Pētījums: Cilvēki līdz šim tievējuši nepareizi

 

Amerikāņu zinātnieki nākuši klajā ar jaunu svara samazināšanas metodi, kas apgāž gadu desmitiem pastāvošo izpratni par tievēšanu.


Aptaukošanās šobrīd skar divreiz vairāk cilvēku nekā pirms 30 gadiem. Tas radījis daudzu miljardu dolāru vērtu tievēšanas industriju, kas lielākoties nepalīdz efektīvi cīnīties ar problēmu.

Divām trešdaļām ASV iedzīvotāju ir liekais svars, un, lai cīnītos ar to, viņiem iesaka samazināt uzņemto kaloriju daudzumu, solot pakāpenisku svara samazināšanos.

Taču zinātnieki norāda, ka netiek ņemtas vērā tievēšanas izraisītās izmaiņas ķermenī - tas patērē mazāk enerģijas un vielmaiņa kļūst lēnāka.

Tāpēc

svara zaudējums ar laiku kļūst arvien mazāks,

liekot cilvēkiem zaudēt cerību un atgriezties pie vecajiem ēšanas paradumiem.

ASV Nacionālā veselības institūta pētnieks Kevins Hols kā piemēru min savu vaniļas kafijas dzērienu, kurā ir aptuveni 240 kaloriju.

«Uzskata, ja es vienu šādu kafiju dzertu katru dienu un pēc tam to nomainītu pret melnu kafiju bez cukura, gada laikā man vajadzētu zaudēt 25 mārciņas (11,4 kilogramus), un tā tas turpinātos,» viņš paskaidro.

«Šis likums jau gadu desmitiem izmantots, lai noteiktu, cik daudz svara cilvēkiem vajadzētu zaudēt, taču tas ir nepareizs,» zinātnieks uzskata.

Reklāma

Hols uzsver, ka viņa pētījums cenšas «piedāvāt labākus noteikumus un prognozes par to, kas notiks, kad cilvēks izmainīs savu ēdienkarti». Viņa un kolēģu piedāvātais

modelis paredz atteikšanos no neliela daudzuma dienā uzņemto kaloriju,

taču laika gaitā sola zaudēt vairāk svara.

«Ja vēlos zaudēt 10 mārciņas svara, man dienā jāpatērē par 100 kalorijām mazāk,» skaidro pētnieks. «Pēc aptuveni gada būšu pusceļā, un tad svara zaudēšana pakāpeniski kļūs lēnāka, vēlamo svaru sasniedzot pēc aptuveni trim gadiem.»

«Vecais priekšstats par tievēšanu sola divreiz lielāku svara samazinājumu gada laikā, taču pēc tam kļūst sliktāk,» viņš sacījis.

Jaunais modelis tievētājiem nosaka divus kaloriju patēriņa ierobežojumus ātrākai svara zaudēšanai un ilgtermiņa mērķim. Tajā ietverta arī fiziska slodze.

Kaloriju ierobežojums, kas nepieciešams svara zaudēšanai, izrādījies mazāks, nekā zinātnieki gaidījuši. «Būtībā tas ir viens cepums dienā. [Atteikšanās no] 150 kaloriju cepuma [dienā] nozīmē septiņu kilogramu svara atšķirību. Manuprāt, tas ir ļoti daudz,» sacījis pētījuma līdzautors Kārsons Čovs.

«Pārsteidz tas, ka pavisam neliela pārmaiņa var tik ļoti ietekmēt svaru, taču mēs joprojām nevaram to izdarīt,» viņš teicis.

«Cilvēki var ievadīt informāciju par savu vecumu, augumu, svaru, aptuveno fizisko aktivitāšu līmeni,» modeļa darbību skaidro Hols. Kad norādīts vēlamais svars, zinātnieku izstrādātais modelis izskaitļo, kā jāmaina ēdienkarte vai sportošanas paradumi, lai sasniegtu savu mērķi un saglabātu to arī vēlāk.

Tomēr modelis nav paredzēts pašrocīgai lietošanai. Pirms tā sniegto datu piemērošanas tievētājiem vajadzētu konsultēties ar ekspertu, lai pārliecinātos, ka vēlamais svars ir sasniedzams un neatstās negatīvas sekas uz veselību.


Citi lasītāji iesaka


Šeit tiek apkopotas TVNET ziņas, kuras lasītāji visvairāk ir pārpublicējuši portālā draugiem.lv un facebook.com. Autorizējieties facebook un draugiem, lai redzētu, kas interesē Jūsu draugus.

Reklāma