Vidzeme. Dodies ar vilcienu atpazīt senos pilsētu nosaukumus

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma

Ne visām pilsētām Latvijā pašreizējie nosaukumi ir bijuši visos laikos – daudzas no tām savulaik bijušas zināmas ar citiem nosaukumiem, tostarp arī tūristu vidū populārajām Vidzemes pilsētām. Likumsakarīgi, ka arī iebraucot Siguldā, Valmierā vai Cēsīs, nebūs redzami kādreizējie staciju nosaukumi «Zēgevolde», «Volmāra» un «Vendene».

Šajā nedēļas nogalē aicinām ar vilcienu vai kādu citu transporta līdzekli doties izbraukumā uz Vidzemes vienām no skaistākajām pilsētām – Siguldu, Cēsīm un Valmieru un apskatīt vēsturiskos dzelzceļa spēles «Toreiz un tagad» objektus.

Foto: no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma

Ceļojumu var sākt ar Siguldas stacijas jeb kādreizējās Zēgevoldes stacijas apskati. Tā ierīkota līdz ar Rīgas - Pleskavas dzelzceļa līnijas izbūvi 1889. gadā. 1926. gadā pēc arhitekta, profesora Pētera Federa projekta Siguldā izbūvēta Latvijas lepnākā stacijas ēka, kurai, tāpat kā Pirmajā pasaules karā sākotnējai stacijas ēkai, Otrā pasaules kara gados bija lemts iet bojā. Tagadējā stacijas ēka uzbūvēta 1950. gadā un renovēta 2013. gadā. Dodoties tālāk uz Cēsīm, pa ceļam aplūkojams Līgatnes viadukts. Pirmais viadukts, kas sastāvēja no koka konstrukcijām, Līgatnē izbūvēts ap 1889. gadu. 1938. gadā tas kapitāli pārbūvēts dzelzsbetona konstrukcijā, bet 20. gadsimta 50. gados ieguvis jaunas aprises stiegrotu dzelzsbetona paneļu konstrukcijā. Pavisam nesen pabeigta tā kārtējā pārbūve, kas ilga vairāk kā gadu.

Foto: no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma

Nonākot Cēsīs, apskates objektu sarakstā ir vērts iekļaut kādreizējo Vendenes, tagadējo Cēsu staciju, kas uzbūvēta 1889. gadā. Kopš 1919. gada stacijai nosaukums tāds pats kā Cēsīm. Sākotnēji tā bija koka stacija, bet kara gados tā nopostīta, tāpēc 1946. gadā uzbūvēta jauna celtne. Stacijas ēka renovēta 2015. gadā.

Foto: no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma

Viens no zināmākajiem dzelzceļa objektiem Vidzemē ir gleznainais Raunas tilts. Tas ir pats iespaidīgākais dzelzceļa tilts Latvijā – tā augstums ir 24 metri un tas būvēts 1889. gadā Rīgas - Valkas - Pleskavas dzelzceļa vajadzībām. Jāpiebilst, ka tilts ir apsargāts un ja nebrauc ar vilcienu, tad tas jāaplūko vien no attāluma.

Foto: no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma

Valmierā iesakām apskatīt trīs dzelzceļa objektus – bijušo Volmāras, tagadējo Valmieras dzelzceļa staciju, kādreizējo Valmieras šaursliežu dzelzceļa sabiedrības depo un bānīša tiltu pār Gauju.

Volmāras dzelzceļa stacija ierīkota 1889.gadā, bet kopš 1919. gada tās nosaukums ir Valmieras dzelzceļa stacija. Sākotnējā koka stacijas ēka, Padomju armijai atkāpjoties, nodedzināta 1941. gadā. Pašreizējā stacijas ēka uzbūvēta neilgi pēc kara. Savukārt šaursliežu lokomotīvju depo ēka un remontdarbnīcas uzbūvētas 1911. gadā. Tās paredzētas 1912. gadā atklātā Smiltenes - Valmieras - Ainažu dzelzceļa ritošā sastāva remonta nodrošināšanai. Tagad ēkas tiek izmantotas citiem mērķiem. Tāpat kā jau minētā šaursliežu dzelzceļa tilts pār Gauju, kurš mūsdienās kalpo gājēju un velosipēdistu satiksmei.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Uz augšu