Blood Orange «Freetown Sound»

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Nezinu, kā jums šķiet, bet man ir sajūta, ka ar katru gadu kolektīvais intelekts uz šīs planētas sarūk. Cilvēku domāšana kļuvusi paviršāka (kā lai citādāk skaidro to, ka «google» meklētājā nākamajā dienā pēc referenduma otrs meklētākais jautājums bija - «kas ir ES?»), uz žurnālu vākiem ir slavenības, kas slavenas ar to, ka ir slavenības, bet īpaši skumji lūkoties ir ASV virzienā, kur pie varas raujas Bifs (domāts Donalds Tramps, protams) no «Atpakaļ nākotnē» un ieroču lietošanas patvaļa pārkāpusi visas sarkanās līnijas. Devona Heinsa (Devon Hynes) aka «Blood Orange» jaunā plate šajā kontekstā rezonē jo īpaši!

Blood Orange «Freetown Sound»

(Domino)

11/12

Par Devonu esmu rakstījis jau iepriekš, kad 2013. gadā TVNET labāko albumu pirmajā desmitniekā iekļuva šā oriģinālā mūziķa, komponista un producenta iepriekšējā plate «Cupid Deluxe». Īstenībā jau stipri agrāk biju ievērojis šo britu dīvaini (jau deviņus gadus viņš dzīvo Ņujorkā), kad viņš izdeva ierakstus ar grupu «Test Icicles» un projektu «Lightspeed Champion». Viņa vārds bieži minēts arī Solanžas Noulsas (Solange Knowles), Kārlijas Rejas Džepsenas (Carly Rae Jepsen) un Skajas Fereiras sakarā - kā producents viņš radījis savu īpašo rokrakstu, sakausēdams labāko no Maikla Džeksona, Prinsa un 90. gadu R&B.

Cilvēku apšaušana Orlando geju klubā, balto policistu agresija pret melnādainajiem, kaut kāds dīvains rasisma un reliģiskas homofobijas «jaunais vilnis», Donalds Tramps... tas viss šobrīd veido jauno ASV publisko tēlu, un daudzi intelektuāļi no sirds par to pārdzīvo.

Arī 30 gadus vecais Devons, kurš uz savas ādas bērnībā izbaudījis skolasbiedru pāridarījumus, arī no melnādainajiem puišiem («tu neesi pietiekoši melns!»), pārdzīvo. Agrāk par savu seksuālo orientāciju viņš runājis nelabprāt, taču jaunajā ierakstā ir skaidri jūtami vairāki citāti no kvīru, homoseksuāļu kultūras. Par savu mūzu viņš dēvē Marlona Rigsa (Marlon Riggs) kulta dokumentālās filmas «Paris Is Burning» («Parīze liesmās») varoni Oktāviju Lorēnu (Octavia St. Laurent) un vispār labprāt citē astoņdesmito gadu beigu, deviņdesmito sākuma vizuālo un skanisko filmā atainotās subkultūras estētiku.

«Black can get you over, black can sit you down,» samplēts citas Rigsa filmas (1994. gada Black is...Black Ain’t) fragments dziesmas «With Him» izskaņā.

Foto: Publicitātes foto

Ja par sampliem, to ierakstā ir daudz. Plati ievada liega gospeļa melodija «By Ourselves» (izmantots Čārlza Mingusa «Myself when I'm real» klavieru sampls) un emocionālas dzejnieces Ešlijas Heizas (Ashlee Haze) pārdomas par feminismu, šur tur Devons izmantojis paša ierakstītus trokšņus no ielas, parka vai kādas saviesīgas ballītes. Piemēram, «With Him» sākumā dzirdama kāda operas dziedātāja, kas esot dziedājusi zem parka tiltiņa, un ielu mūziķa saksofons. Saksofons izmantots arī citviet. «Albumā ir brīži, kad izmantoju saksofonu kā odu Erikam Dolfijam,» viņš saka kādā intervijā. «Ir arī vietas, kur cenšos noķert Džona Koltreina momentu, bet aranžējuma ziņā cenšos mazliet atdarināt Alisi Koltreinu.»

Kā komponists un aranžētājs Devons ir ļoti niansēts, viņš izmanto daudzus astoņdesmitajos gados ekspluatētus tembrus, taču pārvārot tos jaunā mērcē. Interesanti, ka viņš sadarbojas tikai ar dziedātājām, atzīstot, ka no muzikālā aspekta sieviešu balsis uzrunā daudz vairāk nekā vīriešu. Ierakstā dzirdama vesela plejāde interesantu dāmu. Ava Raiin dzirdama dziesmās «By Ourselves», «Augustine», «Juicy 1-4», «Thank You»,

jaunā sintpopa zvaigzne «Empress Of» liek skudriņām iziet caur kauliem dziesmā «Best To You»

, protams, platē dzied arī Kārlija Reja Džepsena («Better Than Me»). Pie mazāk zināmām balsīm jāmin arī Zurija Mārlija (Zuri Marley) - paša Boba Mārlija mazmeita, nīderlandiešu noslēpumainā dziedātāja BEA1991 (viņas īstais vārds varētu būt Beatriz de Rijke), Kelsey Lu, taču ierakstā piedalās arī divas ļoti labi pazīstamas dziedātājas. Viena no tām Debija Harija no «Blondie», bet otra - Nelija Furtado.

Saturiski šeit var rakt un rakt, kaut vai izpētot reliģisko kontekstu dziesmā «Augustine» (skat. video, kurā redzams arī Devona čoms Džulians Kasablankass no «The Strokes»), kurā Devons pieskaras vienam no rietumu kristietības «tēviem» - Svētajam Augustīnam, kā arī meklējot norādes par viņa paša pieredzi (albuma nosaukums aizgūts no viņa tēva dzimtās pilsētas Sjerraleones galvaspilsētas Frītaunas).

Viens no gada spilgtākajiem albumiem - gan muzikāli, gan saturiski! Rekomendēju!

Izdošanas datums - 28.06.2016.


KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu