Ceļojat? Uzziniet savas tiesības! (6)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Flickr/Khirol

Kā šovasar pavadīsiet brīvdienas? Laiski gozēsieties pie Dzintara jūras, trauksieties uz eksotiskām zemēm otrā pasaules malā vai apceļosiet Eiropu? Vismaz pēdējā gadījumā jums noderēs mūsu sagatavotais pārskats par pasažieru tiesībām. Uzziniet, vai jums pienākas kompensācija par reisa kavēšanos un ko darīt, ja bojāta vai nozaudēta bagāža!

Tur augstu, augstu gaisā

Ja ceļojat ar lidmašīnu, tad gadījumā, ja lidojums ievērojami kavējas, tiek atcelts, vai ja biļetes uz reisu pārdotas lielākā skaitā, nekā lidmašīnā ir vietu, tad pasažieriem ir tiesības uz kompensāciju vai alternatīvu lidojumu. Pasažieriem, kuriem vietu trūkuma dēļ tiek liegta iekāpšana, var pienākties kompensācija 250 līdz 600 eiro apmērā atkarībā no lidojuma attāluma un sagaidāmās kavēšanās pirms novirzīšanas uz citu reisu.

Atkarībā no apstākļiem aviokompānijai jānodrošina pienācīga aprūpe — uzkodas, maltītes, nakšņošanas iespējas vai transports attiecīgi uz lidostu un no tās.

Ja pazūd bagāža vai pasažieris to saņem bojātā veidā vai ar novēlošanos, pasažieriem var būt tiesības saņemt kompensāciju līdz 1220 eiro apmērā.

Pērkot biļetes, ir jāsaņem informācija par piemērojamiem nosacījumiem. Vienmēr jānorāda galīgā maksājamā cena, un tajā jābūt ierēķinātai gaisa pārvadājuma maksai, kā arī piemērojamiem nodokļiem, maksām, papildu nodokļiem un nodevām, kuras ir obligātas un paredzamas publicēšanas brīdī.

Visbeidzot, ja esat izvēlējies ceļojuma paketi, atcerieties, ka gadījumā, ja kaut kas noiet greizi, atbildīgs ir tūroperators!

Cilvēkiem ar invaliditāti un/vai ierobežotām pārvietošanās spējām ir tiesības saņemt palīdzību lidostās (izlidojot, ierodoties, kā arī starp lidojumiem) un atrodoties lidmašīnas salonā.

Austrumu ekspresis

Līdzīgas tiesības ir vilcienu pasažieriem.  Tā, piemēram, ja vilciens kavējas vairāk nekā vienu stundu vai reiss tiek atcelts, tad jums ir tiesības uz kompensāciju vai alternatīvu reisu.

Ja ceļojuma laikā tiek bojāta bagāža, jums ir tiesības uz kompensāciju līdz pat 1300 eiro apmērā par katru bagāžas vienību. Kompensāciju saņemsiet arī tad, ja notiks negadījums.

Biļetēm jābūt pieejamām jebkurā stacijā vai internetā — ja tas nav iespējams, tad jums ir tiesības pirkt biļeti vilcienā.

Jūra visus vilina

Jauni noteikumi, ko Parlaments apstiprināja pagājušonedēļ un kas stāsies spēkā 2012. gadā, paredz kuģu pasažieru tiesību paplašināšanos.

Ja regulārs reiss atcelts vai kavēsies vairāk par 90 minūtēm, pasažieriem būs tiesības uz alternatīvu reisu (lai nokļūtu galapunktā laikā) vai uz naudas kompensāciju. Kad iespējams, jānodrošina arī uzkodas vai maltīte. 

Turklāt gadījumos, kad kuģis ievērojami kavēsies (piemēram 1 stundu reisā, kura paredzētais ilgums ir līdz 4 stundām), pasažieriem būs arī tiesības uz papildu atmaksu 25% apmērā no biļetes cenas:

Tie, kuriem kavēšanās dēļ jānakšņo izbraukšanas ostā, būs tiesīgi uz viesnīcas apmaksu līdz 80 eiro par nakti (ne ilgāk kā trīs naktis).

Regula arī paredz bezmaksas palīdzību invalīdiem un pasažieriem ar kustību traucējumiem – ar nosacījumu, ka pārvadātājs ir brīdināts par šādu nepieciešamību ne vēlākais kā 48 stundas pirms brauciena.

Eiropas Parlaments prasa līdzīgas tiesības arī autobusu pasažieriem, taču par to vēl notiek sarunas ar ES Padomi (dalībvalstīm).

Pie stūres

Ceļojat ar savu auto? Tad kompensācija par kavēšanos diemžēl nepienāksies. Vienīgais ieteikums — brauciet uzmanīgi un ieturiet biežas pauzes, lai izlocītu kājas un novērstu nogurumu!

Komentāri (6)CopyDraugiem X Whatsapp

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu