EK liek informēt par mobilo aplikāciju slēptajām izmaksām (1)

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Pēc tam, kad Eiropas Savienības (ES) valstis bija saņēmušas daudz sūdzību par tiešsaistes spēļu lietotnēs veiktiem pirkumiem jeb tā sauktajiem «in-app purchases», jo īpaši par pirkumiem, kurus nejauši veikuši bērni, valstu iestādes un Eiropas Komisija (EK) izlēmusi aicināt lielākos programmatūras izplatītājus labāk informēt lietotājus par iespējamām aplikāciju izmaksām, teikts EK mājaslapā.

Attiecīgās dalībvalstu iestādes un EK ir aicinājušas tiešsaistes spēļu izstrādes apvienības un platformas konkretizēt pasākumus, kurus tās varētu veikt, lai risinātu kopējā nostājā aplūkotos jautājumus, tostarp arī iespējamās vadlīnijas vai standartus, kuros būs iekļauta nostāja par sadarbību patērētāju tiesību aizsardzības jomā.

Patērētāju tiesību aizsardzības sadarbības (CPC) tīklā ietilpstošās valstu iestādes 2013.gada decembrī pieņemtajā kopējā nostājā aicināja «Apple», «Google» un Eiropas Interaktīvo programmatūru federāciju rīkoties, lai patērētāji netiktu maldināti par spēļu, ko reklamē kā «bezmaksas spēles», faktiskajām izmaksām. Tāpat arī spēlēs nedrīkstēs būt tieša pamudinājuma bērniem iegādāties papildu saturu vai pārliecināt pieaugušos viņiem to nopirkt. Patērētājiem jābūt atbilstoši informētiem par maksāšanas kārtību, veicot pirkumus, un nauda par pirkumu nedrīkst tikt atskaitīta automātiski pēc noklusējuma, bez skaidri paustas maksātāja piekrišanas. Tirgotājiem arī būtu jānorāda e-pasta adrese, pa kuru jautājumu vai sūdzību gadījumā patērētāji varētu ar tiem sazināties.

Interneta gigants «Google» ir nolēmis veikt vairākas izmaiņas. To īstenošana ir sākta un tiks pabeigta 2014.gada septembra beigās. Izmaiņas paredz, ka gadījumos, kad spēlēs būs ietvertas iespējas lietotnēs veikt pirkumus, vairs netiks izmantots vārds «bezmaksas», tiks izstrādātas ES tiesību aktos īpaši lietotņu izstrādātājiem paredzētas vadlīnijas, lai novērstu bērnu tiešu pārliecināšanu, un noteiktos termiņos īstenojami pasākumi, lai uzraudzītu acīmredzamus ES patērētāju aizsardzības tiesību aktu pārkāpumus. «Google» ir arī pielāgojis noklusējuma iestatījumus, lai pirms katra lietotnē veikta pirkuma tiktu prasīta maksājuma autorizācija, ja vien patērētājs nav apzināti izvēlējies šo iestatījumu mainīt.

Lai gan līdz šim «Apple» vēl nav nodrošinājis konkrētus un tūlītējus risinājumus problēmām saistībā ar maksājumu autorizāciju, tas ir piedāvājis tās risināt. Taču nav ne konkrētu saistību, ne grafika šādu nākotnē iespējamu izmaiņu īstenošanai. CPC tīkla iestādes turpinās strādāt ar «Apple», lai panāktu, ka tas sniedz konkrētu informāciju par nepieciešamajām izmaiņām un saskaņo savu praksi ar kopējo nostāju.

«Tā ir pirmā šāda veida rīcība, kur EK un valstu iestādes ir apvienojušas spēkus. Esmu gandarīts, ka tā dod konkrētus rezultātus. Tas ir svarīgi patērētājiem. Jo īpaši labāk aizsargātiem, spēlējot spēles tiešsaistē, jābūt bērniem. Šī rīcība arī dod nenovērtējamu pieredzi diskusijās par to, kā visefektīvāk nodrošināt patērētāju tiesību ievērošanu Savienībā. Ir pierādījies, ka sadarbība atmaksājas un palīdz uzlabot patērētāju aizsardzību visās dalībvalstīs,» uzskata ES patērētāju politikas komisārs Nevens Mimica.

EK priekšsēdētāja vietniece, par Digitalizācijas programmu atbildīgā komisāre Nēlī Krusa norāda, ka Komisija ļoti atbalsta inovāciju mobilo lietotņu jomā un pirkumi lietotnēs ir likumīgs uzņēmējdarbības modelis, taču ir svarīgi, lai lietotņu izstrādātāji, pievēršoties šiem jaunajiem uzņēmējdarbības modeļiem, izprastu ES tiesību aktus un ievērotu tos.

Par tiesību aktu ievērošanu, arī par iespējamo vēršanos tiesā, ir atbildīgas valstu iestādes, kuras apsvērs, kā vēl neatrisinātos juridiskos jautājumus tagad risināt.

EK un dalībvalstis arī turpmāk uzraudzīs šo jomu un jo īpaši to, cik lielā mērā uzņemtās saistības risina minētajā nostājā apzinātās problēmas.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu