5 ieteikumi drošākai vasarai jeb nelaid pie sevis ziņkārīgus svešiniekus

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Arvien populārāka kļūst «saziņa attēlos», privāti vai publiski daloties ar video un fotogrāfijām. Tiek prognozēts, ka pasaulē līdz 2021. gadam video saturs veidos 78% no visas mobilās informācijas apmaiņas*. Samsung Skola nākotnei veiktā aptauja** liecina, ka jau patlaban Latvijas jauniešu populārākās vietnes ir tieši foto un video koplietošanas platformas Instagram (84%) un Youtube.com (82%). Šī tendence slēpj vairākus riskus, ko vismaz daļēji iespējams novērst ar pārdomātu rīcību.

«Teju puse mūsu valsts pusaudžu privātā sarakstē ir sūtījuši draugiem foto vai video, ko nevēlētos redzēt publiski (42%). Līdzīgs skaits respondentu ir nožēlojuši kādu savu internetā publicētu foto vai ierakstu (45%). Tāpēc, īpaši vasaras festivālu un ballīšu sezonā, kad jauniešiem ir tik daudz iespaidu, ar kuriem vēlas dalīties, vērts atgādināt par digitālo drošību,» saka Samsung Skola nākotnei Baltijas programmas vadītājs Krišjānis Ozols.

Pieci ieteikumi, lai foto un video būtu drošībā

1. Apdomā, pirms dalies!

Apdomā, pirms koplieto foto vai video, jo mirkļa emociju iespaidā mēdzam dalīties ar materiāliem, ko vēlāk nožēlojam. Nevajadzētu publicēt nepieklājīgus, aizvainojošus un pazemojošus foto vai video. Ja uzņemtais attēls var kaitēt paša vai citu reputācijai, tam nav vietas sociālajos tīklos. Vērts atcerēties, ka viss internetā augšupielādētais tur paliek mūžīgi un var tikt pārsūtīts, pārkopēts vai pārveidots. Pēc publicēšanas vairs nav iespēju ietekmēt, kā un kādos nolūkos attēlu kāds izmantos.

2. Nelaid iekšā garāmgājējus

Augšupielādējot fotogrāfijas un video sociālajos tīklos, pārliecinies vai privātuma iestatījumi ir aktivizēti un tos redz tikai tuvākie draugi un skolasbiedri. Noklusējuma iestatījumi visbiežāk ļauj foto un video apskatīt ikvienam. Šo var salīdzināt ar dzīvesvietu - mēs nelaižam tajā ikvienu, gaidām, ka pie durvīm piezvanīs, nevis uzreiz vērs durvis vaļā, un ja viesis ir nevēlams - nelaižam iekšā. Sociālajos tīklos, gluži tāpat kā dzīvesvietā, nav vietas ziņkārīgiem svešiniekiem.

3. Visiem nav jāzina tava atrašanās vieta

Augšupielādējot fotoattēlus, nereti dalies ar savu atrašanās vietu. Izvairies izmantot Foursquare sociālo tīklu un deaktivizē atrašanās vietas opciju Facebook un Instagram vietnēs. Noskaidro, kuras mobilās lietotnes izmanto ģeogrāfisko atrašanās vietu, un deaktivizē iespēju sociālajiem tīkliem norādīt tavu atrašanās vietu automātiski. Ja vēlēsies ziņot par savu atrašanās vietu kādā īpašā brīdī, to varēsi izdarīt manuāli.

4. Izvēlies foto un video koplietošanas alternatīvas

Sociālie tīkli nav vienīgais foto un video failu koplietošanas veids. Nosūti attēlus, izmantojot e-pastus, vai izmanto ar parolēm aizsargātas vizuālo datu krātuves, piemēram, failiem.lv, photos.google.com u.tml.

5. Nepievieno lieku informāciju

Pirms augšupielādē attēlus un video, pārliecinies, vai tie nesatur personas datus, piemēram, pilnu vārdu, uzvārdu, kontaktinformāciju u.tml.

Centra «Dardedze» psiholoģe Inese Sadauska saka: «Daudz komunicējot virtuālajā vidē, jauniešiem mēdz rasties ilūzija par šīs saziņas privātumu - ir sajūta, ka arī riski ir virtuāli un «ar mani jau nekas ļauns nevar notikt». Gribas paļauties uz to, ka foto paliks tikai starp mums ar draugu un smieklīgais video - slēgtās grupas lokā. Tomēr neapdomīgi nosūtītas fotogrāfijas un video turpina savu dzīvi ārpus mūsu kontroles, kamēr pārdzīvojums, dažkārt arī šantāža vai pat seksuālas vardarbības draudi kļūst pavisam reāli. Ir vērts vairāk izbaudīt vasaru klātienē un cienīt sevi - lai privātā dzīve patiešām paliek privāta.»

Samsung Skola nākotnei šogad Latvijā īstenos programmu «Skolēna digitālais IQ», lai stiprinātu jauniešu digitālās prasmes praktiskos tiešsaistes kursos. Tie tiks izstrādāti, piesaistot nozaru profesionāļus, un būs pieejami www.skolanakotnei.lv šā gada septembra vidū.

Materiāls tapis sadarbībā ar Samsung Skola nākotnei

* CISCO Visual Networking Index 2016-2021

** Aptauju veica Samsung Skola nākotnei sadarbībā ar «Mindshare» 2017.gada maijā, aptaujājot 616 respondentus vecumā no 14 līdz 17 gadiem.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu