Dānijā zinātnieki izstrādā tehnoloģiju augu izmantošanai kuģu dzinēju darbināšanā

BNS
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AP/Scanpix

Zinātnieki no Dānijas uzņēmumiem un augstskolām izstrādā jaunu tehnoloģiju, kas ļaus augus izmantot kā kurināmo kuģu dzinējiem, vēsta portāls «The Local».

Projekta «Biomasa 21.gadsimtā» mērķis ir izstrādāt biomasas kurināmo, ar kuru varētu aizstāt fosilā kurināma sadegšanas rezultātā iegūto enerģiju.

Kopenhāgenas Universitātes Ģeozinātņu un dabas resursu pārvaldības nodaļas pārstāvis Klauss Felbijs portālam «Videnskab.dk» norādīja, ka kuģu dzinēji ir piemēroti tādam projektam, jo spēj uzņemt praktiski jebkāda kurināmā doto enerģiju.

Felbijs ir projekta vadītājs, un tajā iesaistīti arī tādi lieli uzņēmumi kā «Maersk», «Novozymes» un «Dong Energy».

Četrus gadus pēc projekta sākuma zinātnieki no Kopenhāgenas Universitātes un Dānijas Tehniskās universitātes ir pietuvojušies tam, lai patentētu jaunu ķimikāliju, kas var pārvēst augos un aļģēs esošo organisko molekulu lignīnu dīzeļdegvielā, kas nozīmē, ka, līdz augstam efektivitātes līmenim attīstot šo tehnoloģiju, varētu radīt metodi, kas ļautu kuģu dzinējus darbināt ar biomasu.

Projekta vadītājs paskaidroja, ka metodes panākumu atslēga ir panākt, ka biomasa pārvēršas naftā, nevis oglē. Tas tiek panākts, izmantojot etanolu, lai novērstu, ka sakarsušais lignīns veido nepareizas ķīmiskās saites. Vienlaikus Felbijs norādīja, ka noteikta temperatūra ir nepieciešama, lai novērstu, ka etanols kļūst neaktīvs.

Zinātnieks pauda cerību, ka jaunās metodes patents tiks reģistrēts apmēram divu mēnešu laikā.

Gaidāms, ka nākamo 75 gadu laikā pasaulē izsīks fosilā kurināmā resursi, tādēļ lielie uzņēmumi transporta un citās jomās, kas izmanto kurināmo, arvien vairāk investē projektos, lai atrastu citus kurināmā veidus. Šos centienus veicina arī politiskais atbalsts ogļskābās gāzes izmešu samazinājumam.

Eksperti gan norāda, ka bažas rada arī biomasas izmantojuma pieaugums, jo koksne šim mērķim nereti tiek iepirkta ārvalstīs, kur ne vienmēr tiek garantēti tik augsti mežu atjaunošanas standarti, kādi ir Dānijā.

Savukārt Felbijs atzina, ka iespēja ar dārzeņiem darbināt kruīza kuģus, vēl ir diezgan tāla, jo pašlaik tādus izmēģinājumus var veikt tikai laboratorijā, bet, lai izmēģinātu to reālos kuģa dzinējos, ir nepieciešams apmēram divas tonnas kurināmā, kura iegūšana izmaksā milzu naudu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu