TOP desmit pirātu apdraudētie jūras ceļi

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Kaut arī cīņā ar pirātiem spēkus apvieno visas skarto reģionu valstis, kuģu apkalpes bruņojas un kopējie draudi mazinās, nekaunīgo noziedznieku aktivitātes pasaulei izmaksā vairākus miljardus ASV dolāru gadā.

 

Sulavesi jūrā zog kuģu kravas un cilvēkus

Sulavesi jūra Klusā okeāna rietumdaļā starp Filipīnām un Indonēziju - šajā reģionā starp Malaiziju, Indonēziju un Filipīnām pirāti kravas zog tikpat bieži kā kuģu apkalpju locekļus.

Jūrnieki tiek turēti gūstā, pieprasot izpirkuma maksu.

 

Dzeltenās jūras ziemeļdaļā apzog noenkurotus kuģus

Dzeltenās jūras ziemeļdaļā Klusajā okeānā starp Ķīnu un Korejas pussalu galvenās pirātu aktivitātes ir dīzeļdegvielas un citu kravu zagšana no noenkurotiem kuģiem.

Pēdējos gados pieaugošais incidentu skaits ne vienu reizi vien ir izraisījis spriedzi starp Ķīnu un Ziemeļkoreju.

 

Pirātu «ganību vieta» Arābijas jūrā

Arābijas jūrā Indijas okeāna ziemeļrietumos starp Arābijas pussalu un Indiju bija vajadzīgi gandrīz desmit gari gadi un 52 Indijas karakuģi, lai būtiski mazinātu pirātisma sērgu šajā reģionā, kas bija iecienīta «ganību vieta» arī Somālijas pirātiem.

Militāras operācijas sākās 2008.gadā. Tomēr, neskatoties uz tām, te tiek fiksēti pārdesmit uzbrukumu gadā, galvenokārt laupīšanas un uzbrukumi noenkurotiem kuģiem Kačas līcī.

 

Javas jūra ar senu pirātisma vēsturi

Javas jūrā Klusajā okeānā starp Indonēzijas salām – Sumatru, Borneo, Javu, tāpat kā citām Indijas okeāna daļām, ir sena pirātisma vēsture.

Pēdējā laikā te gadā fiksē pārdesmit incidentu, lielākā daļa no tiem saistīta ar noenkurotu kuģu apzagšanu, taču bijis vismaz viens mēģinājums nolaupīt pasažieru kuģi.

Te cīņā ar pirātismu iesaistās un savstarpēji sadarbojas arī tuvumā esošo valstu armijas.

 

Bengālijas līcī bieži cieš vai iet bojā vietējie zvejnieki

Bengālijas līcī Indijas okeāna ziemeļaustrumu daļā pie Indijas un Bangladešas pirātu aktivitāte pēdējā laikā arvien pieaug.

Bengālijas līcis ir nozīmīgi ūdeņi visām tā krastos esošajām valstīm, īpaši Bangladešai. Tādēļ vietējos uztrauc pieaugošās pirātisma tendences, kurām mēdz būt arī letālas sekas. Piemēram, pirms dažiem gadiem kādā bandītiskā uzbrukumā gāja bojā viens, bet tika ievainoti vairāk nekā 20 zvejnieku.

Bangladeša pērn pastiprināja savu jūras spēku aktivitātes, cerot, ka noziedzniekus izdosies ierobežot.

 

Pirātu patvērums - Malakas jūras šauruma klusās ostiņas

Malakas jūras šaurums Indijas okeāna ziemeļdaļā starp Malaiziju un Sumatru. Malakas šaurums ir daļa no noslogota jūras ceļa, kas savieno Eiropu, Suecas kanālu un Austrumāzijas ostas.

Kuģošana caur Malakas šaurumu ir teju tikpat riskanta kā Gvinejas līcī.

Intensīvā satiksme un slepenās, klusās ostiņas, kur pirāti izkrauj nozagtās kravas, padara šo jūras ceļu ļoti nepatīkamu.

Lai 900 km garais šaurums būtu drošāks, jau pirms vairāk nekā desmit gadiem Indonēzija, Malaizija un Singapūra sāka koordinēt savu rīcību.

 

Pirātisma atdzimšana Karību jūrā

Karību jūra Atlantijas okeāna rietumdaļā starp Centrālo, Dienvidameriku un Kubu ir bīstama vieta kuģotājiem.

Ilgu laiku tika uzskatīts, ka pirātu uzbrukumi Karību jūrā beidzās jau XIX gs. vidū, taču pēdējos gados sliktais ekonomiskais stāvoklis un neskaitāmi vilinoši mērķi ir radījuši neticami lielu jūras zādzību, laupīšanu un vardarbības pieaugumu.

Problēmas risināšanā kopā ar Karību jūras valstīm ir iesaistījušās arī ASV.

 

Singapūras šaurums - viens no noslogotākajiem jūras ceļiem pasaulē

Singapūras šaurums Indijas okeāna ziemeļdaļā starp Singapūru un Indonēziju un Malakas šaurums ir vieni no noslogotākajiem jūras ceļiem pasaulē.

Caur tiem gadā izbrauc aptuveni 120 000 kuģu jeb teju viena trešā daļa no globālā jūras tirdzniecības apgrozījuma. Tādēļ nav brīnums, ka iespējamais vērtīgais laupījums vilināt vilina pirātus.

 

Dienvidķīnas jūra - apdraud ne vien pirāti, bet arī valstu teritoriālās ambīcijas

Dienvidķīnas jūra Klusā okeāna ziemeļdaļā pie Dienvidaustrumāzijas krastiem - kaut arī šajā reģionā pirātu galvenais mērķis ir kravas un kuģu apkalpju vērtslietas, tomēr lielu daļu no te reģistrētajiem incidentiem (laikā no 2015.gada jūlija līdz 2016.gada jūlijam tādu bijis 62) iespaido arī teritoriālie strīdi starp iesaistītajām valstīm.

 

Labi organizēts tīkls: nozagtā nafta nonāk melnajā tirgū

Gvinejas līcī Atlantijas okeāna ziemeļaustrumu daļā pie centrālās Āfrikas (Nigērijas, Ganas, Gabonas) krastiem uzbrukumu skaits un nežēlība dramatiski pieaug, gadā tiek reģistrēti vairāk nekā simts incidentu.

Labi bruņoti noziedznieki galvenokārt uzbrūk naftas tankeriem, mēģinot nozagt kravas, lai tās pārdotu melnajā tirgū. Bieži notiek nežēlīgas nolaupīšanas, lai par «pievāktajiem» jūrniekiem pieprasītu izpirkuma maksu.

Pirāti uzbrūk teritoriālajos ūdeņos, tādēļ tiek kavēta starptautisko spēku iesaistīšanās pirātisma novēršanā.

Dokumentālais seriāls «Okeāni ārpus likuma» «National Geographic» būs skatāms no 20.februāra pirmdienās plkst. 22:00.

Sešās «Okeānu ārpus likuma» sērijās fon Hoeslīns atklās šokējošu jūras noziedzības apjomu, sākot ar narkotiku pārvadāšanu, nelegālu zveju līdz pat pirātismam. Bet brīdī, kad pietiek pierādījumu, lai tos nodotu varas iestādēm, izmeklētājs saņem anonīmus draudus...

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu