Neviens nav pasargāts! Aviokompānija pēdējā brīdī tevi var atstāt «aiz borta»

Evija Hauka
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Praktiski visas aviokompānijas, kas veic regulārus lidojumus, tostarp «Lufthansa», «British Airways», «AirBaltic» un citas, pārdod vairāk biļešu, nekā lidmašīnā ir sēdvietu, skaidrojot, ka katrā reisā ir pasažieri, kas neierodas. Tāpēc ikvienam jārēķinās, ka tieši pirms lidojuma viņam pieklājīgi pateiks: «Piedodiet, vietu nav.» Varēsiet lidot ar tuvāko reisu. Vēl jums piedāvās kompensāciju 250 eiro. Lai gan informācija par atteiktu iekāpšanu ir pieejama, tomēr aviokompānijas to pārāk neafišē.

Gribi lidot? Riskē!

Visticamāk, tikai retais zina, ka ikviens lidojums, pat ja biļetes nopirktas laikus un ierašanās galamērķī rūpīgi saplānota, ir risks. Ja visas vietas būs aizņemtas, gaisa kuģī jūs var nelaist. Tas ir likumīgi. Eiropas Padome pret šādu praksi neiebilst. Nāksies vairākas stundas nīkt lidostā, zvanot draugiem un tuviniekiem, lai paskaidrotu kavēšanos. Otrs variants - pa galvu pa kaklu būs jāskrien uz tuvāko piedāvāto reisu. Piemēram, ja, nonākot galamērķī, būsiet nokavējis autobusu vai vilcienu un «pa dārgo» nakšņojis viesnīcā, lai tālāk dotos nākamās dienas rītā, uztraukumā izdzerot pusi paciņas nomierinošu līdzekļu, nevienu tas īpaši neuztrauks. Kompensācijā jums piedāvās 250 eiro, neatkarīgi no tā, cik lieli būs jūsu morālie un materiālie zaudējumi, kas būs radušies kavēšanās dēļ.

Ja esat vidējos gados, vesels, lidojat viens, bez bagāžas, jūsu izredzes tikt «izmestam» no lidmašīnas paaugstinās.

Piemēram, lidsabiedrības «AirBaltic» noteikumi nosaka, ka, izvēloties pasažierus pārreģistrēšanai uz citu lidojumu, priekšroka uz vietām reisā tiek dota bērniem, kuri lido bez pavadoņa, pasažieriem ar kustību traucējumiem, tranzītpasažieriem, grupu rezervācijām, pasažieriem senioriem, kā arī vispirms tiek meklēti brīvprātīgie, kuri būtu gatavi atteikties no rezervētajām biļetēm. Ja brīvprātīgie nepiesakās, «AirBaltic», izvērtējot pieejamo informāciju, atsaka iekāpšanu un piedāvā tuvāko pieejamo lidojumu.

Tirgo «liekas» biļetes

TVNET rakstīja par traģikomisko situāciju, kad pasažierei Evijai «AirBaltic» divas reizes dažu mēnešu laikā atteica iekāpšanu lidmašīnā sakarā ar vietu trūkumu. Turklāt otro reizi sieviete grasījās lidot par dāvanu karti, ko aviokompānijai viņai izsniedza kā kompensāciju par to, ka atteica viņai iekāpšanu ap Ziemassvētkiem. Evija saņēma kompensāciju – 250 eiro.

«AirBaltic» skaidro, ka šādi negadās bieži - kompānija ik gadu pārvadā teju trīs miljonus pasažieru, un, pamatojoties uz 2016.gada statistiku, tikai 0,04% pasažieru tiek mainīti ceļojuma plāni pārpildīta reisa dēļ.

Satiksmes ministrijas Aviācijas departamentā apliecina, ka šādu praksi realizē praktiski visas aviokompānijas, kas veic regulārus lidojumus. Iemesls: katrā reisā ir pasažieri, kas neierodas.

«Pasažieri savas biļetes bieži neatceļ vai atceļ par vēlu, lai aviokompānijas spētu tās pārdot,»

skaidro departamentā. Lieta tāda, ka aviokompāniju sistēmas analizē vēsturisko neieradušos pasažieru skaitu konkrētā reisā un maršrutā, lai pēc tam datus izmantotu nākotnes reisu piepildījuma prognozēšanai. Pamatojoties uz šo informāciju, tiek pārdots lielāks skaits biļešu, pieņemot, ka daļa pasažieru neieradīsies.

Uzlabos meklēšanas sistēmu

Satiksmes ministrijā saka, ka tikai tāpēc pasažieriem tiek piedāvātas izdevīgākas cenas un elastīgāki nosacījumi. Ja šādas prakses nebūtu, reiss būtu izpārdots jau laicīgi, lai gan realitātē lidmašīna aizlidotu ar tukšām vietām.

Aizliedzot šo praksi, biļešu cenas noteikti pieaugtu, jo aviokompānijas censtos mazināt tos zaudējumus, kas rodas tukšo vietu dēļ, uz pārējo biļešu cenu rēķina.

«Tāpat, visticamāk, tiktu samazināts to biļešu skaits, kam ir elastīgi cenu nosacījumi un par ko samaksāto cenu var atgūt, neierodoties uz reisu. Līdz ar to patērētāji zaudētu iespēju iegādāties biļetes ar elastīgākiem nosacījumiem.»

Informācija par atteiktu iekāpšanu un pasažieru tiesībām tiek iekļauta katras konkrētās aviokompānijas pārvadāšanas noteikumos. Tā ir izvietota lidostās.

Satiksmes ministrija sola, ka «AirBaltic» uzlabos brīvprātīgo pasažieru meklēšanas sistēmu, lai maksimāli izvairītos no gadījumiem, kad pasažierim tiek atteikta iekāpšana pret viņa paša gribu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu