Mirušam cilvēkam pārdod OCTA (52)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: sxc.hu/mzacha

Pēc portāla TVNET aktualizētā jautājuma par nederīgām automašīnu apdrošināšanas polisēm pie portāla vērsās arī lasītājs Ivars un pastāstīja, ka viņš obligāto civiltiesisko transportlīdzekļu apdrošināšanu (OCTA) mašīnai iegādājies uz mirušā tēta vārda. Turklāt ar šādu nederīgu apdrošināšanas polisi viņš izgājis arī auto tehnisko apskati (TA). TVNET skaidroja, kā tas iespējams un kas šajā situācijā vainojams.

Lasītājs Ivars rakstīja par savu pieredzi ar OCTA un TA: "Pagājušā gada novembra sākumā, ieejot IF mājas lapā, tika nopirkta OCTA uz gadu, ievadot vien mašīnas reģistrācijas numuru. Tās īpašnieks, mans tētis, kurš tobrīd bija jau miris, tika atrasts automātiski.

Pagājušā gada novembra beigās, kad beidzās TA, mēģināju iziet to no jauna. Tā kā es ar šo mašīnu braucu pēdējos piecus gadus, tad šis bija parasts TA iziešanas mēģinājums."

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) darbiniece esot apskatījusies savā datubāzē, ka īpašnieks ir miris, un likusi mašīnu pārreģistrēt, citādi TA neesot iespējams pārreģistrēt. Lasītājs arī pārreģistrējis automašīnu uz sava vārda.

CSDD nebrīdina

"Līdzīgi kā rakstā „60 latu sods tūlīt pēc mašīnas pārrakstīšanas” (skat. resursos) arī mani CSDD neviens nebrīdināja un pats tajā brīdī par to, ka OCTAi ir jābūt uz mana vārda, neiedomājos.

Pēc pārreģistrācijas braucu iziet TA un viss kārtībā," Ivars dalījās pieredzē.

Neviena vārda par OCTA neesamību, kas lika domāt, ka ar OCTA viss ir kārtībā.

"Ar pirmo reizi iziet TA neizdevās, tāpēc pēc mēneša, kad biju salabojis konstatētos defektus, mēģināju iziet TA otrreiz. Un atkal neviena vārda, ka man nav derīgas OCTAs," viņš stāstīja.

Pieķer braucot bez OCTA

"Tā arī braucu, uzskatīdams, ka man ir derīga OCTA, līdz šā gada jūlijā mani apturēja CP, sakot, ka nav OCTA. Es izvilku izdruku, kuru policists pētīja 10 minūtes, līdz atrada, ka īpašnieka un vadītāja vārdi atšķiras, un piesprieda mazāko iespējamo sodu – 60 Ls," Ivars stāstīja šīs vasaras notikumus.

Viņš pārsūdzējis šo spriedumu policijas priekšniekam, izklāstot minēto informāciju, bet tas sodu atstājis nemainīgu, jo pārkāpums – braukšana bez OCTA - tiešām bijis.

Ivars jautājumu uzdevis arī CSDD, bet joprojām neesot saņēmis atbildes, vai un kas tiks darīts, lai turpmāk šādas situācijas novērstu. "Tāpat arī apdrošinātājiem būtu jāskatās, kam tiek pārdotas apdrošināšanas polises, un nedrīkstētu pieļaut, ka apdrošināšanu pārdod mirušiem cilvēkiem," Ivars pauda, dēvējot sevi par CSDD nekompetences upuri.

"Vainīgs esmu, samaksāšu, bet ceru, ka beidzot šī lieta tiks sakārtota. Sevišķi ņemot vērā, ka OCTAs pastiprināti kontrolēs arī fotoradari," viņš rezumēja.

Apdrošinātāji nepēta, dzīvs vai miris

Savukārt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, komentējot šo situāciju, portālam TVNET atgādināja, ka vienotajā OCTA datubāzē tiek uzkrāti dati par noslēgtajiem OCTA līgumiem un to termiņiem.

OCTA datu bāzē nav datu par personu statusu - vai tās ir dzīvas vai mirušas.

Šādu informāciju uzkrāj Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.

Tādējādi apdrošinātājs nevarēja zināt, ka OCTA polise tiek iegādāta transportlīdzeklim, kura īpašnieks ir miris. Apdrošinātājs līgumu šajā gadījumā ir noslēdzis ar automašīnas tiesīgo lietotāju.

Tāpat, ja šim cilvēkam būtu piederējis vēl kāds cits īpašums, piemēram, zeme vai ēka, – kamēr mantojuma tiesības nav nokārtotas, visos reģistros kā īpašnieks tiek uzrādīts iepriekšējais (mirušais) cilvēks, un tas nebūt nenozīmē, ka, kamēr nav nokārtotas mantojuma tiesības, konkrēto īpašumu neviens arī nelietotu.

Skaidro juridiskos līkločus

Stengrevics arī norādīja, ka OCTA līgumu slēdz, pamatojoties uz personas un transportlīdzekļa datiem, kas norādīti transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā, un noslēgt OCTA līgumu transportlīdzekļa īpašnieka vārdā un vietā var jebkura persona, kura ir tiesīga lietot transportlīdzekli (kura to nav nozagusi vai citādi ieguvusi ar prettiesīgām darbībām).

Līdz ar to arī apdrošinātājam nav tiesību atteikt noslēgt OCTA līgumu ar cilvēku, kurš nav transportlīdzekļa juridiskais īpašnieks, bet kurš uzrāda derīgu šā transportlīdzekļa tehnisko pasi un savu personu apliecinošu dokumentu.

Šajā gadījumā apdrošinātājs pildīja savus pienākumus.

Stengrevics vērsa uzmanību, ka transportlīdzekli, kura īpašnieks ir miris, ir iespējams lietot ceļu satiksmē arī, kamēr nav nokārtotas mantojuma tiesības, ar nosacījumu, ka konkrētā persona, kuras rīcībā (valdījumā) atrodas transportlīdzeklis, ir reģistrēta CSDD kā šā transportlīdzekļa valdītājs (kā īpašnieks šādā gadījumā CSDD reģistrā paliek mirusī persona līdz brīdim, kad notikusi apstiprināšanās mantojuma tiesībās un transportlīdzekļa pārreģistrācija uz jaunā īpašnieka – mantinieka - vārda).

Tai pašā laikā LTAB vadītājs minēja - ja automašīnas juridiskais īpašnieks ir miris un vēl nav veikta transportlīdzekļa pārreģistrācija uz jauno īpašnieku, iepriekš noslēgtais OCTA līgums ir derīgs. Pēc likuma ar šo līgumu ir apdrošināta ne tikai īpašnieka, bet arī jebkura tiesīga lietotāja atbildība, protams, ar nosacījumu, ja transportlīdzeklis drīkst piedalīties ceļu satiksmē (tam ir izieta TA).

“Turklāt atbilstoši likumam šādā gadījumā, kad miris transportlīdzekļa īpašnieks, kas ir fiziska persona, nav paredzētas iespējas izbeigt OCTA līgumu pirms termiņa ar attiecīgu iesniegumu un tas turpina darbu līdz līguma termiņa beigām vai līdz pārreģistrācijai CSDD, kad līgums izbeidzas automātiski. Ja ar šādu automašīnu būtu izraisīts ceļu satiksmes negadījums, cietušajiem tiktu izmaksātas zaudējumu atlīdzības likumā noteiktajā kārtībā,” Stengrevics skaidroja.

Viņš arī atgādināja, ka Latvijā darbojas transportlīdzekļu īpašnieku obligātā civiltiesiskā atbildība, kas darbojas attiecībā uz konkrētu transportlīdzekli un tā juridisko īpašnieku.

Ja mainās auto juridiskais īpašnieks, obligāti jāiegādājas jauna OCTA polise.

Arī šajā gadījumā, kad tika veikta transportlīdzekļa īpašnieka pārreģistrācija, jaunajam automašīnas īpašniekam bija jānoslēdz ar apdrošinātāju jauns OCTA līgums.

Konkrētā apdrošinātāja skaidrojums

Arī “If P&C Insurance AS” Latvijas filiāles “If apdrošināšana” OCTA produkta vadītājs Agris Āva saistībā ar šo situāciju portālam TVNET norādīja uz vairākām būtiskām lietām.

Viņš norādīja, ka apdrošināšanas sabiedrība neatbild par transportlīdzekļu reģistru. Apdrošinātājiem nav pieejama informācija par to, vai auto īpašnieki jaunas polises iegādes laikā, piemēram, atrodas slimnīcā, ārpus Latvijas vai ir miruši.

Apdrošinātājs, pārdodot polises, informāciju par automašīnu un tās īpašnieku iegūst no transportlīdzekļu reģistra. Līdz brīdim, kad reģistrā tiek mainīts īpašnieks, OCTA polisi izdod tikai uz tās reģistrēta īpašnieka vārda.

Ja lasītājs nebija pārreģistrējis tēva auto uz sava vārda, tā joprojām CSDD datu bāzē skaitījās tēva īpašums.

Polise tiek pārdota tikai automašīnas reģistrētajam īpašniekam, bet tās iegādi un apmaksu var veikt jebkura persona, kuru īpašnieks pilnvarojis vai tai ir pieejami transportlīdzekļa reģistrācijas dokumenti. Savukārt, ja TVNET lasītājs būtu mēģinājis kā īpašnieku datu bāzē norādīt sevi pašu, polises iegāde nebūtu iespējama līdz transportlīdzekļa pārreģistrācijai uz jaunā īpašnieka vārda, apdrošinātāja pārstāvis norādīja.

CSDD – gadījums kuriozs

Savukārt CSDD norāda, ka šis gadījums vērtējams kā kuriozs, un skaidro, kā rīkoties šādās situācijās:

Ja arī Tev, lasītāj, ir radusies kāda problēma, kuru nevari atrisināt saviem spēkiem un par kuras esamību būtu noderīgi informēt arī citus, lūdzu, neklusē, bet sūti savu stāstu uz e-pastu lasitaji@tvnet.lv vai raksti Tavas balss sadaļā!

Varbūt kopīgiem spēkiem mēs varam kādu citu pasargāt no šādām situācijām!

Komentāri (52)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu