Atklāta vēstule izglītības un zinātnes ministram Vjačeslavam Dombrovskim

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lita Krone/LETA

Atklāta vēstule

A. god. Izglītības un zinātnes ministram Vjačeslavam Dombrovskim

Rīgā, 2013.gada 27.jūnijā

Par pedagoga darba nozīmīgumu un darba vidi

Vēlos pateikties par pedagoga darba nozīmīguma novērtējumu apsveikumā, ko sūtījāt Latvijas pedagogiem 26.06.2013.

Kā pedagogs un divu skolēnu māte piekrītu Jūsu viedoklim, ka «pedagogs ir pati radošākā un vienlaicīgi grūtākā profesija pasaulē».

Taču patiesajiem vārdiem par to, ka pedagoga profesija nav amats, bet gan dzīves aicinājums, ir arī sava ēnas puse. Pedagogu spēja būt nenogurstošiem, radošiem un lepniem par savu veikumu bieži mijas ar izdegšanas sindromu, lielā sava darba mīlestība liedz stāties pretī skolas administrācijas nevienlīdzīgajai attieksmei pret visiem skolotājiem, bailes par algas apmēru liek piedalīties līdz galam nepārdomātajā projektā par pedagogu darba kvalitātes novērtēšanu. Pedagogiem jāpierāda sava darba kvalitāte profesijai, kas apgūta augstskolā, kurā zināšanas regulāri tiek papildinātas tālākizglītības kursos un profesionālā meistarība ar katru darba pieredzes gadu arvien pieaug, un tas viss vēl jāpierāda, cerot uz simbolisku piemaksu pie algas. To daudzi pedagogi novērtē kā pazemojumu, nemaz nerunājot par skolotājām – jaunajām māmiņām, kas birokrātisku ierobežojumu dēļ nav drīkstējušas pieteikties šai novērtēšanai.

Bet rakstu Jums ar mērķi pievērst uzmanību satraucošai tendencei pedagogu darba kolektīvos. Interneta portāla www.for-skola.lv forumā , kā arī citos izglītības portālos pedagogi pauduši satraucošus faktus par darba devēju, t.i. atsevišķu skolu vadību psiholoģisku teroru pret pedagogiem.

2012.gada sākumā Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība veikusi aptauju LIZDAs mājas lapā, kura atklāja, ka lielākā daļa jeb 80% no 531 respondenta darba attiecībās ir bijusi saskarsme ar sociālpsiholoģisko teroru jeb mobingu. Situācijas izzināšanai LIZDA līdz šim iesaistījusi 17 Latvijas izglītības iestādes Eiropas Izglītības darbinieku arodbiedrības pētījumā par pedagogu stresu darbā. Pētījumā atklāts, ka Latvijas izglītības iestādēs strādājošajiem pedagogiem ir viens no augstākajiem stresa līmeņiem Eiropā, ko rada augstā slodze, darba prasības, zemais atalgojums, neskaidrība par nākotni, savstarpējās attiecības u.c.

Diemžēl lielākā daļa no LIZDAs 2012.gada 14.novembrī organizētajā konferencē «No stresa un vardarbības brīva pedagoga darba vide» izstrādātajām rekomendācijām tā arī neizskatās realizētas dzīvē.

Ar savu vēstuli vēlos pievērst Jūsu uzmanību problēmai, kas satrauc pedagogus un labprāt uzzinātu Jūsu viedokli un redzējumu tam, kā Izglītības un zinātnes ministrija varētu uzlabot pedagogu darba vidi, piemēram, kaut vai realizējot jau minētās, konferencē izstrādātās rekomendācijas.

Izglītības portālos, www.for-skola.lv forumā minētās situācijas un personas ir anonīmas, kas, iespējams, norāda uz pedagogu bailēm zaudēt darba vietu vai tikt pakļautiem jaunām represijām. Taču, kā norāda pedagogi, būtu skumji, ja būtu jāsagaida kāds traģisks, vairs ne anonīms precedents, lai sabiedrība un atbildīgās institūcijas pievērstu uzmanību šai problēmai.

Lūk, saites minētajām situācijām:

http://www.lizda.lv/lv/aptaujas?poll_id=44

http://for-skola.lv/forums/skolas/68-pec-sarunas-ar-direktoru-pie-psihoterapeita

http://www.e-skola.lv/public/53394.html#rd-comment-list

http://for-skola.lv/component/content/article/78-aktuali/236-pec-raksta-par-bosingu

http://www.lizda.lv/lv/blogs/konference-2012/rekomendacijas

Ar cieņu,

Vineta Kalniņa, portāla www.for-skola.lv vadītāja

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu