

Pēc šāda nekomerciāla, džezīga ievada seko plates «stampā grīdu» moments - «King Kunta» (skat. video), kurā iestrādāti vairāki zīmīgi sampli un dziesmu elementi. 2000. gada «Get Nekkid» (izpilda Mausberg), 1994. gada «We Want the Funk» (izpilda Ahmad), Džeimsa Brauna (James Brown) «The Payback», kā arī vārdi no Maikla Džeksona (Michael Jackson) «Smooth Criminal».

Saturiski Kunta ir atsauce uz vēsturisku personāžu - vergu Kuntu Kintē (Kunta Kinte 1750–1822), kurš vairākas reizes centās bēgt no plantācijas, kurā strādāja kā vergs, un pēc vienas no šādām bēgšanām viņam lika izvēlēties - ļaut amputēt kāju vai ļaut sevi kastrēt. Viņš izvēlējās zaudēt kāju. Kintē ir viens no afroamerikāņu pretošanās simboliem, un savā ziņā ar vārdu salikumu «Karalis Kunta» Lamārs uzsver, ka šobrīd ir sasniedzis ļoti daudz, taču nav aizmirsis savas saknes.

Ar «Institutionalized» Lamārs iepeld neosoula ūdeņos, pieaicinot neosoula dziedātāju Bilālu, Bostonas dueta «Sonnymoon» dziedātāju Annu Vaizu (Anna Wise) un pašu Snoop Dogg. Līdzīga kompānija piedalās arī dziesmā «These Walls», kas atgādina kaut ko no Prinsa pēdējo gadu eksperimentiem. Interesanti, ka Lamārs esot strādājis ar Prinsu, taču abu noslogotā grafika dēļ kopdziesmu tā arī nepabeidza.

Viena no plates personiskākajām dziesmām «U» atsedz repera nedrošību, nepārliecinātību, taču jau ar nākamo dziesmu «Alright» Lamārs atgriežas uz pozitīvākās nots.

Seko vēl viens skits - saruna ar pavedinātāju Lūsiju (domāts Lucifers) «For Sale? (Interlude)» - būtībā atbilde «For Free?». Būtībā abi šie skiti albumā runā par mūziķa sūtību, par mūziķi kā publisku figūru. Pirmajā skitā viņš kritizē pieņēmumu, ka visi mūziķi ir bohēmisti un naudas lietās izšķērdīgi, bet otrajā atzīst, ka šovbiznesā ir ļoti daudz kārdinājumu, kuriem pretoties ir grūti.

"The evils of Lucy was all around me
So I went runnin' for answers
Until I came home,"

viņš rezumē, un jau ar nākamo skaņdarbu «Momma» (tajā samplēts Lalah Hathaway skaņdarbs «On Your Own») atgriežas pie viņam būtiskā - Dieva. «Momma», iespējams, nozīmē arī «Māte Āfrika». Uz Lamāru lielu iespaidu atstāja ceļojums uz Dienvidāfriku, par ko tiek repots dziesmā «How Much a Dollar Cost».

Šis ieraksts tiešām ir daudzslāņains, un tā recenzēšanu varētu izvērst uz vairākām lappusēm, taču piebildīšu vien vēl kādu zīmīgu faktu. Plates pēdējā skaņdarbā «Mortal Man» dzirdama Tupaka Šakura (Tupac Shakur) balss - Lamārs radījis improvizētu interviju ar repa leģendu, izmantodams zviedru radio P3 interviju.

Lamārs sevi uzskata par Tupaka ideju turpinātāju, ne velti sākotnējais plates nosaukums bija «To Pimp A Caterpillar», kura abreviatūra nozīmē 2PAC.

1994. gada intervija pilnā versijā šeit

Izdošanas datums - 16.03.2015.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu