Viesturs Dūle: Izglītība ir domāta dzīvei?! (27)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Vakar LNT ēterā, raidījumā “Intelektuālā apokalipse. Būt vai nebūt” runājām par prasmēm un spējām, kādas ir vajadzīgas šobrīd cilvēkam, kurš vēlas būt sekmīgs darbā, dzīvē. Viens no mūsu sarunas secinājumiem ir tāds, ka izglītības sistēma neuzskata par pienākumu iemācīt daudzas lietas, kas ir primāri nepieciešamas, tikpat daudz kā faktu atcerēšanos un atkārtošanu.

Varbūt TVnet lasītāji var dot savu ieskatu par to, kuras no šīm prasmēm, jūsuprāt, izglītības sistēma attīsta vai vājina jauniešiem? Atbildiet uz TVNET dienas jautājumu.

Atgādināšu, ka izglītība valstī izmaksā vismaz 700 000 000 latu gadā, ko samaksājam mēs visi kopā, lai jaunieši tiktu izskoloti talantīgi, gudri, spējīgi, radoši!

Vai galarezultāts, produkts tiešām ir tāds, kādu mēs gaidām? Vai tie nav vismuļķīgāk iztērētie 700 000 000 latu gadā? Jo ir sajūta, ka tā ir tāda publiska mocīšanās, kurā ir ne tikai jaunieši, bet arī skolotāji un vecāki. Par laimi, ir burvīgas skolas un burvīgi skolotāji, kuri par spīti visam spēj labi mācīt, bet cik daudz viņu ir šajā mācību cīņas laukā?

Vai Izglītības ministrija zina, kas ir primāri svarīgs, lai jaunieši iemācītos, un vai Izglītības ministrijas cilvēkiem ir informācija par to, kā cilvēks efektīvāk un ātrāk iemācās? Ir taču daudzi un dažādi pētījumi, kas stāsta, kā bērns attīstās un kuros dzīves posmos kādu informāciju un kādā veidā viņš apgūst. Man tas neiet kopā ar to, ko dara Izglītības ministrija, kura, no vienas puses, ir iemācījusies publiskajās runās pateikt, ka mums ir jārada darba devēji, nevis darba ņēmēji, bet tieši kā tas izpaužas izglītībā? Kā 21. gadsimta dinamika, inovatīvisms, komunikatīvisms, universālisms, neiroloģijas, psiholoģijas pētījumi izpaužas un tiek realizēti izglītībā?

Šo projektu veido Latvijas Intelektuālās attīstības fonds.

Televīzijas raidījums “Intelektuālā apokalipse. Būt vai nebūt” ir daļa no sociāla, apolitiska projekta, kas meklē iespējas palīdzēt Latvijas intelekta attīstībai. Projekta mērķis – Latvijas prioritāte ir uz intelekta attīstību vērsta sabiedrība. Mēs vēlamies realizēt intelekta attīstības risinājumus, ņemot vērā Latvijas un pasaules labākās mācību metodes un principus.

Projekts ir politiski neatkarīgs. Mēs nevēlamies mainīt Izglītības ministrijas sastāvu vai struktūru – tas ir tautas ievēlētu politiķu kompetencē. Nevēlamies pašmērķīgi kritizēt izglītības sistēmu, bet netolerēt lietas, kas liekas neadekvātas, un rosināt sabiedrību un cilvēkus pašorganizēties un darīt pašiem.

Komentāri (27)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu