Bilal «In Another Life» - analogais neosouls

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Paturpinot iepriekšējā albuma apskatā iesākto tēmu par soulmūziku, pieskaršos vēl kādam svaigam šā žanra ierakstam - 35 gadus vecā dziedātāja Bilāla (Bilal Sayeed Oliver) jaunākajam veikumam «In Another Life».

Bilal «In Another Life»

(eOne)

9/12

Atšķirībā no soul revival viļņa (jau minētā Leona Bridžesa) Bilāls ir soulmūzikas mantojuma tiešais pēctecis, tiešais tādā nozīmē, ka viņš pārstāv soula tradīciju, kas turpina plūst un mainīties. Nevis tradīciju, kurā viens pret vienu tiek kopēts kāds konkrēts soula laikmets. Tieši Bilāls kopā ar «The Roots» bundzinieku Questlove (Ahmir Thompson), D'Angelo, «hiphopa Koltreinu» - J.Dilla u.c. bija daļa no «The Soulquarians» grupējuma - mūziķiem domubiedriem, kuri 1996. gadā sāka radoši rosīties ar zirnekļtīkliem aizaugušajā, leģendārajā «Electric Lady» studijā. To, starp citu, 1970. gadā izveidoja Džimijs Hendrikss (Jimi Hendrix) un paspēja tur strādāt vien mēnesi, pirms traģiski aizgāja mūžībā. Vēlāk tur savus ierakstus veicis arī Mārvins Geijs, Stīvijs Vonders u.c. soula lielmeistari.

«The Soulquarians» faktiski ir atbildīgi par termina «neo soul» rašanos, viņi nostājās opozīcijā topos valdošajai komerciālajai R&B mūzikai (R.Kelijam, Boyz II Men u.c.), komerciālajam hiphopam un deviņdesmitajos gados esošajam R&B piešpricēja autentisko soulu, džezu, fanku.

Plašāk par "soulquarians"

«Electric Lady» studija laika posmā no 1996. līdz 2002. gadam kļuva par tikšanās vietu radoši līdzīgi domājošiem ļaudīm, tieši tur ierakstīts D'Angelo šedevrs «Voodoo», un to visu redzēja un tajā visā piedalījās arī Bilāls. Viņš pat tur bieži nakšņojis. «Es vienkārši negribēju iet prom,» viņš atzīstas.

«The Soulquarians» 2000. gadā
«The Soulquarians» 2000. gadā Foto: Publicitātes foto

Paša Bilāla (viņa vārds atšifrējas kā «Beloved, Intelligent, Lustful and Livin' It») zvaigžņu stunda sita gadu vēlāk - 2001. ar debijas plati «1st Born Second», kuru producēja «The Soulquarians». Lai arī albums neguva lielus komerciālus panākumus, tas tika augstu novērtēts, īpaši viņa akadēmiski labi uztrenētā balss - falsets Kērtisa Meifīlda un Prinsa labākajās tradīcijās. Bilāla vārds ar trekniem burtiem tika ierakstīts neosoula mākslinieku pulkā. Pats viņš gan īpaši priecīgs nebija par šo uzkārto «neo soul» birku un turpmākos gados centās visādi no tās izrauties.

Šī viņa vēlme pierādīt visai pasaulei savu taisnību rezultējās problemātiskajā otrajā albumā «Love for Sale», kurš ierakstīts kopā ar Dr. Dre un J.Dilla, bet rezultātā lielā izdevniecība «Interscope» to atteicās izdot. 2006. gadā šis albums vispār tika nopludināts tīmeklī, iedzenot Bilālu vēl lielākā depresijā.

Tikai 2010. gadā formāli tiek izdots jauns albums «Airtight's Revenge», kurš arīdzan negūst komerciālus panākumus, bet tiek atzinīgi novērtēts mūzikas profesionāļu vidē. Pēc diviem gadiem seko lieliskais «A Love Surreal» (atsauce uz Džona Koltreina «A Love Supreme») un šogad «In Another Life».

Foto: Publicitātes foto

Bilāls, pateicoties savam lieliskajam vokālam, visus šos gadus ir bijis pieprasīts kā viesmākslinieks. Viņš sadarbojies gan ar veterāniem «The Roots», gan ar jauno hiphopa dūzi Kendriku Lamāru (Kendrick Lamar). Reperis, starp citu, vienā dziesmā dzirdams arī Bilāla platē - emocionālajā «Money Over Love». Videoklips ir īpaši skaudrs.

Jaunajā platē Bilāls sadarbojies ar jauno producentu Adrianu Jangu (Adrian Younge), kurš strādā analogā tehnikā un plašāku ievērību guva 2013. gadā ar plati «Adrian Younge Presents the Delfonics». Jangs Bilāla albumu raksturo kā Denija Hateveja, Vondera un Prinsa satikšanos vienuviet (skat. video no 10:30 min).

Loģiski, ka arī Bilāla albums tapis analogi, ar sešdesmito gadu mikrofoniem, taču, to klausoties, ir sajūta, ka esi nevis 1967. gadā, bet mūsdienās - 2015.!

Autentiskais raupjums caurvij šo ierakstu un atsedz īstu māksliniecisku dvēseli. Tiesa, mazliet pietrūkst spilgtu melodiju, kas ļautu šim ierakstam ielauzties Top40.

Bilāls sava talanta un statusa dēļ tomēr būtu pelnījis atrasties blakus D'Angelo, «The Roots», un cerams, ka šis ieraksts atvērs ausis vēl kādiem vairākiem tūkstošiem jaunu klausītāju. Kendriks varētu aizlikt kādu vārdu!

Izdošanas datums - 30.06.2015.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu