«Rīgas satiksmes» ūdeņraža uzpildes stacijas būvniecība un 10 trolejbusu piegāde izmaksās € 16,1 miljonu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lita Krone/LETA

Pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» ūdeņraža uzpildes stacijas būvniecība un desmit trolejbusu piegāde izmaksās 16,1 miljonu eiro, no kuriem pusi finansēs Eiropas Savienība (ES), informēja pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» pārstāvis Viktors Zaķis.

Šodien celtnes pamatos tika ievietota kapsula, tādā veidā atzīmējot celtniecības sākumu. Paredzamās projekta izmaksas plānotas 16,1 miljons eiro, no kuriem 50% līdzfinansē Eiropas Savienība. Zaķis norādīja, ka «Rīgas satiksme» ir starptautiskā projekta «H2Nodes» koordinators. Projekts tiek īstenots ne tikai Rīgā, bet arī Pērnavā un Nīderlandes pilsētā Arnhemā. Projekta gaitā «Rīgas satiksmei» tiks piegādāti arī desmit trolejbusi, kuriem rezerves vilces jauda tiks nodrošināta, oksidējot ūdeņradi kurināmā elementā. Pāreja uz ūdeņradi kā alternatīvo degvielu un enerģijas nesēju transportlīdzekļos nodrošina efektīvāku primāro energoresursu izmantošanu un veicina bezizmešu transporta ieviešanu.

Pērn «Rīgas satiksme» veica iepirkumu par teju 21,5 miljoniem eiro bez pievienotās vērtības nodokļa par desmit trolejbusu un desmit autobusu ar ūdeņraža dzinējiem iegādi. Tos piegādās Polijā reģistrēts uzņēmums S.A. «Solaris Bus & Coach». Trolejbusu piegāde tiks veikta «H2Nodes» projekta gaitā, bet autobusu iegāde - atsevišķi.

«Rīgas satiksmes» Tehniskā nodrošinājuma direktora vietnieks Raitis Mazjānis aģentūrai LETA pastāstīja, ka ar ūdeņradi darbināmie transportlīdzekļi pašreiz jau tiek ražoti un tiks sākti lietot, kad būs pabeigta stacijas būvniecība, kas notiks līdz rudenim.

Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) priekšsēdētājs Ojārs Spārītis aģentūrai LETA pastāstīja, ka stacijā uz vietas tiks ražots ūdeņradis un turpat uz vietas to iepildīs transportlīdzekļos.

«Tā nebūs tāda eksplozija, kāda notiek benzīnam vai dīzeļdegvielai, motorcilindros sadegot un radot griezes kustību, kura dzen riteņus. Ūdeņradis kā elements tiks sadalīts un viņa pozitīvi un negatīvi lādētie atomi būs tie, kas radīs elektrības polaritāti. Tā dzīs elektrisko motoru un tas darbinās riteņus,» pauda Spārītis. Viņš piebilda, ka process būs bez trokšņa, bez atlikuma un neradīs piesārņojumu.

Spārītis norādīja, ka ir jāapzinās, ka fosilajam kurināmajam ne vienmēr ir nākotne un jebkuru alternatīvu enerģijas veidu, kas ir izmantojams sabiedriskajā transportā, ir vērts ieviest. Tieši ūdeņraža transports ir tas, ar kuru lielās pilsētas var domāt, kā uzlabot savu sabiedrisko transportu un gaisa tīrību.

LZA vadītājs uzsvēra, ka tas ir ļoti progresīvs solis, ka Rīga ir pirmā Austrumeiropā, kur ieviesīs ūdeņraža transportu.

Ūdeņraža uzpildes stacija būs pieejama gan sabiedriskā transporta uzpildei, gan publiskai lietošanai. Ūdeņraža elektriskie autobusi ar vienu uzpildi, kas aizņems 7-10 minūtes, varēs veikt 300-400 kilometrus, trolejbusi bez kontakttīkla ar vienu uzpildi varēs veikt līdz 200 kilometrus, savukārt vieglie pasažieru ūdeņraža elektriskie transportlīdzekļi var nobraukt aptuveni 600 kilometrus, un to uzpilde aizņem 3-5 minūtes.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu