Taksisti ir pret radio nodevu; arī autobusos būs klusums (184)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Autortiesību aizstāvju prasība maksāt licenci par radio vai mūzikas atskaņošanu autobusos un taksometros sākotnēji radīja lielu sašutumu pasažieru pārvadātājos. Pašlaik lielākā daļa jau ir samierinājušies un ir gatavi maksāt par licences iegādi, tomēr daži joprojām kategoriski atsakās to darīt, pat soloties demonstratīvi izraut radio no mašīnu paneļa.

Pievienots pilsētas mēra komentārs

Par pirmo mašīnu - 9 Ls, par pārējām - 1,80 Ls par katru

«Pirmā reakcija uz mūsu paziņojumu bija asa, taču, kad pārrunājām situāciju, vairākums taksistu piekrita, ka mūsu prasības ir pamatotas. Jāatgādina, ka arī citviet par šādu pakalpojumu ir jāmaksā, turklāt ne tikai vienai vai divām autortiesību organizācijām, bet trijām (piemēram, Igaunijā),» norāda Latvijas izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) pārstāvis Mārtiņš Vītiņš, piebilstot, ka LaIPA jau ir izsniegusi licences apmēram 300 taksometriem – arī reģionos.

Viņš uzsver, ka no firmām neprasa astronomiskas summas: par pirmo mašīnu firmai gadā jāsamaksā 9 lati, bet par pārējām 1,80 lati par katru. Jāmaksā arī par otru licenci Latvijas autortiesību un komunicēšanas konsultāciju aģentūrai/Latvijas autoru apvienībai (AKKA/LAA).

Bail no kontroles

To skaitā, kas iegādājušies licenci, ir arī «Smile taxi». «Civilizētā pasaulē tā nenotiek: visu laiku nebija vajadzīga šāda licence, bet te pēkšņi vienā dienā – vajag! Taču, no otras puses, ir skaidrs, ka cīnīties ar šīm organizācijām ir bezjēdzīgi, tāpēc labāk samaksājām, ko prasa. Citādi nākas visu laiku baidīties: kas atkal nu būs – atvērs durvis policija, dzirdēs, ka skan mūzika, un uzliks sodu,» neizpratni pauž «Smile taxi» pārstāvis Aleksejs Ignatjevs.

«Lady taxi» valdes loceklis Normunds Nurks atzīst, ka licenci iegādāšoties, jo summa neesot tik liela un negriboties liegt klientiem prieku braucot klausīties mūziku. Ir arī tādi kā, piemēram, «Alviksa», kas vēl domā, ko darīt. «Nordeka» arī nav izlēmusi, taču vairāk sliecas, ka neko nemaksās un no mūzikas salonos atteiksies.

«Rīgas satiksme» maksāt negrasās; šoferu radio skanēs klusi

Pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» budžetā nav un netiek plānoti līdzekļi, lai iegādātos radio klausīšanās atļaujas darbiniekiem, atzina uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis. «Šobrīd sabiedriskā transporta vadītāja amata aprakstā ir rakstīts, ka darba laikā ir aizliegts skaļi klausīties mūziku, tāpēc šoferi radio klausās klusām un tas skan tikai kabīnē. Mums nav naudas, lai pirktu klausīšanās licences, tāpēc mēs negrasāmies tādas iegādāties un, visticamāk, radio klausīšanos nāksies aizliegt, vai arī šoferiem licences būs jāpērk pašiem,» atzina Zaķis.

Jau vēstīts, ka Latvijas izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) speciālisti ceturtdien tikušies ar «Rīgas satiksmes» vadību un komunikācijas speciālistiem, lai pārliecinātu, ka izmaksas par radio klausīšanos nav tik augstas, kā izskan publiskajā telpā. «Domāju, ka izmaksas par mūzikas atskaņošanu ikvienam uzņēmumam ir jāparedz, līdzīgi kā izmaksas par degvielu, apdrošināšanu vai jebkuras citas izmaksas,» uzskata apvienības valdes priekšsēdētājs Kārlis Auzāns.

Vienam pakalpojumam ir divi pārdevēji

Zaķis norādīja, ka patlaban šajā jomā ir daudz neskaidrību - pēc tikšanās ar LaIPA kļuvis skaidrs, ka licences būs jāpērk arī tiem darbiniekiem, kas radio klausās savā kabinetā. Vienlaikus vienošanās ar LaIPA īsti neko neatrisinās, jo tikšanās gaitā kļuvis skaidrs, ka pat tad, kad iegādāta licence, uzņēmumam vēl būs jāvienojas ar Autortiesību un komunicēšanas konsultāciju aģentūru/Latvijas Autoru apvienību (AKKA/LAA).

«Būtībā vienam pakalpojumam ir divi pārdevēji,» rezumēja Zaķis. Tāpēc «Rīgas satiksme» LaIPA pārstāvjiem lūgusi pašiem sazināties ar AKKA/LAA un iesniegt kompleksu piedāvājumu, cik un kam īsti par radio klausīšanos būs jāmaksā.

Kā informēja LaIPA pārstāvji, pēc tikšanās ar «Rīgas satiksmi» uzņēmumam tiks nosūtīta informācija par nepieciešamajam datiem maksājamās atlīdzības aprēķināšanai un pēc informācijas saņemšanas no «Rīgas satiksmes» LaIPA sagatavos aprēķinu un izmantoto metodoloģiju, lai «konstruktīvi turpinātu uzsāktās sarunas». Līdz šim LaIPA nebija izstrādājusi atsevišķu tarifu par mūzikas atskaņošanu šoferu kabīnēs, līdz ar to tā aprēķināšanu varēs veikt pēc informācijas saņemšanas no «Rīgas satiksmes». Konkrētus jautājumus, kāda informācija nepieciešama, uzņēmums gan vēl nav saņēmis.

Ja aizliegs - šoferi radio neklausīsies

Izpildītājiem un fonogrammu producentiem maksājamās atlīdzības lielumu par fonogrammas atskaņošanu šoferu kabīnēs aprēķinās atkarībā no transportlīdzekļu skaita un mūzikas atskaņošanas ilguma. Tā kā «Rīgas satiksme» arī pārējiem darbiniekiem ļauj darba laikā klausīties mūziku darbinieku izvēlētajā veidā (radio, CD utml.), tad atlīdzības lieluma aprēķināšanā LaIPA ņems vērā arī birojos un darbnīcās strādājošo skaitu tajās telpās, kurās tiek atskaņota mūzika.

«Rīgas satiksmes» pārstāvis gan atkārtoti uzsvēra, ka uzņēmumam nav lieku līdzekļu, par kuriem pirkt radio klausīšanās licences. «Mēs uz to neskatāmies kā uz komerciālu ieguvumu - no tā ieguvējs nav ne uzņēmums, ne pasažieri. Tajā pašā laikā mēs arī neiesim pret likumu - ja aizliegs klausīties radio, neklausīsimies,» teica Zaķis.

Ušakovs: viņi ir sajukuši prātā

Rīgas dome negrasās pašvaldības budžetā meklēt papildus līdzekļus, lai nodrošinātu iespēju pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» darbiniekiem iespēju iegādāties radio klausīšanās licences, jo šāda prasība no Latvijas izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) puses ir absurda, uzskata Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC).

«Viņi ir sajukuši prātā. Varu saprast, ja liek maksāt kafejnīcām, kas spēlē mūziku izklaides nolūkos, bet, ja piestāda rēķinu un neļauj klausīties radio sabiedriskā transporta šoferiem, tas ir murgs. Lai iet ārstēties,» sacīja Rīgas mērs.

Ušakovs uzsvēra, ka šoferiem radio ir ne tikai fons garajās darba stundās pie stūres, bet arī nozīmīgs informācijas avots par satiksmes jaunumiem un iespēja klausīties aktuālās ziņas. «»Rīgas satiksme« nepelna ar radio,» teica Ušakovs un norādīja, ka sabiedriskā transporta vadītāji arī nevar klausīties mūziku austiņās.

Citi oponē par neloģiskumu - raus radio ārā

Rīgas taksometru parkam gan ir skaidrs: naudu šim nolūkam netērēs. «Pateicām aģentūrai, ka neko nepirksim. Instruējām savus autovadītājus – lai neatskaņo radio. Varbūt tā arī ir labi – lai salonos ir klusums, jo ne visiem bija pa prātam šofera muzikālā gaume un decibeli,» teic uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks. Daudz striktāk savu viedokli pauž «Baltic taxi» kreatīvais direktors Juris Erts: «Pašlaik mūsu atbilde ir nē, jo tā ir nelikumīga prasība.

Radio jau samaksā aģentūrām par licenci, un mēs klausāmies mūziku ne jau pa tiešo, bet pārraidītu. Tad jau mājās, ja mums atnāk viesi, arī jāmaksā? Turklāt – kur ir normatīvā bāze, kas nosaka šādu prasību? Par kafejnīcām un citām publiskām vietām ir, bet par taksometriem nav. Lai man aģentūras pierāda savas nostājas pamatotību, tad arī lemšu, maksāt vai ne.»

Reģionos taksisti tikai kasa pakausi: aģentūra neko vēl neesot prasījusi. Firmā «Taksometrs Liepāja» vēl piebilda, ka nekādu problēmu neesot – mūziku neklausoties, pat ja klienti to prasot. Ventspilī «Fortūna 2» priekšnieks Agris Grundmanis gan bija daudz apņēmīgāks: «Ja kāds nāks un prasīs izslēgt radio, demonstratīvi izrausim radio no paneļa. Dzīvosim kā mucā!»

Komentāri (184)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu