Kas ar lidmašīnām notiek pēc tam, kad tās visu dienu pārvadājušas pasažierus? Iepazīstoties ar Latvijas nacionālās aviosabiedrības airBaltic tehniķu darbu, noskaidrojām, ka vairums lidmašīnu tehnisko apkopju notiek naktīs. Lidsabiedrības angāros Rīgas lidostā ik nakti notiek diezgan intensīvs darbs, lai pārliecinātos par lidmašīnu tehnisko gatavību reisiem.
Kas ar lidmašīnām notiek naktīs, kamēr pasažieri guļ?
Pārsvarā nakts darbs
airBaltic tehniķis Raitis Dzelmītis TVNET stāsta, ka lidmašīnu apkopes pārsvarā tiek veiktas naktīs, jo dienās tām jāpārvadā pasažieri. Apkopju veikšanai tiek izmantoti divi speciāli aprīkoti angāri.
Tajos katru vakaru nakts maiņa sākas pulksten 21:30 ar sapulci un darbu sadalījumu, pēc tam lielie darbi angāros sākas ap pulksten 23:30.
Parasti tehniķi darbojas līdz pulksten 7 rītā, bet pēc tam dodas mājās gulēt.
Tiesa, dažkārt lidmašīnas jāremontē arī dienā.
Vēlā darbdienas vakarā, neilgi pirms pusnakts, kad TVNET apmeklēja Rīgas lidostu, lielākajā angārā atradās divas lidmašīnas, kurām veica plānveida apkopi, bet vēlāk arī mazākajā ēkā ievilka vienu gaisa kuģi.
Abi plašie angāri ir labi izgaismoti un pietiekami silti.
Tikai ļoti dzestrās ziemas naktīs angāros ir nedaudz vēsāks.
Angāros atrodas iekārtas un instrumenti, kas vajadzīgi remontiem. Telpās atrodas arī dažādas lidmašīnu detaļas.
Apkope jāveic regulāri
Lidmašīnu apkopes notiek regulāri. Ir pienākumi, ko tehniķi veic katru dienu, piemēram, pārbauda gaisa kuģu riteņus.
Parasti lidmašīnu riteņi kalpo aptuveni mēnesi,
bet, ja ir nelabvēlīgi laika apstākļi un lidmašīnām vairāk jābremzē, riteņu komplekts nolietojas straujāk un jāmaina biežāk.
Ir arī tādi darbi, kas jāveic pēc noteikta nolidoto stundu skaita un citiem rādītājiem.
Dažkārt lidmašīnas jāremontē, jo tās sadūrušās ar kādu putnu vai lielāku kukaini. Labi, ka parasti šādos gadījumos nav lielu defektu.
Angāros tiek veikti tie darbi, ko nedrīkst darīt laukā, jo tiem vajadzīgs labs apgaismojums un laika apstākļi, kā arī miers un klusums. Agrāk daudzus darbus veica zem klajas debess, bet tagad noteikts, kuras lietas drīkst darīt tikai angārā.
Parasti ikdienas tehniskajai apkopei vajadzīgas trīs cilvēkstundas.
Pie lidmašīnu remontēšanas nelaiž kuru katru
Lidmašīnu tehniskās apkopes nevar veikt katrs, kurš to iedomājas. To drīkst darīt tikai speciāli apmācīti darbinieki, kuriem ir zināšanas un prasmes šajā jomā.
Pats Dzelmītis aviācijas nozarē nokļuva, jo viņam patika darboties ar tehniskām lietām, piemēram, skrūvēt. Jau skolas laikā viņš meklēja iespēju likt lietā savas zināšanas un prasmes. Pabeidzis Rīgas Aviācijas universitāti, viņš sāka strādāt airBaltic.