Kādu sadzīves ķīmiju izvēlies tu?

Apollo.lv
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

AS «Spodrība» veiktā pētījuma rezultāti rāda, ka vidēji viena trešdaļa Latvijas iedzīvotāju savā sadzīvē – mājas kopšanā – izmanto ekoloģiskus produktus. Pārsvarā tie tiek izmantoti trauku un veļas  mazgāšanai, kā arī telpu uzkopšanai.

Visvairāk aptaujāto respondentu izmanto eko produktus trauku mazgāšanai – 36% , bet 32% tos lieto telpu uzkopšanai un 29% veļas mazgāšanai. Vairāk kā puse (65%) no kopējā aptaujāto skaita atzīst, ka mājas tīrīšanas un veļas mazgāšanas līdzekļi ietekmē veselību, taču tikai 32% savā ikdienā izmanto eko produktus. Turklāt sievietes (73%) ir vairāk pārliecinātas par sadzīves līdzekļu kaitīgo ietekmi uz veselību nekā vīrieši (54%).

Kopumā 83 % aptaujāto ir informēti par sadzīves ķīmijas ietekmi uz apkārtējo vidi. Tāpat vairums Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka sadzīves ķīmijas līdzekļu izvēle ir arī pašu patērētāju atbildība. To apstiprina 64% respondentu. Pasaules Dabas Fonds uzskata, ka pētījuma rezultāti ir atzinīgi vērtējami un liecina, ka Latvijas sabiedrībā cilvēki sāk interesēties par eko produkciju, kā arī mainīt savu rīcību par labu veselības un vides saudzēšanai.

Inese Vilka, AS «Spodrība» kvalitātes direktore: «Kā liecina pētījums, izvēloties veļas mazgāšanas un telpu uzkopšanas līdzekļus, vissvarīgākais respondentiem ir produkta cena.

Eko produktu cenu primāri nosaka tas, ka produkti ir koncentrētāki, līdz ar to lietošanā efektīvāki. To nosaka Eiropas Savienības (ES) oficiālie ekoloģisku produktu izstrādes kritēriji, kas sevī ietver produktu lietošanas efektivitātes testēšanu, salīdzinot ar tirgus līderi konkrētā produktu grupā. Tāpēc ikdienas lietošanā Eco Seal for Nature produktu patēriņš būs mazāks jo tie ir iedarbībā efektīvāki par parastajiem standarta tīrīšanas līdzekļiem, ko patērētājs, iespējams, nezina.»

Sabiedrības informētība ne vienmēr nozīmē, ka arī savā ikdienā cilvēki pievērš uzmanību uz etiķetes rakstītajam. Aptaujas dati liecina, ka 59% gadījumu aptaujāto nepievērš uzmanību sadzīves ķīmijas sastāvam. Savukārt tikai 7% uzticas jebkuram uzrakstam uz produkta, bet 35% uzticas norādei, ka tas ir eko produkts. Pēc ES normatīvajiem aktiem, pēc kuriem tiek noteikta produktu marķēšana arī Latvijā, nav jānorāda pilnīgi viss produkta sastāvs, kā to paredz normatīvie akti kosmētikai. Līdz ar to ir iespējams apgalvot, ka oficiālie ekomarķējumi pircējam ir vienīgais garants, ka produkts ir ekoloģisks.

Eko mazgāšanas līdzekļus var atpazīt pēc pasaulē oficiāli atzītiem ekomarķējumiem - Eko puķīte, Ziemeļu gulbis, Zilais eņģelis, TCO u.c. Oficiālie ekomarķējumi pircējam ir vienīgais garants, ka produkts ir ekoloģisks. Lai ražotājs iegūtu tiesības izvietot uz produkta kādu no oficiālajām marķējuma zīmēm, ir jāizpilda kritēriju kopums, kas nosaka produkta atbilstību «eko» statusam. Ekoloģiskie produkti nesatur krāsvielas, fosfātus, alergēnus, liekus konservantus un videi kaitīgas vielas līdz ar to tie ir droši arī bērniem.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu