«New Order» atgriežas «Haçienda»* deju zālē

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

«New Order» stāsts rokmūzikas vēsturē ir unikāls. Kad 1980. gada 18. maijā no dzīves šķīrās «Joy Division» līderis Ians Kērtiss (Ian Curtis), tikai dienu pirms tam grupai bija paredzēts doties turnejā uz ASV, visi pārējie «Prieka divīzijas» mūziķi, lai arī bija pilnīgi apstulbuši par šādu pavērsienu, tomēr pieņēma lēmumu turpināt grupas darbību. Tiesa, ar jaunu nosaukumu un jaunām dziesmām.

New Order «Music Complete»

(Mute)

9/12

Sākotnēji basists Pīters Huks (Peter Hook), taustiņnieks Bernards Samners (Bernard Sumner) un bundziniks Stīvens Moriss (Stephen Morris) apsvēra domu par jauna solista meklēšanu, taču beigās nolēma pie mikrofona virzīt Samneru. Lai bagātinātu skanējumu, pēc viena no pirmajiem koncertiem jaunizveidotajai grupai ar nosaukumu «New Order» pievienoties aicināta Morisa draudzene Džiliana Gilberta (Gillian Gilbert), kura pirms tam muzicēja pankgrupā «The Inadequates», kā arī pāris reizes jau bija uzstājusies kopā ar «Joy Division».

Pirmos grupas pastāvēšanas gadus «New Order» nespēja izrauties no Kērtisa ēnas un turpināja muzicēt visnotaļ līdzīgā fatāli depresīvā stilā kā «Joy Division», taču Samners un pārējie drīz sāka uzsūkt jaunas muzikālas vēsmas, īpaši laikā, kad rosījās Ņujorkā, kur kūsāja agrīnais hiphops un elektroniskā mūzika.

1983. gada albums «Power, Curruption & Lies» beidzot bija šāviens desmitniekā, ieraksts, kas vēl šodien definē «New Order». Tajā Samneram izdevās savietot postpanka roka estētiku ar elektroniskās mūzikas halucinācijām. Spilgts piemērs, protams, «Blue Monday» - singls, kuru prestižais portāls «Pitchfork» pavisam nesen kronēja par vienu no astoņdesmito gadu nozīmīgākajiem. Sekoja Mančestras kluba «The Haçienda» laiks ar apreibinošām vielām un ielu bandām, kas kārtoja savas attiecības turpat uz deju zāles grīdas, albuma ieraksts Ivisā... taču tas jau daudzkārt izstāstīts. Atsvaidzināt grupas stāstu palīdzēs arī nesen izdotā Samnera autobiogrāfija «Chapter and Verse: New Order, Joy Division, and Me».

Pīters Huks lasa Samnera autobiogrāfiju
Pīters Huks lasa Samnera autobiogrāfiju Foto: Publicitātes foto

«New Order» stāsts turpinās arī 2015. gadā, tiesa pēdējie gadi grupas vēsturē bijuši sarežģīti. 2007. gadā ansambli pameta basģitārists Pīters Huks (Peter Hook), un uz brīdi «New Order» iepauzēja, lai pēc pieciem gadiem tomēr atkal atsāktu darbību. Huks, protams, par šādu soli bija dusmīgs, jo uzskatīja, ka bez viņa «New Order» vairs nedrīkst būt «New Order». Sekoja tiesu darbi, publiska «netīrās veļas mazgāšana», kas nav beigusies vēl šobrīd. No vienas puses var saprast Huku, viņš ir ideālists un uzskata - ja viens dalībnieks ir aizgājis, tad arī pārējiem jāsolidarizējas un jāklapē bodīte ciet, taču, skatoties pasaules kontekstā, tie paši leģendārie «Pink Floyd» vēl joprojām ir «Pink Floyd» pat bez Rodžera Votersa un Sida Bareta.

2013. gadā izdots albums «The Lost Sirens», kura pamatā dziesmas, kas ierakstītas 2005. gada plates «Waiting For The Sirens Call» sesijās, taču tāds jauns, svaigs dziesmu albums klajā nācis tikai tagad.

«Mums ir jauns DNS, jauna enerģija,» intervijās stāsta 59 gadus vecais Samners. Sastāvā atgriezusies arī sākotnējā sastāva taustiņinstrumentāliste Džiliana. Pēdējais ieraksts, kurā viņa piedalījās, bija 2001. gada «Get Ready». «Es esmu piedalījusies visos labākajos grupas albumos,» viņa joko. Tik tiešām tā iznāk, jo faktiski kopš 1993. gada singla «Regret» neko izcilu grupai vairs nav izdevies radīt.

Samners vienmēr ir bijis tas, kurš «New Order» kuģi virzījis elektroniskās mūzikas virzienā, un beidzot, kad rokeris Huks ir prom, savu vīziju ļauties bungmašīnu un sintezatoru apskāvieniem, īstenojis.

Arī Džiliana un Moriss klausās mūsdienu elektronisko mūziku, izceļot jaunos mančestriešus «Factory Floor». Viņiem veiksmīgi piebalso arī divi jaunie dalībnieki - Huka aizstājējs Toms Čepmens (Tom Chapman), kas jau spēlējis ar Samneru viņa blakusprojektā «Bad Lieutenant» un ģitārists Fils Kaninghems (Phil Cunningham), kurš kopā ar «New Order» muzicē jau 14 gadus.

«Music Complete» tiešām balstās uz sintezatoriem, elektroniskiem bītiem, sakausējot grupas astoņdesmito gadu skanējumu, deviņdesmito pirmās puses «Regret» formulu ar šo to mūsdienīgu.

«Music Complete»
«Music Complete» Foto: Publicitātes foto

Tiesa, kā pirmais albuma vēstnesis izdots skaņdarbs «Restless», kas balstās uz ģitārām. «Rietumu pasaule ir kļuvusi ļoti materiāla,» dziesmas saturisko pusi skaidro Samners. «Cik daudz tev nepieciešams? Cik daudz?» («But how much do you need? How much, how much do you need?»)

Sekojošais «Singularity» savukārt ir izteikts deju zāļu singls, ko producējis «ķīmiskais brālis» Toms Roulends. Dziesmā Samners piemin vairākus draugus un domubiedrus («Friends, not here, we shed our tears»), kas jau aizgājuši viņsaulē («Factory Records» dibinātāju Toniju Vilsonu, grupas menedžeri Robu Gretonu u.c.). Arī «Plastic» ar Džordžio Morodera disko bītu saturiski turpina materiālisma, ārišķīguma, «kā tas izskatās» tematiku, un atsauc atmiņā astoņdesmito gadu beigas. Dziesmā dzirdama Ellijas Džeksones (Elly Jackson) jeb «La Roux» balss (viņa dzirdama vēl divās dziesmās - «Tutti Frutti» un «People On The High Line»). Nedaudz dīvains ir eirodisko skaņdarbs «Tutti Frutti», kurā iestrādāta kāda zema balss itāļu mēlē.

Vēl platē piedalās «The Killers» solists Brendons Floverss un pankroka pionieris Igijs Pops - viņa deklamācija dzirdama vēl vienā dīvainā dziesmā «Stray Dogs».

Lai arī Huks ir prom, viņa izveidoto melodisko basa gājienu rokrakstu - vienu no grupas firmas zīmēm - ir iespējams atkārtot arī ar citu basģitāristu (par to jau laikam Huks arī tiesājas). Tomēr labi, ka visi konflikti ar Huku ir palikuši ārpus mēģinājuma telpām. Tas atraisījis rokas Samneram radīt tiešām lielisku plati. Līdz «True Faith» virsotnēm, protams, neaizsniegties, taču kopumā «Music Complete» ir visnotaļ baudāms.

Izdošanas datums - 25. 09.2015.

*The Haçienda bija naktsklubs un koncertzāle Mančestrā, kas plašāku popularitāti ieguva astoņdesmito gadu beigās «madchester» mūzikas viļņa laikā. «The Haçienda» durvis vēra 1982. gadā, un, neskatoties uz finansiālām grūtībām, beidza darboties tikai 1997. gadā. «New Order» regulāri tur uzstājās. «The Haçienda» tiek saistīta ar acid house un reiva kustības pirmsākumiem.

«Haçienda»
«Haçienda» Foto: Publicitātes foto
KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu