Viļņā plāno samazināt automobiļu plūsmas un veidot harmonisku satiksmi

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: BNS foto/LETA

Viļņas pašvaldība līdz nākamajai vasarai plāno izstrādāt pilsētas transporta sistēmas uzlabošanas plānu, kas paredzēs veidot harmonisku satiksmi, samazinot automašīnu plūsmas, attīstot sabiedrisko transportu un sekmējot citus pārvietošanās veidus.

Plānu iecerēts īstenot līdz 2030.gadam.

Kā pastāstījusi plāna izstrādes koordinatore Kristīna Gauče, tā galvenais mērķis ir samazināt personisko automobiļu lietošanu, vienlaikus veicinot to koplietošanu, kā arī attīstīt ērtāku un efektīvāku sabiedrisko transportu un sekmēt pārvietošanos ar divriteņiem vai kājām.

Pēc viņas teiktā, galvenā problēma ir pārlieku plaša personiskā autotransporta izmantošana, kas pēdējo divdesmit gadu laikā teju trīskāršojusies, tādēļ Viļņā autobraucēji gada laikā vidēji 136 stundas pavada sastrēgumos, bet alternatīvas, kas ļautu no tā izvairīties, pagaidām neizvēlas. Iemesls ir nepietiekami attīstīta infrastruktūra, informācijas trūkums un priekšstats, ka ar automobili pilsētā var pārvietoties visātrāk.

Kā noskaidrojuši plāna izstrādātāji, kājāmgājēju un sabiedriskā transporta pasažieru Viļņā kļūst mazāk, bet personiskais transports dažkārt brauc pustukšs - nereti automobilī pārvietojas tikai viens cilvēks.

Pēc Gaučes teiktā, šobrīd Viļņā trūkst pienācīgas infrastruktūras gājējiem, kas ļautu justies ērti arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, vecākiem ar bērniem vai tūristiem ar lielām ceļasomām.

«Viss jārisina kompleksi - ja ierobežosim pārvietošanos ar automobiļiem, mums jāpiedāvā alternatīvas,» viņa piebildusi.

Cita starpā tiek apspriesta arī iespēja noteikt maksu par iebraukšanu pilsētā, bet vēl nav skaidrs, vai tā tiks iekļauta topošajā harmoniskas satiksmes attīstības plānā.

Nav zināmas arī galīgās plāna izmaksas, bet prognozēts, ka tam varētu tikt piešķirts Eiropas Savienības (ES) atbalsts aptuveni septiņu miljonu eiro apmērā.

Kā atzinis Edinburgas universitātes profesors Tomass Rajs, kas konsultējis plāna izstrādātājus, Eiropas kontekstā Viļņas satiksmes situācija neizskatās slikti, tomēr ir pilsētas, kur sastrēgumu problēmas risina efektīvāk. Kā paraugu eksperts minējis Štutgarti, kur personisko automobiļu īpašnieku īpatsvars ir krietni lielāks, tomēr pilsēta ilgu gadu garumā daudz investējusi sabiedriskā transporta sistēmā un rezultātā sabiedriskais transports salīdzinājumā ar personiskajiem auto ir ātrs un maksas attiecība pret kvalitāti - pievilcīga.

Viņaprāt, Viļņai ir visas iespējas harmoniski attīstīties un šobrīd nav vajadzības runāt par krasām pārmaiņām transporta sistēmā, piemēram, metro ieviešanu. Tomēr uz drīzu uzlabošanos cerēt nevar, norādījis profesors, piebilstot, ka Lietuvas galvaspilsētai būtu svarīgi ne tikai pirkt jaunus autobusus un uzlabot infrastruktūru, bet arī pilnveidot klientu apkalpošanu.

«Viļņai jāinvestē autobusu parkā un infrastruktūrā. Sabiedriskā transporta sistēma te nav īpaši draudzīga lietotājiem un, vēloties piesaistīt vairāk klientu, tā jāpadara ērtāka,» viņš uzsvēris.

Viļņa jau sākusi sava autobusu un trolejbusu parka atjaunināšanu. Šomēnes pilsētā sākuši kursēt pirmie privāto pārvadātāju autobusi, līdz nākamā gada vidum to skaits sasniegs 95. Pašvaldība pašlaik meklē vēl 150 jaunu autobusu piegādātāju, bet no Polijas uzņēmuma «Solaris» plānots iegādāties 41 jaunu trolejbusu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu