Skaņu Mežā - improvizējošā čelliste Okjunga Lī

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lee Eckhart Derschmidt

Nepieradinātās mūzikas festivāla «Skaņu Mežs» ietvaros 10. oktobrī koncertu sniegs Ņujorkā dzīvojošā korejiešu čelliste Okjunga Lī (Okkyung Lee). Viņas solo albumu «Ghil» pērn publicēja «Sunn 0)))» dibinātāja Stīvena O’Mellija izdevniecība «Ideologic Organ», savukārt tādi mediji kā «VICE Magazine» un «The Wire» nodēvēja to par vienu no gada labākajiem mūzikas ierakstiem.

Akadēmiski skolotā čelliste ir dzimusi Korejā, un dzīvo Ņujorkā kopš 2000. gada. Viņas labāko mūzikas ierakstu starpā ir ierindojams jau pieminētais solo albums «Ghil», kā arī Džona Zorna izdevniecībā «Tzadik» publicētais kompozīciju albums «Noisy Love Songs» un «White Cable , Black Wires», duets ar vēl kādu šī gada Skaņu Meža viesi – kontrabasistu Džonu Edvardsu (John Edwards). Visi trīs ieraksti uzskatāmi demonstrē čellistes fleksibilitāti, darbojoties dažādu estētiku saskares punktos – ja «Noisy Love Songs» nudien rada neatvairāmi romantisku gaisotni, tad «Ghil» ir klaji konfrontējoša trokšņu mūzika, kas robežojas ar vardarbīgu ekstāzi. «White Cable, Black Wires» savukārt ir uzskatāms par vidusceļu starp abām minētajām stilistikām, turklāt papildinātu ar netverami eksistenciālu un patīkami pārprotamu modernisma laikmeta pieskaņu.

Mūzikas kritikas portāls «Pitchfork.com» albumu "Ghil" komentē sekojoši: «Tiem, kas nav pazīstami ar Okjungas mūziku vai improvizāciju kā tādu, labs atskaites punkts būtu Kolins Stetsons (Colin Stetson). Gan Stetsons, gan Lī abi iegulda daudz fiziskas enerģijas savā mūzikā, un tas savukārt atstāj pārņemošu iespaidu uz klausītājiem. Tomēr, ja Stetsons sliecas uz mierīgākiem toņiem, tad Lī turpretī izvēlas strādāt ar brutālu spēku – dažreiz pat līdz visai biedējošai pakāpei. Šādi «amerikāņu kalniņi» ir nudien apreibinoši, taču to patiesais spēks slēpjas faktā, ka šī mūzika ir vienlaikus gan konfrontējoša, gan emocionāla. Es bieži atrodu sevi, apbrīnojam Lī radītos skaņu audeklus, taču tie nekad neatstāj «vides ierakstu» vai abstraktās mākslas iespaidu. Tas ir pateicoties Okjungas Lī komponistes un mūziķes ciltsrakstiem - viņa ir spēlējusi ar Loriju Andersoni un ierakstījusi divus precīzi aranžētas mūzikas albumus Džona Zorna izdevniecībai "Tzadik"."

Lī mūziku raksturo spēcīgi kontrasti starp trauslo vai kluso un agresīvo vai robusto, pamatā nākot no mūziķes plašajām interesēm improvizācijas sfērā – Lī ir sastrādājusies ar krāšņu virkni mūziķu, kas improvizāciju izmanto kā būtisku jaunrades instrumentu: trokšņu mūziķi Karlosu Gifoni (Carlos Giffoni), noizroka ģitāristu Tērstonu Mūru (Thurston Moore) no grupas «Sonic Youth», komponistu Džonu Zornu (John Zorn), vijolnieci un «spoken word» mākslinieci Loriju Andersoni (Laurie Anderson), multimediju mākslinieku Kristianu Mārkleju (Christian Marclay), dziesminieci Karlu Bozuliku (Carla Bozulich), kā arī virkni Eiropas vai ASV brīvās improvizācijas mūziķu, tostarp saksofonistiem Džonu Bučeru (John Butcher) un Evanu Pārkeru (Evan Parker), trompetistu Neitu Vūliju (Nate Wooley), bundzinieku Krisu Korsano (Chris Corsano), kā arī daudziem citiem.

Okjungas Lī uzstāšanos atbalsta Rīgas Dome un Trust for Mutual Understanding. Festivālu «Skaņu Mežs» atbalsta Eiropas Savienības programma «Kultūra», Valsts kultūrkapitāla fonds, iRobot un citi.

«Skaņu Mežs» notiks 10. un 11. oktobrī mūzikas namā «Daile», savukārt to ievadīs iespaidīgs kinētiskās mūzikas priekšnesums Sv. Pestītāja (Anglikāņu) baznīcā 9. oktobrī.

www.skanumezs.lv

Biļetes uz Skaņu Mežu ir nopērkamas Biļešu servisa tirdzniecības vietās un interneta vietnē www.bilesuserviss.lv. Biļete uz 9. oktobri maksā 10 eiro, uz 10. un uz 11. oktobri – 20 eiro, savukārt trīs dienu festivāla abonements – 30 eiro.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu