Eksperti atgādina 5 noderīgus padomus pirms sēšanās uz velosipēda

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TASS/Scanpix

Līdz ar aktīvās riteņbraukšanas sezonas sākumu arvien vairāk velo entuziastu automašīnas un sabiedrisko transportu nomaina pret divriteņiem. Kaut arī pedāļu mīšana un satiksmes drošība šķiet pašsaprotamas lietas, novērojumi un statistika liecina, ka pavasarī dažas prasmes ir pagaisušas un velo braucēju riski ir lielāki.

Tādēļ AAS «BTA Baltic Insurance Company» un Latvijas Riteņbraucēju apvienība atgādina piecas būtiskas lietas, kam vērts pievērst uzmanību, lai izvairītos no nepatīkamiem starpgadījumiem jau pirmajā braucienā.

Saved kārtībā braucamo

Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes loceklis Romāns Meļņiks visiem velobraucējiem iesaka pirms došanās pirmajā braucienā veikt rūpīgu divriteņa tehnisko apskati vai vēl labāk - nodot to profesionāļa pārziņā servisā. Meistars pārliecināsies, ka velosipēds ir atbilstošā tehniskā stāvoklī un gatavs tā īpašnieku vest pretim jauniem piedzīvojumiem. Citādi mēdz gadīties situācijas, ka pirmajā krustojumā velosipēdu nevar apstādināt, jo uzticamajam draugam ir pazudušas bremzes vai arī pavisam nelaikā nokrīt atspriegojusies ķēde. Tehnisko pārbaudi vajadzētu veikt vismaz divas reizes gadā.

Ņem vērā laika apstākļus

Velosipēds var būt gana ātrs transporta līdzeklis, bet riepu saķeri ar zemi nodrošina vien divi dažus kvadrātcentimetrus lieli laukumi. Tādēļ laikapstākļiem jāseko līdzi vēl vairāk, nekā vadot automašīnu. Ja no rītiem peļķes klāj ledus kārtiņa, uz nomaļākām ielām vējš sapūtis smilšu slāni vai uz ceļa ir ūdens, jārēķinās, ka velosipēds pēc straujākas kustības var saslīdēt.

Latvijas klimats ir mainīgs. No rīta var spīdēt saule, bet vakarā lietus gāzt kā no spaiņa, tādēļ braukšana būs mierīgāka, ja vienmēr līdzi būs ūdensdroša plēve vai apmetnis, kas palīdzēs nokļūt mājās sausam.

Nozares profesionāļi uzsver, ka, pievēršot uzmanību temperatūras svārstībām un straujām laikapstākļu maiņām, ne viens vien starpgadījums velosipēdistiem ietu secen.

Pierodi pie satiksmes

Apdrošināšanas akciju sabiedrība «BTA Baltic Insurance Company» (BTA) eksperti secinājuši, ka sezonas sākumā nelaimes gadījumu riski ir lielāki, jo velosipēdisti ir atradinājušies no intensīvās satiksmes plūsmas un bieži par vēlu pamana negaidītus šķēršļus savā ceļā. Pirmajā braucienā pēc garās ziemas labāk izvairīties no rosīgākajām Rīgas un citu lielo pilsētu ielām. Galu galā – kas var būt labāks par pirmo pavasara izbraucienu pie dabas, ar sen pelnītu klusumu un mieru visapkārt? Svarīgi braukšanas ātrumu kāpināt pamazām un ātri braukt vien tad, kad satiksmē jūties ērti.

Pārrunā satiksmes noteikumus ar bērniem

Vislielākais prieks par pavasari un siltās sezonas atnākšanu noteikti ir mazākajiem velobraucējiem, tāpēc BTA Baltijas risku parakstīšanas departamenta direktors Ivo Danče atgādina arī vecākiem, ka pirms bērnu došanās aktīvajā atpūtā vai ceļā uz skolu ļoti svarīgi ar viņiem pārrunāt drošības un ceļu satiksmes noteikumus. Kas pieaugušajiem var šķist pašsaprotami, bērniem var aizmirsties – kā pareizi jāuzvelk ķivere, pa kuru ielas pusi braukt, kā šķērsot braucamo daļu un citi satiksmes kārtības un drošības jautājumi ir lietas, ko ieteicams pārrunāt, pirms bērns dodas pilsētas ielās ar velosipēdu.

Jaunākajiem velobraucējiem ir būtiski ne tikai atgādināt noteikumus, bet pirms došanās intensīvā satiksmē arī nokārtot velobraucēja tiesības. Ceļu satiksmes noteikumu prasības paredz, ka bērns ceļu satiksmē kā velosipēda vadītājs patstāvīgi drīkst piedalīties tikai no 12 gadu vecuma un ar nosacījumu, ka ir iegūta velosipēda vadītāja apliecība.

Parūpējies par velosipēda drošību

Gan I.Danče, gan R.Meļņiks uzsver, ka arī pašā sezonas sākumā netrūkst velosipēdu zādzību gadījumu. Tādēļ ir svarīgi gādāt par velosipēda drošību, iegādājoties kvalitatīvu saslēdzēju, kā arī piereģistrēt velosipēdu Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Reģistrēšana būtiski atvieglo velosipēda atpazīšanu un atdošanu likumīgajam īpašniekam, kad policisti ir nonākuši zagļiem uz pēdām un atguvuši laupījumu. Jābūt arī uzmanīgiem ar vietas izvēli, kur novietot velosipēdu, labāk atstāt to speciālās velonovietnēs, savā dzīvoklī vai privātmājā, nevis pieslēgtu kāpņutelpā pie kāpņu margām. Ivo Danče atgādina - BTA apkopotā informācija par 2016. gadu liecina, ka atlīdzību pieteikumu skaits par nozagtiem vai pilnībā sabojātiem velosipēdiem ir palielinājies, sasniedzot 35% no visiem Velopolises apdrošināšanas atlīdzību pieteikumiem (2015. gadā šādu gadījumu īpatsvars bija 14%).

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu