Pētījums: Krievija kā propagandas līdzekli izmanto arī humoru

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TASS/Scanpix

Humora izmantošana propagandā atklājas divos no trim pētāmajiem objektiem, gan vakara humora šovos Krievijas Pirmajā Kanālā, gan Ukrainas medijos, secinājuši pētnieki NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pasūtītā pētījuma par humora izmantošanu kā stratēģiskās komunikācijas rīku ietvaros. Humors ticis izmantots kā propagandas rīks, lai ietekmētu cilvēkus gan, Krievijā, gan ārpus tās.

Pētījums tika sadalīts trīs daļās, un pirmajā no tām tika analizēti vakara humora šovi Krievijas Pirmajā Kanālā un veidi, kā caur tiem tiek diskreditēti Rietumvalstu līderi.

Šovos nereti tika parodēti vairāki rietumvalstu līderi, ieskaitot Francijas prezidentu Fransuā Olandu, ASV prezidentu Donaldu Trampu un Vācijas kancleri Angelu Merkeli.

Otrā daļā pētnieki pievērsās Krievijas televīzijas šova «Jautro un Atjautīgo Klubs» (KVN) analīzei, bet trešā daļa tika veltīta humora izmantošanas izpētei Ukrainas medijos, lai paustu solidaritāti un morāli atbalstītu sabiedrību Krievijas agresijas laikā no 2014.gada līdz 2016. gadam. Dažādos mediju izplatītos materiālos iekļauto saturu var uzskatīt par Ukrainas mediju pretpropagandu Krievijas izplatītajai propagandai, secina pētnieki.

Tāpat humoru var uzskatīt par svarīgu sastāvdaļu šobrīd notiekošajā informācijas karā.

Jau ziņots, ka par to, kā humors tiek izmantots kā stratēģiskās komunikācijas rīks, atbildes meklēja pētnieku komanda profesores Žanetas Ozoliņas vadībā pēc NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pasūtījuma.

Pētnieki radīja inovatīvu metodoloģiju, ar kuras palīdzību kļūst iespējams pētīt humoru kā komunikācijas rīku. Balstoties uz izstrādāto metodoloģiju, tika veiktas trīs piemērizpētes.

Pirmā piemērizpēte analizēja vakara humora šovus Krievijas Pirmajā kanālā un veidus, kā caur tiem tiek diskreditēti Rietumvalstu līderi. Otrā piemērizpēte pievērsās «KVN» - «Jautro un Atjautīgo Klubs»-, savukārt trešā koncentrējas uz humora izmantošanu Ukrainas medijos, lai paustu solidaritāti un morāli atbalstītu sabiedrību Ukrainas konflikta laikā no 2014.gada līdz 2016.gadam.

Tāpat pētījuma gaitā tika izstrādāts rīku komplekts nākotnes pētījumiem un humora izmantošanai komunikācijā.

Kā norāda centrā,

pētnieku komandai tas ir inovatīvs multidisciplinārs analītisks ietvars, lai veiktu ļoti dziļu analīzi, praktiķiem savukārt tās būs «interesantas, faktiem bagātas piemērizpētes».

Sadaļa, kurā piedāvāti secinājumi, rekomendācijas un rīku komplekts, būs noderīga gan pētniekiem, gan praktiķiem, gan arī plašākai sabiedrībai, kurai ir dziļāka interese par komunikāciju.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu