Jauns darbs – jauni izaicinājumi un problēmas

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Inga Kundziņa

Ne vienmēr, sākot strādāt jaunā darbā, viss ir par 100% skaidrs. Par to liecina arī jūsu jautājumi. Speciālisti iesaka nekautrēties un vaicāt kolēģiem, vadītājiem tikmēr, kamēr jums kā jaunam darbiniekiem vairs nerodas problēmas, kas saistītas ar vides un likumu nezināšanu savu uzdevumu veikšanā.

Atbild Liene Lasmane, «CVO Technology Recruitment» vecākā personāla atlases konsultante:

- Pēc mēneša jāsāk strādāt jaunā darbavietā. Zvanīja vadītāja un sacīja, lai uz pirmo dienu sagatavoju iepazīšanās – sevis prezentācijas runu uz minūtēm 15-20. Skatījos literatūrā, bet neko par šādu lietu teorētisku atrast nevaru. Arī paziņas raustīja plecus, jo neviens nekad ar šādu lietu nav saskāries. Ko parasti saka šādos gadījumos, to pašu, ko darba intervijā, kad lūdz iepazīstināt ar sevi? Otrs tāds praktisks jautājums - vai šādā publiskā iepazīstināšanas pasākumā man jaunie kolēģi ir arī jāuzcienā – ar konfektēm, cepumiem? Kā tas notiek?

- Zane, par to nevajadzētu brīnīties, jo mūsdienās profesionāļiem jābūt gataviem pieņemt izaicinājumu un arī spēt piedāvāt netradicionālus risinājumus. To droši vien jūsu gadījumā varētu attiecināt uz aicinājumu gatavot prezentāciju. Diemžēl nezinu, kāds būs jūsu amats un kas tas par biznesu jaunajā darbavietā. Varbūt pat labi, ka nevarējāt atrast nekādu standarta variantu grāmatā. Mūsdienu biznesa vidē aizvien pieaug nepieciešamība pēc oriģinalitātes. Iespējams, tieši to vēlas sadzirdēt/saredzēt no jums jūsu vadītāja. Vēl varētu būt, ka tā ir neliela stresa un elastības pārbaude, ko uzņēmums jums iecerējis. Ja tas ļoti raizē, tad vērts pajautāt vismaz, kas būtu tie aspekti, ko ņemt vērā, kādas lietas vadītāju vairāk interesētu. Vai viņa vēlas, lai jūs dalītos savā pieredzē un parādītu slaidus, vai vienkārši runātu par kādu noteiktu tēmu un atbildētu uz jautājumiem. Tad varētu koncentrēties vairāk tieši uz šo - vadītāju interesējošo jautājumu iekļaušanu prezentācijā. Ja jaunais darbs saistīts ar mārketinga vai sabiedrisko attiecību jomu, tad prezentāciju gatavošana, iespējams, ir ikdiena.

Attiecībā uz cienastu – ja ir zināms, cik formāli/neformāli paredzēta prezentācijas norise, kā arī ir nojausma par dalībnieku skaitu, var pacienāt ar kārumiem, ja tiešām ir tāda vēlēšanās, bet tas nu ir pilnīgi jūsu pašas ziņā, Zane, un nekādā gadījumā nav pienākums.

- Kā notiek jauna darbinieka «pierakstīšanās» komandā? Kādas ir vispārpieņemtās normas? Vai vēl joprojām kā padomju gados, kad no pirmās algas bija jāšķiras, jo jāservē visam kolektīvam galds?

- Dace, manuprāt, tas ir iekšējā komforta un attieksmes jautājums, kurš vispirms jāuzdod katram pašam sev. Protams, nav tādu vispārpieņemto normu, ja vien tie nav kādi specifiski norādījumi, īpaša darba vide utt., bet tad jau par to jums ir tiesības uzzināt pašā sākumā no jaunā vadītāja. Kāpēc lai jūs servētu galdu kolektīvam? Tikai tad, ja esat pieņemta darbā par uzņēmuma pavāri un galda servēšana ietilpst jūsu darba pienākumos. Pozitīva attieksme, humora izjūta, spēja pasmaidīt par sevi, nebaidīties no nezināmā, prasīt to, kas neskaidrs, zināma diplomātija un novērošanas spējas var būt noderīgāka pieeja par bagātīgi klātu galdu kolektīvam, kas var izraisīt pavisam pretrunīgas reakcijas, jo ne jau visos kolektīvos šodien vairs strādā cilvēki, kas padomju tradīcijas pārzina un atceras. Var arī uzdot jautājumu vadībai par to, kā labāk rīkoties, lai ātrāk varētu iekļauties kolektīvā. Dažas kompānijas, īpaši, ja vienlaikus vairāki jaunie darbinieki uzsāk darbu, speciāli organizē komandas saliedēšanas apmācības, kurās šis jautājums atrisinās pavisam dabiski.

Atbild Ieva Zirne, «CVO Sales and Marketing Recruitment» personāla atlases konsultante

- Mana priekšgājēja darbā jau ir projām, kas mani iepazīstinās ar praktiskajām lietām, cilvēkiem? Būšu vadītāja asistente. Zinu, ka vadītājs ļoti bieži ir komandējumos, bet darbs saistīts ar daudziem un dažādiem saimnieciskas dabas jautājumiem. Kam man prasīt padomu, ja kaut ko nesaprotu? Vai netraucēšu citus kolēģus, ja bāzīšos virsū ar savām problēmām? Iepriekšējā darbā tas cilvēks, kura vietā tiku pieņemta, vēl veselu nedēļu nāca uz darbu un man visu stāstīja, rādīja.

- Protams, tas būtu ļoti atvieglojis darbu gan jums, gan pārējiem uzņēmuma darbiniekiem, ja iepriekšējā vadītāja asistente būtu jūs ievadījusi jaunajos darba pienākumos. Taču šajā gadījumā jums nākas pielāgoties esošajiem uzņēmuma standartiem. Lūgt palīdzību kolēģiem un vadītājam nav nekas nosodāms, īpaši, ja esat jauns darbinieks uzņēmumā. Iesaku jums sagatavot konkrētus jautājumus jūsu vadītājam un jūsu kolēģiem un noteikt laiku, kad par tiem varēsiet runāt un tos risināt.

- Esmu sākusi strādāt jaunā darbā, iepriekšējā mums bija gan darba kārtības noteikumi (kad katrs iet pusdienās, ko velkam mugurā, kur drīkst smēķēt, kas notiek, ja lieto alkoholu), gan ētikas kodekss. Šeit nekā tāda nav. Vīrieši pīpē trepēs un WC, atklāti tiek dzerts alkohols. Man tas drusku traucē, šķiet, ka no šādas brīvības cieš arī darba rezultāti. Kā man rīkoties?

- Izklausās, ka esat nonākusi ļoti atšķirīgā uzņēmuma vidē, nekā strādājāt iepriekš, un pārdzīvojat tādu kā «kultūršoku». Manuprāt, ir ļoti svarīgs līdzsvars starp anarhiju un dzelžainu disciplīnu uzņēmumā. Varu tikai minēt, jo šobrīd man trūkst informācijas, kādas ir jūsu iespējas situāciju ietekmēt un kāda ir reālā situācija uzņēmumā, taču tā varētu būt viela pārdomām uzņēmuma vadītājam. Ja uzvedības «brīvība» tiešām ietekmē darba kvalitāti un rezultātus, tad, iespējams, uzņēmuma vadībai ir jāpadomā par pārmaiņām.

Atbild Liene Kubliņa, «CVO Technology Recruitment» personāla atlases konsultante

- Esmu pieņemts uz 3 mēnešu pārbaudes laiku. Ir pagājušas 2 nedēļas, un ir pilnīgi skaidrs, ka šeit strādāt nevēlos. Tikmēr priekšniecība ir apmierināta un kaļ nākotnes plānus saistībā ar mani. Drīz būs jādodas uz kursiem. Negribu neko pieņemt, lai pēc tam būtu jāatstrādā. Kad un kā man pateikt, ka eju projām? Vai obligāti jāatstrādā šie 3 mēneši?

- Pārbaudes laiks ir periods, kurā iespējams izvērtēt piedāvātā darba piemērotību un iespējamo sadarbību gan no darba devēja, gan darba ņēmēja redzes punkta. Ir apsveicami, ka 2 nedēļu laikā esat ieguvis darba devēja uzticību un tas saredz labas nākotnes sadarbības iespējas. Vispirms jādomā, kāpēc nejūtaties apmierināts ar šo darba vietu, jo pieņemu, ka pirms stāšanās darba attiecībās esat izvērtējis konkrētās kompānijas piedāvāto pozīciju, cik tā ir jums piemērota un atbilstoša. Ja tomēr neredzat savu nākotni šajā darba vietā, tas jādara zināms pašreizējam darba devējam pēc iespējas ātrāk. Darba devējs investē katrā jaunā darbiniekā gan materiālas, gan nemateriālas vērtības. Ņemot vērā izrādīto uzticību, darba devējs rēķinās ar jums kā ar pastāvīgu darbinieku, un laika novilcināšana var radīt vērā ņemamus zaudējumus un arī zināmu vilšanos, kuras dēļ vadītājs diez vai vēlāk par jums labi atsauksies.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu