Pie Siguldas avarē pasažieru lidmašīna; divi bojāgājušie

LETA/BNS
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Šopēcpusdien ap plkst.16 netālu no Siguldas, pie autoceļa Turaida-Ragana 1.kilometra, avarējusi neliela Ādažu aviokluba pasažieru lidmašīna. Tā vertikāli ietriekusies zemē. Avārijā gājuši bojā divi cilvēki. Zināma bojā gājušā pilota personība.

Papildināts ar 2.apakšnodaļu; pievienots video.

Zināma bojā gājušā pilota personība

Pie Turaidas avarējušo Ādažu aviokluba lidmašīnu pilotējis Gundars Vectirāns, apstiprināja SIA "Avio Rīga" pilotu skolas valdes loceklis Edvīns Vansovičs. Otrs bojāgājušais bijis pasažieris, par viņa personību Vansovičs nebija informēts.

Vectirāns pilota apmācību izgājis un licenci ieguvis "Avio Rīga" pilotu skolā. Viņa pieredzi Vansovičs raksturoja kā "nelielu", tomēr uzsvēra, ka pilotam apmācības bija izietas un dokumenti kārtībā.

Citi eksperti savukārt norāda, ka Vectirānam bijusi pilota pieredze 5 gadus un viņš kopumā nolidojis aptuveni 450 līdz 500 stundu, kas lidotājam-amatierim ir liela pieredze un jau gandrīz skaitās profesionāļu līmenis.

Vectirāns no Ādažiem izlidojis viens

Gundars Vectirāns, kura pilotētā mazā sporta lidmašīna "Savage" šopēcpusdien avarēja pie Turaidas, no Ādažu lidlauka izlidojis viens, astāstīja Ādažu lidlauka direktors un vecākais pilots-instruktors Anatolijs Perekriostovs.

Kā norādīja Perekriostovs, visticamāk, Vectirāns devies uz Siguldu, kuras apkārtnē ir divi lidlauki, tur nolaidies un paņēmis līdzi pasažieri - kādu savu paziņu, kurš avionegadījumā arī gājis bojā un kura personība joprojām nav noskaidrota.

Vectirāns Ādažu avioklubā mēdzis stāstīt, ka pie Siguldas dzīvo viņa draugi.

Kā atzina Ādažu lidlauka direktors, piloti pirms izlidošanas un pēc atlidošanas veic ierakstu lidlauka žurnālā, norādot iecerēto maršrutu. Nekādas sīkākas ziņas nav jāsniedz, jo tiek izmantota tā sauktā nekontrolētā gaisa telpa.

Vectirāna pilotētajai lidmašīnai pirms diviem mēnešiem veikta tehniskā pārbaude, nekādas problēmas nav konstatētas.

Avarējusī lidmašīna vertikāli ietriekusies zemē

Sākotnējā notikuma vietas apskate liecina, ka pie Turaidas avarējusī lidmašīna vertikāli ietriekusies zemē, žurnālistiem pastāstīja Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas vadītājs Visvaldis Trūbs.

Nav pazīmes, ka mēģināts nolaisties - nav ne slīdēšanas, ne bremzēšanas pēdu. Tiek pieļauta iespēja, ka veikts kāds pārāk sarežģīts manevrs. Aviācijas eksperti darbu lidmašīnas avārijas vietā turpinās rīt.

Perekriostovs pastāstīja, ka avārijai ir viens aculiecinieks - kāds puisis redzējis, ka lidmašīna lido 30-50 metru augstumā, veic strauju augstuma uzņemšanu un tad no augstākā punkta vertikāli, lidojot spirālē, ietriecas zemē. Ietriekšanās brīdī lidaparāts aizdedzies.

Uz notikuma vietu īsi pēc avārijas atsteigušies vietējie iedzīvotāji, kuriem izdevies izvilkt no avarējušā lidaparāta abus vīriešus, taču bijis jau par vēlu un viņi bija miruši.

Kā novēroja aģentūra LETA, lidmašīna ir pilnībā nodegusi. Bojāgājušos nogādās Gaiļezerā, kur 3-4 dienu laikā tiks veiktas nepieciešamās ekspertīzes. Patlaban joprojām nav noskaidrota bojā gājušā pasažiera personība.

VUGD ierašanās brīdī vairs nebija, ko glābt

Diemžēl brīdī, kad ugunsdzēsēji ieradušies notikuma vietā, bijis jau par vēlu un lidaparātu pilnībā bija pārņēmušas liesmas.

VUGD pārstāve Inga Vetere sestdienas pēcpusdienā Latvijas radio sacīja, ka privātā pasažieru lidmašīna, iespējams, pacēlusies no Ādažu lidlauka. Avarējušais lidaparāts bijusi sporta tipa lidmašīna.

Bojāgājušo cilvēku personības vēl tiek noskaidrotas, radio sacīja Vetere. Arī avārijas iemesli nav zināmi.

Lidaparāts ietriecies kukurūzas laukā, nolaužot kreiso spārnu. Traģēdijas vieta atrodas 200 metrus no Turaidas-Raganas ceļa un 200 metrus no tuvākās mājas. Pēc aculiecinieku stāstītā, pirms avārijas lidmašīna gaisā veikusi bīstamus trikus.

Abi bojāgājušie bija vienīgie, kas atradās lidmašīnā. Bojāgājušās personas pagaidām nav identificētas, tie varētu būt 35-40 gadus veci vīrieši.

Arī mediķi ieradušies operatīvi

Mediķi lidmašīnas avārijas vietā pie Turaidas ieradušies deviņas minūtes pēc izsaukuma, taču bijis jau par vēlu, apstiprināja Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) komunikācijas speciāliste Laura Ševčenko.

Izsaukums plkst.16.06 saņemts no Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, pēc deviņām minūtēm mediķi jau bijuši notikuma vietā, taču lidmašīna jau bija nodegusi un glābt cilvēkus nav izdevies.

Avāriju piedzīvojusi Ādažu aviokluba lidmašīna

Ādažu lidlauka direktors un vecākais pilots-instruktors Anatolijs Perekriostovs norādīja, ka ultra vieglā lidmašīna "Savage" šodien pacēlusies gaisā Ādažos un avarējusi pie Turaidas. Sīkāku informāciju par bojāgājušo cilvēku personībām un avārijas apstākļiem Ādažu lidlauka pārstāvis nesniedza.

Informācija internetā liecina, ka Ādažu lidlaukā darbojas Ādažu avioklubs, kā arī SIA "Avio Rīga" pilotu skola.

Ādažu avioklubs regulāri rīko pilotu amatieru sacensības, kurās ar ultra vieglajām lidmašīnām piedalās dažādu valstu piloti.

Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes pārstāvis Toms Sadovskis pastāstīja, ka tiks sākts kriminālprocess, lai noskaidrotu lietas apstākļus.

Reģionā interesentiem piedāvā aerotūrismu

Informācija internetā liecina, ka Turaidas-Raganas ceļa apkārtne ir populāra mazās aviācijas vieta, kur tiek nodrošināti aerotūrisma pakalpojumi.

Populāri ir panorāmas lidojumi virs Gaujas nacionālā parka, kurus organizē "Latvijas Aeroklubs", teikts 2000.gadā izstrādātajā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pētījumā par piedzīvojumu un aktīvā tūrisma iespējām Latvijā.

Lidojums ar četrvietīgu lidmašīnu (ieskaitot pilotu) notiek 300 metru augstumā un tā ilgums ir 6-8 minūtes. Standarta maršrutā lidojums, kura garums ir ap 20 kilometriem, norit virs Krimuldas, Siguldas un Turaidas.

Lidojumi nav iespējami tad, ja ir migla vai zemi mākoņi, vēja ātrums pārsniedz 15 metru sekundē. Gadā aerotūrisms pulcē daudzus simtus cilvēkus.

Arvien biežāk piloti ir neprofesionāli

Tomēr "Latvijas Aerokluba" direktors Māris Ritums pastāstīja, ka viņš jau ilgāku laiku nerīko lidojumus, jo lidmašīnas savešanai kārtībā trūkst līdzekļu.

Viņš pieļāva, ka lidotāji varēja arī nebūt profesionāļi, jo pēdējā laikā šāda tendence mazajā aviācijā pastiprinājusies. Taču avārijas gadoties arī profesionāliem lidotājiem.

Ritums stāstīja, ka arī mazajā aviācijā ir stingri licencēšanas noteikumi un lidaparātiem jāveic apkopes, nepieciešams apdrošināties, saņemt licenci, iziet regulārās pārbaudes. Cilvēkiem, kuri vēlas izmantot aerotūrisma pakalpojumus, pirms lidojuma būtu jāpārliecinās par lidmašīnu un pilotu atbilstību prasībām.

Ar Civilās aviācijas aģentūras vadību pagaidām nav izdevies sazināties.

Atgādinām, ka pērn 2.oktobra pēcpusdienā Daugavpils novada Tabores pagastā priežu galotnēs ieķērās deltaplāns, kuru vadīja pilots, bet pasažiera vietā atradās Streičs. Pilots negadījumā guva ievainojumus, bet Streičs, gūstot ar dzīvību nesavienojamas traumas, gāja bojā.

Problēmas radījis arī tas, ka ar mašīnu avārijas vietai nav bijis iespējams piebraukt, tādēļ glābēji paņēmuši kāpnes un devušies uz notikuma vietu kājām. Pēc tam izrādījies, ka kāpnes līdz deltaplānam nesniedzas, jo tas bija uzkāries aptuveni 18 metru augstumā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu