Rīga-Tukums: Jūrmalas atpūtniekiem būvētās dzelzceļa stacijas

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Šajā nedēļas nogalē Tukumā svinēs pilsētas svētkus, arī dzelzceļa līnijai Rīga-Tukums šogad svētki – 140 gadu jubileja, tāpēc iesakām uz Tukumu pēc smukuma doties ar vilcienu, pa ceļam apskatot 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta pirmajā pusē Jūrmalas atpūtnieku vajadzībām būvētās dzelzceļa stacijas.

Pirmā no stacijām ir Priedaine. Tā ierīkota 1909.gadā, attīstoties Priedainei kā Jūrmalas kūrortam, un sākotnēji nosaukta par «Sosnovij». Pirmā stacijas ēka bija no koka, bet laika periodā no 1937.gada līdz 1938. gadam uzbūvēta jauna stacijas ēka, kā arī izveidoti terasveidīgi apstādījumi.

Tālāk ceļš ved pa 306,6 m garo tiltu pār Lielupi. Pirmais tilts šeit būvēts 1877.gadā un tad tas bijis 282 m garš.

Foto no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma
Foto no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma Foto: Publicitātes foto

Lielākā daļa Jūrmalas staciju būvētas vasarnieku vajadzībām un atklātas laika posmā no 1877. gada līdz Pirmajam pasaules karam. Piemēram, Lielupes stacija, kas kā Buļļu pieturas punkts 1913. gadā tika atvērta ne tikai Buļļu muižas sīksaimnieku un zvejnieku vajadzībām, bet arī atpūtnieku apkalpošanai, jo attīstījās jauni vasarnīcu rajoni. Pirms tam – jau 1877. gadā – vasarnieku un pamatiedzīvotāju vajadzībām bija atklāta Bilderlingshofas stacija, kas 1919. gadā pārdēvēta par Bulduru staciju. Arī Dubultu stacija, kuras pirmais nosaukums bija «Dubeln», izveidota 1877. gadā Dubultu kūrmājas viesu apkalpošanai. Šajā stacijā joprojām ir sliežu ceļu izvērsums un kalpo kā galapunkts atsevišķu maršrutu elektriskajiem vilcieniem.

Foto no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma
Foto no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma Foto: Publicitātes foto

1877. gadā vasarnieku, kūrmājas, pansionātu un vannas iestāžu atpūtnieku vajadzībām atklāta arī Karlsbādes platforma, šodien zināma kā pieturas punkts «Pumpuri». Lai gan šīs stacijas nosaukums mainīts vairākkārt: 1914. gadā tā pārdēvēta par staciju «Karlsbad I», pēc tam par «Melluži», «Melluži I» un, visbeidzot, - 1939. gadā – par «Pumpuri», nemainīga ir palikusi pieturas punkta atrašanās vieta – tas joprojām atrodas tajā pašā ēkā, kur pirmsākumos.

Slokas stacija, kas arī ierīkota 1877. gadā, lai apkalpotu Slokas pilsētas iedzīvotājus, Braņķu un Pavasara ciemu zemniekus un zvejniekus, Slokas pagasta un Kurzemes jūrmalas zvejnieku ciemu iedzīvotājus, kā arī 19.-20. gadsimtu mijā izbūvētās papīrfabrikas un cementa fabrikas strādniekus, ir vienīgā no sākotnējo staciju ēkām, kas saglabājusies līdz mūsdienām un pilda savu sākotnējo funkciju.

Foto no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma
Foto no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma Foto: Publicitātes foto

Viena no populārākajām kūrvietām bija Ķemeri. Arī tur kūrorta, peldu iestādes un pansionātu viesu apkalpošanai 1877. gadā tika ierīkota stacija. Turklāt šī vieta bija populāra arī starptautiskā mērogā – 1911. gadā starp Ķemeriem un Maskavu atklāta tiešā vilcienu satiksme. Stacijas ēka karu gados cietusi, bet pēc nelielas pārbūves pēc Otrā pasaules kara tā saglabājusies līdz mūsdienām.

Foto no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma
Foto no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja krājuma Foto: Publicitātes foto

Stacija Tukums I ir dzelzceļa līnijas Rīga-Tukums gala stacija. Tā ierīkota līdz ar dzelzceļa izbūvi 1877. gadā. No Tukuma stacijas par «Tukums I» tā kļuva 1901.gadā, kad tika atklāta Maskavas – Ventspils – Ribinskas Dzelzceļa sabiedrības būvētā stacija Tukums II.

Atzīmējot dzelzceļa līnijas Rīga – Tukums 140.jubileju, Tukuma vēstures muzejā «Pils tornis» no 15.jūlija izveidota izstāde, kas ļauj izdzīvot stāstu, kā Tukuma pilsēta ir augusi un mainījusies līdz ar dzelzceļa attīstību.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Uz augšu