Muļķo pircējus ar «zaļo» marķējumu. Top mobilā aplikācija, kas atklās produkta īsto saturu

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Visi vēlas ēst veselīgu un ekoloģisku pārtiku, tāpēc pircēji aizvien biežāk uzmanību pievērš marķējumam uz produkta. Groza rokās, pēta, neizpratnē rauc uzacis, brīnās. Produktu marķējumi bieži vien mēdz būt maldinoši. Tie satur nevis objektīvu informāciju, bet ir mārketinga triks. «Cilvēki ir apjukuši,» saka organizācijas «Zaļā brīvība» pārstāvis Jānis Brizga. Tāpēc «Zaļā brīvība» sadarbībā ar Eiropas vides organizācijām līdz rudenim plāno izveidot mobilo aplikāciju, ar kuras palīdzību varēs noskaidrot, vai marķējumam var uzticēties.

Konkurences cīņā ražotāji aizvien biežāk izmanto pieaugošo pieprasījumu pēc ekoloģiskas pārtikas. Produkts iegulst kartona iesaiņojumā, kas asociējas ar dabiskumu, un to rotā zaļa vai brūna krāsa.

Marķējumi, kuros attēlota, piemēram, maza lapiņa, aizlauzta smilga, un kas piebārstīti ar šāda tipa frāzēm: «Lauksaimnieku mantojums»; «No īstās kulinārijas vēstures»; «No sendienām nācis»; «Senču gājums»; «No latviju dzimtas pūra», «Latgales zemes spēks». Izklausās skaisti, bet patiesībā tie neizsaka neko.

«Cilvēki vāji orientējas marķējumos, un daudzi ražotāji to izmanto. Viņi uzraksta uz iepakojuma skaistus saukļus, un cilvēki uz tiem uzķeras,» stāsta Brizga. Ražotāji mūs ir pārpludinājuši ar pašreklāmu. Cilvēkam nav iespējas ātri pārliecināties, kur audzēts, ražots un fasēts «vislieliskākais», «visburvīgākais», «audzis civilizācijas neskartās pļavās» produkts. «Tu nevari iegūt informāciju par elementārām lietām. Marķējumiem, kuros ir kaut kas zaļš, cilvēki vienkārši notic. Viņi nepēta un neanalizē, bet paļaujas uz pozitīvām emocijām, ko izraisījis produkts. «Reizēm tas ir kaitinoši, ka informācijas vietā cilvēkam tiek piedāvāti banāli saukļi un stāsti.

«Rodas sajūta, ka tevi uzskata par muļķi un labākajā gadījumā stāsta pekstiņus, sliktākajā cenšas kaut ko slēpt,»

saka vides eksperts.

Tieši tāpēc Latvijas vides organizācija iesaistījusies lielākā projektā, kura laikā taps mobilā telefona aplikācija, pieejama dažādās valodās. «Ar aplikācijas palīdzību varēs noteikt marķējuma izcelsmi – vai to izveidojusi Eiropas Komisija, kāda starpvalstu institūcija, vai arī pats ražotājs. Ja marķējums ir paša ražotāja radīts, uzticamība tam ir zema. Produkta atbilstību marķējumam pēc noteikta laika kontrolē auditori.»

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu