Ar jauno e-karšu sistēmu varēs norēķināties visā ES

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka/LETA

No 2017. gada 1. janvāra Latvijā tiks ieviesta jauna e-karšu sistēma, kas jau ir populāra vairākās Eiropas Savienības (ES) valstīs. Šis jautājums tuvāko nedēļu laikā tiks apspriests Latvijas valdībā, bet par tā pieņemšanu un sistēmas ieviešanu Pārresoru koordinācijas centrs (PKC) nešaubās. Tiek plānots, ka 2020. gadā visā ES būs viena e-karšu sistēma.

«Jaunās e-karšu sistēmas galvenais mērķis ir ietaupīt valsts naudu,» TVNET skaidro PKC konsultants Valters Bolēvics.

Otrkārt, jaunā sistēma palīdzēs apkarot ēnu ekonomiku, jo būs elementāra nodokļu un grāmatvedības uzskaite. Turklāt tiek plānots, ka līdz 2020. gadam jaunā sistēma visā ES būs vienota. Tādējādi jebkurš ES pilsonis varēs jebkurā ES valstī par sabiedrisko transportu vai citiem pakalpojumiem norēķināties ar vienādu norēķinu instrumentu.

Jaunais pakalpojums ļaus valstij kvantitatīvi izvērtēt atlaižu izmantošanu sabiedriskajā transportā. Patlaban pārvadātājs un transporta vadītājs pieņem lēmumu par bezmaksas biļetes izsniegšanu.

Šī liekā darbība tiks izskausta, pauž PKC pārstāvis.

Tas ļaus valstij ietaupīt ne mazāk kā 5 miljonus eiro gadā. Papildus cilvēkiem, kam pienākas atlaides, nebūs jāatklāj savs sociālais statuss - jārāda apliecība transporta vadītājam vai kontrolei.

Bolēvicaprāt, pilsētu kartēm, kā, piemēram, Rīdzinieku kartei, kas darbojas pēc pagājušā gadsimta tehnoloģijām, vairs nebūs jēgas. Tām būs jāpielāgojas jaunajai valsts e-karšu sistēmai.

Vai, kā TVNET jau rakstīja, Rīdzinieku kartei jāizgaist tikpat ātri, kā tika ģenerēti solījumi par tās atlaidēm, kuras tā arī nepienāca.

Jaunās e-kartes pārvaldīs bankas, kurām nekādu pretenziju pret jaunajiem valsts nosacījumiem nav. Kuras bankas, PKC pagaidām atklāt nevēlas. Šobrīd divas bankas jau ir gatavas ieviest jauno e-karšu sistēmu. Bet līdz 2020. gadam jaunais pakalpojums būs pieejams visās.

Kartes norēķiniem 15 līdz divdesmit eiro apmērā varēs izmantot bez PIN koda. Šo summu kartes nozaudēšanas vai nozagšanas gadījumā būs apdrošinājusi banka, kas sniegs šo pakalpojumu.

Jaunās sistēmas ieviešana, karšu iegūšana un lietošana būs bezmaksas. Pasažieris transporta vadītājam par braucienu vairs nemaksās skaidrā naudā, tāpēc vairs nebūs nepieciešami inkasācijas pakalpojumi.

Būs atvērts konkurss sistēmas ieviešanai

Sistēmas ieviešanai varēs pieteikties jebkurš uzņēmums, kas spējīgs izpildīt prasības. Bolēvicaprāt, būs godīga konkurence.

Latvija būs pirmā starp Baltijas valstīm, kas ieviesīs šādu norēķinu principu sabiedriskajā transportā.

Tomēr jāņem vērā, ka Latvijā par sabiedriskā transporta tarifiem vai citiem transporta pakalpojumiem, tai skaitā regulējumu, atbildēs tā pārvadātājs.

Izstrādātais noteikumu projekts paredz pāreju uz bezskaidras naudas norēķinu sistēmu ar bankas karti sabiedriskajā transportā visā Latvijas teritorijā, kas atvieglos pārvietošanos gan Latvijas iedzīvotājiem, gan ārzemniekiem. Tai skaitā norēķinus veikalos vai valsts iestādēs.

Jaunās e-kartes nākotnē arī paredz pārņemt cita veida funkcijas, bet netraucējot jeb nepārklājoties ar citām personu apliecinošām kartēm, piemēram, ID kartēm.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu