Atklāti jauni fakti par avāriju, kurā bojā gāja ANO ģenerālsekretārs

Apollo.lv
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AP/Scanpix

ANO ziņojumā par bijušā ģenerālsekretāra Dāga Hammaršelda lidmašīnas katastrofu 1961. gadā Āfrikā atklāts «ievērojams apjoms pierādījumu», ka lidmašīnu notriecis cits lidaparāts, vēsta laikraksts «Guardian».

Pašreizējam ANO ģenerālsekretāram Antoniu Guterrešam augustā iesniegtajā ziņojumā izmantota iepriekš neatklāta informācija, ko sniedza ASV, Beļģijas, Kanādas, Lielbritānijas un Vācijas valdības.

Ziņojuma autors, bijušais Tanzānijas galvenais tiesnesis Mohameds Čande Otmans (Mohamed Chande Othman) noskaidroja, ka ASV un Lielbritānijas valdības tajā laikā un katastrofas apkārtnē pārtvērušas radiosakarus. Viņš arī izteica domu, ka seno notikumu apstākļus varētu noskaidrot, ja šo slepeno ierakstu saturs tiktu atklāts.

«Es ar pārliecību varu pateikt, ka jo dziļāk mēs meklējumos gājām, jo noderīgāka informācija tika atrasta,» norādīja Otmans.

1953. gadā par ANO ģenerālsekretāru kļuvušais zviedru diplomāts Hammaršelds 1961. gadā centās palīdzēt panākt mieru Kongo, kur Katangas reģiona notika nemieri, ko atbalstīja eiropiešu algotņi un derīgo izrakteņu ieguves kompānijas. Viņa lidmašīna «Douglas DC-6», kas zināma arī kā «Se-BDY», bija ceļā no Kinšasas uz Ndolas pilsētu Ziemeļrodēzijā (mūsdienu Zambijā), kur britu koloniālās varasiestādes plānoja organizēt sarunas ar Katangas nemiernieku dalību.

Lidmašīna 17. septembra pusnaktī pietuvojās lidlaukam un avarēja. Avārijā dzīvību zaudēja Hammaršelds un vēl 15 cilvēki.

Divās britu vadītās izmeklēšanās par avārijas cēloni tika pieņemta pilota kļūda, bet ANO vadītā izmeklēšanā 1962. gadā avārijas cēlonis palika nenoskaidrots.

Pirms pāris gadiem zviedru humānās palīdzības darbinieka Jērana Bjerkdāla (Goran Bjorkdahl) un Londonas Sadraudzības pētījumu institūta pētnieces Sūzanas Viljamsas (Susan Williams) neatkarīgā izmeklēšana pārliecināja ANO atsākt lietas izmeklēšanu. 2015. gadā komisija nolēma, ka ir pietiekami daudz pierādījumu, lai ieceltu «ievērojamu personu» šīs lietas izmeklēšanas vadībā, un šā gada februārī izmeklēšana tika uzticēta Otmanam.

Viņš noskaidroja, ka Francija 1961. gada februārī slepeni piegādāja nemierniekiem trīs lidmašīnas, lai arī pret to bija iebildusi ASV valdība. Pretēji iepriekš secinātajam, tagad noskaidrots, ka tās izmantotas cīņām gaisā, lidoja naktī un no lidlaukiem Katangā.

Jaunie pierādījumi stiprina franču diplomāta Kloda de Kemularijas (Claude de Kemoularia) teikto, ka viņam kāds beļģu algotnis vārdā Bēkelss (Beukels) 1967. gadā bija atklājis, ka pret lidmašīnu bija raidījis brīdinājuma šāvienus, lai neļautu tai nolaisties Ndolā, nejauši trāpot lidmašīnai. Otmans norādīja, ka nav varējis noskaidrot beļģu pilota identitāti.

Viņš arī noskaidroja, ka Lielbritānijas un Rodēzijas varasiestādes avārijas laikā pārtvēra ANO sakarus, un tām teritorijā bija savi aģenti. Lielbritānijai tādēļ tās slepenajos arhīvos vajadzētu būt būtiskai informācijai.

Tanzānijas tiesnesis uzzināja, ka ASV Ndolā un tās apkārtnē katastrofas naktī bija moderna elektroniskās izlūkošanas lidmašīna, kā arī spiegi, un Vašingtonai tādēļ būtu jābūt iespējai sniegt detalizētāku informāciju.

Otmans arī noskaidroja, ka iepriekšējās izmeklēšanās nav ņemtas vērā aculiecinieku liecības, kurās runāts par redzētu otru lidmašīnu un uzliesmojumu debesīs. Tajās arī par zemu novērtēta katastrofā uz pāris dienām izdzīvojušā drošībnieka teiktais par «dzirkstelēm debesīs».

«Ir ievērojams apjoms acu liecinieku liecību par gaisā redzētu vairāk kā vienu lidmašīnu, ka otra lidmašīna varēja būt reaktīvā lidmašīna, ka «Se-BDY» pirms nogāšanās bija aizdegusies,» kā arī pret to ir raidīta uguns vai arī tai kā citādi uzbruka cita lidmašīna, norādīja Otmans.

«Visā to kopumā šos pierādījumus ir grūti noraidīt,» viņš uzsvēra.

Otmans arī vērsa uzmanību uz to, ka tagad atbildība gulstas uz ANO dalībvalstīm, «lai tās parādītu, ka ir pilnībā izskatījušas» to rīcībā esošos materiālus, tostarp slepenos, meklējot noderīgu informāciju.

Viņš norādīja, ka svarīgākie pierādījumi esot pārtvertie radiosakari, aicinot valstis, kurām šī informācija varētu būt, piemēram, ASV un Lielbritāniju, izpētīt to arhīvus.

«Ikviena šāda informācija» par to, kas notika Hammaršelda reisa pēdējās minūtēs, «ja to varēs apstiprināt kā patiesu, domājams, apstiprinās vai noraidīs vienu vai vairākas pastāvošās hipotēzes», palīdzot pietuvoties lietas atrisinājumam, paziņoja Tanzānijas tiesnesis.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu