Vērtējums profesionālās izglītības kompetences centros

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lita Krone/LETA

Profesionālās izglītības kompetences centros pēdējo divu mācību gadu laikā ne mazāk kā 60% no profesionālo kvalifikāciju ieguvušajiem izglītojamajiem vērtējums profesionālās kvalifikācijas eksāmenos nedrīkstēs būt zemāks par septiņām ballēm.

To paredz šodien valdībā apstiprinātie Ministru kabineta noteikumi «Profesionālās izglītības kompetences centra statusa piešķiršanas un anulēšanas kārtība».

Noteikumu projekts paredz, ka kompetences centra statusu varēs piešķirt tai izglītības iestādei, kurā profesionālo vidējo izglītību iegūs ne mazāk par 800 izglītojamajiem Rīgā un ne mazāk par 550 izglītojamajiem citā administratīvajā teritorijā.

Tāpat kompetences centram būs jāatbilst prasībai, ka divu pēdējo mācību gadu periodā no tiem izglītojamajiem, kuri sākuši mācības, no izglītības iestādes atskaitīti drīkst būt ne vairāk kā 8% tādu iemeslu dēļ kā nepietiekami mācību sasniegumu vērtējumi, neattaisnoti mācību kavējumi un nepareiza karjeras izvēle. Izglītības un zinātnes ministrija norāda, ka pēdējos trīs gados Latvijas valstī profesionālās izglītības iestādēs priekšlaicīgi mācības pārtraukušo izglītojamo skaits ir 13% robežās.

Noteikumu projektā ir vairākas jaunas prasības izglītības iestādei, piemēram, nosakot, ka tā sadarbībā ar nozares organizācijām un komersantiem vismaz divās nozarēs, bet attiecībā uz Kultūras ministrijas padotībā esošām iestādēm - vienā nozarē, kurās izglītības iestāde īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas, veic reģionālā vai nozares metodiskā centra, pedagogu tālākizglītības centra un ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanas funkcijas.

Izglītības iestāde nodrošina vienlaicīgi ne mazāk kā 100 izglītojamo mācības izglītības programmās katrā no atbilstošām nozarēm kopumā.

Izglītības un zinātnes ministrija norāda, ka pašlaik profesionālās izglītības iestādēs tiek ieguldīti finanšu līdzekļi vairāk nekā 100 miljonu latu apjomā mācību infrastruktūras un mācību aprīkojuma pilnveidei. Tieši tajās izglītības iestādēs, kur atbilstošā nozarē ir veikti ieguldījumi infrastruktūras un mācību aprīkojuma pilnveidei, ir jākoncentrē izglītojamo sagatavošana atbilstošā nozarē. Tādēļ kompetences centriem tiek noteikts kritērijs attiecīgā mācību periodā sagatavot vismaz 100 izglītojamos atbilstošā nozarē, tādējādi garantējot, ka finanšu līdzekļu ieguldījums ir bijis efektīvs.

Attiecībā uz Kultūras ministrijas padotībā esošajām profesionālās izglītības iestādēm noteikumu projektā ir noteikti atsevišķi nosacījumi profesionālās izglītības kompetences centra statusa piešķiršanai, ievērojot nozares specifiku, izglītības iestāžu un izglītojamo skaitu izglītības iestādēs, kā arī pieejamo finansējumu. Tādēļ noteikumu projektā ir noteikti atšķirīgi Kultūras ministrijas nozares jomai atbilstoši kompetences centra piešķiršanas kritēriji attiecībā uz izglītības programmu skaitu izglītības iestādē, sadarbības organizāciju nozaru skaitu un izglītojamo skaitu.

Izglītības iestāde, kurai ir piešķirts kompetences centra statuss, katru gadu līdz 15.oktobrim iesniedz ministrijā informāciju, kas apliecina izglītības iestādes atbilstību šajos noteikumu minētajiem kritērijiem uz attiecīgā gada 1.oktobri.

IZM anotācijā norāda, ka līdz 2015.gadam ir plānots piešķirt kompetences centra statusu 14 ministrijas padotībā esošajām izglītības iestādēm. Vidējais izglītojamo skaits četrpadsmit kompetences centros gadā ir ap 14 913 izglītojamie. Savukārt līdz 2014.gadam plānots piešķirt divām Kultūras ministrijas izglītības iestādēm ar vidējo izglītojamo skaitu gadā ap 1000.

Piemaksu 10% apmērā no mēneša darba algas likmes pedagogiem profesionālās izglītības kompetences centros jau nosaka Ministru kabineta noteikumi «Pedagogu darba samaksas noteikumi», un finansējums ir paredzēts IZM budžetā.

Jauni noteikumi bija nepieciešami, jo pašreizējie nedod skaidru priekšstatu par to, kā profesionālās izglītības iestādēm kvalificēties kompetences centra statusa ieguvei, nodrošinot patiesi kvalitatīvu profesiju apguvi, kā arī tajos noteiktie kritēriji ir pārāk zemi. Tāpat tie neiekļauj vairākas kompetences centram nepieciešamās papildus veicamās funkcijas, piemēram, karjeras izglītības nodrošināšana, darba tirgus prasībām atbilstošas izglītojamo prakses vietu nodrošināšana un citas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu