BBC un Jazz FM aptauja: 10 visu laiku labākie džezmeņi

TVNET/LETA
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: foto no albuma bukleta

Jaunā raidorganizācijas BBC un radiostacijas «Jazz FM» aptaujā noskaidrots visu laiku labākais džeza mūziķis. Lūk, rezultāti.

 
Oskars Pītersons
Oskars Pītersons Foto: Albuma vāks

10. Oskars Pītersons

Oskars Pītersons (Oscar Peterson, 1925-2007) bija viens no ražīgākajiem mūziķiem un slavens ar savu ātro un virtuozo spēlēšanas stilu. Sava mūža laikā viņš izdeva vairāk nekā 200 albumus un saņēma astoņas «Grammy» balvas, ieskaitot 1997. gadā par mūža ieguldījumu.

Pītersons piedzima 1925. gada augustā Monreālā dzelzceļa pavadoņa ģimenē. Viņa tēvs bija talantīgs pianists amatieris.

Septiņu gadu vecumā pārvarējis tuberkulozi, jaunais Pītersons nonāca ungāru klasiskā pianista Pola de Markija aizbildniecībā, kas topošajam džeza gigantam iemācīja klavierspēles tehniku un ātru spēlēšanas manieri.

14 gadu vecumā Pītersons uzvarēja radiostacijas CBC talantu šovā un pameta skolu, lai spēlētu radio iknedēļas džeza programmā. Pēc tam Pītersons spēlēja Monreālas viesnīcās un klubos.

Pārvarot tā laika atklāto rasismu, Pītersons 1943. gadā kļuva par pirmo melnādaino mūziķi, kas spēlējis estrādes mūzikas orķestrī Monreālā. Vēlāk viņš kļuva par aktīvu afroamerikāņu pilsoņu tiesību aktīvistu.

Savu pirmo singlu Pītersons izlaida 19 gadu vecumā un savas sešdesmit gadus ilgās karjeras laikā ir spēlējis kopā ar tādiem džeza gigantiem kā Dizijs Gilespijs, Čārlijs Pārkers, Ella Ficdžeralda, Djūks Elingtons, Lūiss Ārmstrongs, Kaunts Beisijs un Nets «Kings» Kouls.

 
Bils Evanss
Bils Evanss Foto: Albuma vāks

9. Bils Evanss

Amerikāņu džeza pianists un komponists Bils Evanss (Bill Evans, 1929-1980) tiek pamatoti uzskatīts par vienu no visu laiku lieliskākajiem džeza pianistiem. Viņam tipiskās harmonijas, ritma individualitāti un savdabīgos melodiskās līnijas veidošanas principus pārņēmuši daudzi jo daudzi šodienas džeza pianisti. 1958. gadā Bilu Evansu pie sevis spēlēt uzaicināja Mailzs Deiviss. Viņš kļuva par vienīgo balto mūziķi trompetista slavenajā sekstetā.

 
Teloniuss Monks
Teloniuss Monks Foto: Albuma vāks

8. Teloniuss Monks

Vēl viens džeza pianists Teloniuss Monks (Thelonious Monk, 1920-1982) iebalsots 8. vietā. Monks ir otrs visvairāk ieskaņotais džeza komponists aiz Djūka Elingtona.

 
Bilija Holideja
Bilija Holideja Foto: Wikipedia.org

7. Bilija Holideja

Bilija Holideja dzīves laikā nevienā džeza aptaujā tā arī neieguva godalgotas vietas. Vienmēr priekšā bija Ella Ficdžeralda un Lūiss Ārmstrongs. Viņai nebija plaša vai spēcīga balss, taču tembrs un maniere bija tik unikāla un atpazīstama, ka pietika tikai vienreiz to dzirdēt, lai atcerētos visu mūžu. Bilijas Holidejas iedarbība uz publiku esot bijusi hipnotiska. Viņa bija atradusi savu balsi. Un tai nebija jābūt zīdainai un gludai. Tiem, kuri viņas dziesmas iemīlēja, bija pārliecība, ka tajās ir kaut kas no viņu pašu pieredzes; it kā pati dzīve. Pašai Billijai gan šķita, ka dzīve viņu ir piemānījusi. Bērnībā viņu pameta tēvs, 11 gadu vecumā izvaroja kaimiņš. Tālāk ceļi veda cauri bordeļiem, klubiem, cietumam, salauztam liktenim – līdz heroīna atkarībai, kura ne tikai atstāja graujošu iespaidu uz viņas balsi, bet 44 gadu vecumā arī nogalināja. Par spīti smagajam liktenim tieši Billiju Holideju daudzi 20. gadsimta izpildītāji, sākot ar Frenku Sinatru līdz Ērikai Badū, uzskata par savu galveno iedvesmas avotu. Mikus Solovejs.

 
Čārlijs Pārkers
Čārlijs Pārkers Foto: Albuma vāks

6. Čārlijs Pārkers

Čārlijs Pārkers (Charlie Parker) ir modernā džeza tēvs. Tieši viņš dāvāja valodu, kurā līdz pat šai dienai runā džeza improvizācija. Pārkers bija be-bop radošās grupas līderis līdzās Dizijam Gilespijam, Maksam Roučam un Teloniusam Monkam. Ar saviem skaņdarbiem viņi uzspridzināja tradicionālo priekšstatu par džezu. Daudzi viņu laikabiedri teica, ka be-bop nav džezs. Boperiem patika ģērbties smalkos uzvalkos, viņi aizrāvās ar filozofiju, avangarda mākslu. Džeza vēsturē boperi bija pirmie, kuri necentās izdabāt, bet tieši izaicināt publiku. Pārkera spēles pievilcība slēpās emocionāli uzplēstajās improvizācijās, steidzīgajās skaņu virtenēs, kurās klausoties šķita, ka viņš kaut kur ļoti skrien, kur steidzīgais ritma pulss it kā drudžaini atkārto, ka atlicis ļoti maz dzīves laika. Tā arī bija. Čārlijs Pārkers sadega heroīna liesmās. Taču siltums no viņa dvēseles ir jūtams katrā džeza improvizācijā, kura izskan jebkurā pasaules malā nu jau sešdesmit gadus. Mikus Solovejs.

 
Ella Ficdžeralda
Ella Ficdžeralda Foto: Albuma vāks

5. Ella Ficdžeralda

Amerikāņu džeza dziedātājas Ellas Džeinas Ficdžeraldas (Ella Fitzgerald, 1917-1996) balss diapazons aptvēra trīs oktāvas, un viņa tika slavēta par toņa tīrību, par dikciju un intonāciju. Viņas karjera ilga gandrīz 60 gadus, šajā laikā E. Ficdžeralda ieguva 13 Grammy balvas. Tāpat ir saņēmusi Prezidenta brīvības medaļu, kas ir augstākais civilais apbalvojums ASV. Vairāki viņas darbi ir iekļauti Grammy slavas zālē.

 
Džons Koltreins
Džons Koltreins Foto: Albuma vāks

4. Džons Koltreins

Džons Koltreins (John Coltrane, 1926-1967) par leģendu kļuva jau dzīves laikā. Laikabiedri teica, ka Koltreins nespēlēja tikai notis. Viņš, spēlējot saksofonu, raud, kliedz, smejas, klusi čukst, sludina, ar viņa saksofona skaņām var ne tikai sienā izsist iedomātus caurumus, izkustināt tiltu pamatus, bet ar balādēm nomierināt raudošu bērnu. Saksofons ir viņa sirds domu pastiprinātājs. Koltreins koncertos nereti viena skaņdarba ietvaros esot improvizējis pat 40 minūtes. Tas esot bijis nogurdinoši un daudziem nesaprotami. Viņš it kā uzmācīgi vēlējās kaut ko pateikt, bet pietrūka nošu. Koltreina kvarteta mūziķi esot burtiski kūpējuši no pārpūles un sasprindzinājuma. No plates «A Love Supreme» ievadvārdiem var saprast, ka viņš ar mūzikas starpniecību meklē atbildes, cenšas uztaustīt dzīves jēgu, saprast, kāds ir mūziķa un mākslinieka virsuzdevums. Tieši Koltreins džezu iznesa no klubiem un deju zālēm, padarīja to par filozofisku pārdomu instrumentu. Mikus Solovejs

 
Djūks Elingtons
Djūks Elingtons Foto: Albuma vāks

3. Djūks Elingtons

Edvards Kenedijs Ellingtons (Duke Ellington, 1899 – 1974) dzimis Vašingtonā. Viņa tēvs bija «Baltā nama» sulainis, tas deva Ellingtonam iespēju izaugt labos apstākļos. Klavierspēli viņš sāka apgūt 7 gadu vecumā, bet 16 gadu vecumā sacerēja pirmās regtaima stilā ieturētās kompozīcijas.

Elingtons sarakstīja vairāk nekā 1000 kompozīciju. Bobs Blumentāls no laikraksta Boston Globe rakstīja, ka komponista dzīves laikā visā pasaulē nav bijis labāka komponista par viņu. Viņš ir prominenta persona džeza vēsturē, vēl viņš darbojās blūza, gospeļa, skaņu celiņu, populārās mūzikas un klasiskās mūzikas žanros.

 
Lūiss Ārmstrongs
Lūiss Ārmstrongs Foto: Albuma vāks

2. Lūiss Ārmstrongs

Spēlēt trompeti Lūiss (Louis Armstrong, 1901 – 1971) iemācījās starp prostitūtām, zagļiem un suteneriem, taču pretēji daudzām citām superzvaigznēm, kuras slavas virsotnes sasniegušas, spītējot savai izcelsmei, viņam slava bija vienaldzīga. Kā jau vairums pirmo džeza mūziķu, arī Lūiss (pilnā vārdā Daniels Lūiss Ārmstrongs) nāca no Ņūorleānas. Džezmenis piedzima nabadzīgā ģimenē. Viņš un māte Mērija Anna bija spiesti dzīvot divistabu dzīvoklī pilsētas nolaistākajā daļā krāsaino rajonā. Lūisa tēvs Vilijs Ārmstrongs bija fabrikas strādnieks, sievu pameta. Dzīves apstākļi ģimenē bija tik traģiski, ka Mērija atstāja puiku pie vecāsmātes, bet pati devās pelnīt iztiku prostitūtu rajonā.

Karjeras sākumā Ārmstrongs spēlēja dažādos Ņūorleānas bāros, taču 1922. gadā devās uz Čikāgu, kur pievienojās Olivera orķestrim.

Visnozīmīgākie Ārmstronga ieraksti veikti 1927. un 1928. gadā un pazīstami kā Louis Armstrong and His Hot Fives. Šie ieraksti kļuva par «svinga ēras» ietekmīgākajiem paraugiem. Līdz pat 1940. gadiem Ārmstrongs palika improvizētājs, kuram bija vislielākais skaits atdarinātāju un sekotāju starp džeza muzikantiem.

 
Mailzs Deiviss
Mailzs Deiviss Foto: Albuma vāks

1. Mailzs Deiviss

Par visu laiku labāko džeza mūziķi šajā aptaujā atzīts amerikāņu trompetists Mailzs Deiviss (Miles Davis).

Mailzs bija superzvaigzne. Viņam patika skaļa publicitāte, pielūdzēju pūļi, švītīgas drēbes, dārgas automašīnas un bokss. Starp džeza cienītājiem ir arī tādi, kuri apgalvo, ka Deivisa nozīme džezā ir pārvērtēta. Ja tā arī būtu taisnība, tad, izdzirdot viņa spēli, šo apgalvojumu aizmirstu. Viņa neatkārtojamais un siltais trompetes tonis atbruņo un pārņem savā varā.

Deiviss uzskatāms par vienu no ietekmīgākajiem 20. gadsimta mūziķiem. Viņš nomira 1991. gadā 65 gadu vecumā.

Deivisa dzīve iemūžināta jaunā režisora Dona Čīdla filmā «Miles Ahead», kuras darbība notiek 70. gados.

BBC radio raidījumu vadītāja Helēna Meihjū (Helen Mayhew) sacīja, ka Deiviss esot pelnījis pirmo vietu. «Katru savas karjeras desmitgadi viņš bija klāt džeza skanējuma galveno izmaiņu brīžos,» viņa piebilda.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu