Draudi lieliem uzņēmumiem ir pieauguši vairāk nekā divas reizes

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: flickr/Martin Terber

Kaspersky Lab eksperti ir aprēķinājuši, cik lielā mērā pieauguši draudi lielām organizācijām — tā dēvētajam korporatīvajam segmentam. Analīze parādīja, ka 2014. gadā to organizāciju skaits, kas bijušas pakļautas sarežģītiem mērķuzbrukumiem, ir pieaudzis 2,4 reizes — pēdējo 12 mēnešu laikā par kibernoziedznieku mērķi ir kļuvušas vairāk nekā 4400 lielas struktūras vismaz 55 valstīs. Turklāt ir konstatētas vērienīgas krāpšanas operācijas, kas izraisījušas miljoniem dolāru zaudējumu.

Pret lielām organizācijām vērstas kiberspiegošanas kampaņas pašas par sevi jau varētu uzskatīt par ikdienišķu parādību, tomēr gandrīz katra no tām ir unikāla. Šogad Kaspersky Lab speciālisti ir atklājuši daudz dažādu mērķkampaņu, par kuru upuriem kļuvušas vismaz 20 nozares, tostarp valsts sektora, enerģētikas, pētniecības, rūpniecības, veselības aizsardzības, celtniecības, sakaru un citi uzņēmumi. Cita starpā kibernoziedznieki bija ieguvuši iespējas pārtvert paroles, datnes un ģeogrāfiskās atrašanās vietas informāciju, pārraidīt audiodatus, veikt ekrānuzņēmumus un kontrolēt tīmekļa kameras. Visticamāk, dažos gadījumos šie uzbrukumi ir saņēmuši valsts struktūru atbalstu — piemēram, kampaņas Mask un Regin. Savukārt citas, pilnīgi iespējams, ir veikuši profesionāli kiberalgotņu grupējumi — piemēram, HackingTeam 2.0, Darkhotel, CosmicDuke, Epic Turla un Crouching Yeti.

Turklāt Regin ir pirmā atklātā ļaunplatforma, kas līdztekus standarta spiegošanas iespējām var iekļūt GSM tīklos un novērot zvanus un nosūtītās īsziņas. Neparastu taktiku ir izmantojuši arī kibernoziedznieki, kas īsteno operāciju Darkhotel, kuras ietvaros hakeri uzlauza desmitiem viesnīcu Wi-Fi tīklus un uzbruka augstām amatpersonām, kas bija apmetušās šajās viesnīcās komandējuma laikā, — ģenerāldirektoriem, viceprezidentiem, pārdošanas un tirgvedības vadītājiem, kā arī izstrādes nodaļu priekšniekiem. Regin un Darkhotel ir kopīgs tas, ka abas operācijas aktīvi turpinājās kādus desmit gadus, kas tās padara par vienām no visilgstošākajām visā šādu uzbrukumu vēsturē.

«Šādu spiegošanas mērķoperāciju un kampaņu iespējamās sekas ir ārkārtīgi nopietnas: korporatīvā tīkla uzlaušana un inficēšana, uzņēmējdarbības procesu izjaukšana, konfidenciālas informācijas, tostarp intelektuālā īpašuma, noplūde un neatgriezeniska datu dzēšana. Pastāv desmitiem uzbrukumu scenāriju, taču tie visi neizbēgami rada kaitējumu uzņēmumam,» norāda Kaspersky Lab galvenais antivīrusu eksperts Aleksandrs Gostevs.

Visu iepriekš minēto kampaņu mērķis bija uzņēmumu un amatpersonu vērtīgie dati, taču uzbrucējus tāpat interesē arī nauda. Jūnijā visskandalozākais notikums bija uzbrukums lielas Eiropas bankas klientiem, kurā tikai nedēļas laikā tika nozagts pusmiljons eiro. Taču par visneparastāko ar banku sektoru saistīto operāciju var nosaukt uzbrukumu sēriju Austrumeiropā — izmantojot ļaunprogrammatūru Tyupkin, noziedznieki inficēja Windows XP pārvaldītus bankas automātus, tādējādi iegūstot pilnīgu kontroli pār tiem un iztukšojot tos.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu