Iedzīvotājiem jāmaksā astronomiski liela summa par ūdens uzsildīšanu

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TVNET lasītājs

Kāda Jūrmalas iedzīvotāja ir sašutusi, ka daļai viņas mājas iedzīvotāju jāmaksā neadekvāti liela summa par viena kubikmetra ūdens uzsildīšanu. Viņa nav gatava maksāt gandrīz 16 eiro par viena kubikmetra ūdens uzsildīšanu, turklāt līdzīgā situācijā esot arī vairāku citu Jūrmalas daudzdzīvokļu ēku iemītnieki. Savukārt Jūrmalas namsaimniekā solīja, ka inženiertehniskā kontroles dienesta darbinieki veiks individuālo ūdens skaitītāju pārbaudi konkrētajā daudzdzīvokļu mājā.

Kāda Facebook lietotāja rakstīja saistībā ar SIA Jūrmalas siltums rēķinu par augustu.

«Neadekvāti lielā summa par 1 kuba ūdens uzsildīšanu tika skaidrota ar to, ka daudzi nenodod rādījumus, un tie, kuri nodod, ir spiesti maksāt par tiem, kuri nav tos laikus nodevuši.

Īsumā: katru mēnesi ūdens uzsildīšana izmaksā arvien dārgāk, jo starpība kļūst aizvien lielāka.

Par to esot atbildīgs SIA Jūrmalas namsaimnieks, jo nav pārbaudīta iedzīvotāju skaitītāju rādījumu atbilstība uzrādītajam.

Telefonsarunā saņemta informācija, ka šogad arī netiks pārbaudīti skaitītāji. Pārbaudīšu, kas tiks atbildēts uz ierakstītu vēstuli.»

Pēc likuma 19. panta šī starpība jāsedz tiem, kuri rādījumus nenodod. Kādēļ jāmaksā tiem, kuri tos nodod?
Foto: TVNET lasītājs

Sieviete TVNET pastāstīja, ka dzīvo lielā piecu stāvu daudzdzīvokļu ēkā Kauguros, Jūrmalā. Tās iedzīvotāji saņem divus rēķinus. Viens ir no Jūrmalas namsaimnieka, kam jāmaksā par apsaimniekošanu un aukstā ūdens patēriņu, ko iedzīvotāji paziņo iepriekšējā mēnesī. Ar šo rēķinu viss esot kārtībā.

Savukārt no Jūrmalas siltuma saņemtais rēķins sievieti nepatīkami pārsteidzis -

par viena kubikmetra ūdens uzsildīšanu bija jāmaksā gandrīz 16 eiro.

Līdzīgi lielas summas rēķinā parādījušās arī citus vasaras mēnešus, turklāt vairāki jūrmalnieki izteikušies, ka tāda situācija bijusi arī citus gadus. Cilvēki esot mēģinājuši mainīt situāciju un cīnīties, bet tas neesot devis rezultātus. Bet TVNET lasītāja principā nevēlas samierināties ar situāciju, kurā viņu ved ap stūri.

Viņa sazinājusies ar rēķina izrakstītāju Jūrmalas siltumu par neadekvāto summu. Uzņēmumā skaidrots, ka lielā summa par karstā ūdens uzsildīšanu saistīta ar to, ka ļoti daudz mājas iedzīvotāju nav uzrādījuši, cik daudz ūdens iztērējuši. Jūrmalas namsaimnieks aukstā ūdens starpību sadalot starp dzīvokļiem, kuri nav uzrādījuši patēriņu, kas esot normāla un likumīga prakse. Savukārt Jūrmalas siltums rīkojas pretēji -

karstā ūdens patēriņa starpību sadala uz iedzīvotājiem, kuri uzrādījuši patēriņu.

Sievietei šāda sistēma neliekas godīga, tāpēc viņa rosina mainīt kārtību, panākot, ka iedzīvotājiem vairs nav izdevīgi neuzrādīt reālo ūdens patēriņu un ūdens patēriņa uzrādītājiem samazinās rēķini. To varētu panākt, ja visu neuzrādīto ūdens patēriņu uzskaitītu kā karsto ūdeni un pieprasītu atbilstošu maksu.

Tāpat situāciju varētu uzlabot, ja Jūrmalas namsaimnieks pārbaudītu dzīvokļu skaitītājus. Uzņēmumā atbildēts, ka viņi to darot, bet uz visu lielo pilsētu esot tikai divi inspektori, kas ar to nodarbojas. Tā kā konkrētā ēka esot apmeklēta pērn, šogad, visticamāk, tas nenotiks. Ja viņa ļoti gribot, varot rakstīt uzņēmuma vadītājam un lūgt ierasties kontroli, bet pēc darbinieku skeptiskās balss bijis noprotams, ka šogad diez vai tas notiks.

Tāpēc pilnīgi iespējams, ka nākamajā mēnesī par viena kubikmetra ūdens uzsildīšanu daļai iedzīvotāju būs jāmaksā nevis 16 eiro, bet gan, piemēram, 19 eiro.

Turklāt līdzīgā neapskaužamā situācijā esot ne tikai konkrētās mājas iedzīvotāji, bet arī daudzi citi jūrmalnieki citos pilsētas rajonos un ēkās.

Jūrmalas siltuma strupais komentārs

Savukārt Jūrmalas siltumā TVNET vispirms atbildēja: «Lai mēs varētu sniegt korektu atbildi uz jautājumu, nepieciešams zināt abonenta adresi, jo dzīvojamām mājām ir dažāda aprēķina metodika, ko nosaka namu apsaimniekotājs.» Kad TVNET, saskaņojot ar lasītāju, atklāja uzņēmumam konkrētās mājas adresi, Jūrmalas siltuma tehniskā direktore Iveta Čivčiša tikai norādīja, ka uzņēmums rēķinus par karsto ūdeni klientiem izsniedz, pamatojoties uz apsaimniekotāja iesniegtajiem datiem un izvēlēto aprēķināšanas metodiku, bet neko sīkāk nekomentēja.

Ko atbild apsaimniekotājs?

Bet Jūrmalas namsaimnieka Inženiertehniskā kontroles dienesta vadītāja Santa Pīrante sniedza šādu skaidrojumu: «Maksa par apkuri un karsto ūdeni tiek aprēķināta pēc mājas patērētā siltuma enerģijas daudzuma, kurš tiek patērēts apkurei un ūdens uzsildīšanai.

Vasaras periodā, aprēķinot karsto ūdeni, tiek ņemts vērā tikai karstajam ūdenim patērētais siltumenerģijas daudzums

saskaņā ar iedzīvotāju uzrādītajiem ūdens m³.»

Uzņēmumā citēja Ministru kabineta noteikumu Nr. 1013 «Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu» 17.punktu. Tajā rakstīts, ka par pakalpojumiem, kuri nav mērāmi vai kuru patēriņa noteikšanai nav uzstādīti skaitītāji (par siltumenerģiju karstā ūdens sagatavošanai), aprēķinu veic šādi:

17.2.1. par siltumenerģiju karstā ūdens cirkulācijai – atbilstoši dzīvokļu īpašumu skaitam;

17.2.2. par siltumenerģiju patērētajam karstajam ūdenim – proporcionāli patērētā karstā ūdens daudzumam.

Informāciju, kā veidojas karstā ūdens izmaksas daudzdzīvokļu mājā, iedzīvotāji var iegūt Jūrmalas siltuma izsniegtajos rēķinos (izlietotās MWh, m3, starpība, MWh cena). Jūrmalas namsaimnieks apkopo iedzīvotāju iesniegtos izlietotā karstā ūdens skaitītāju rādījumus (ūdens patēriņš m3) un datus par patērēto ūdens daudzumu iesniedz Jūrmalas siltums izmaksu aprēķināšanai.

Ūdens patēriņa starpības rašanās cēloņi ēkā galvenokārt ir atkarīgi no pašu dzīvokļu īpašnieku godaprāta un attieksmes.

Tas, ka visos dzīvokļos ir uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji un dzīvokļu īpašnieki iesniedz skaitītāju rādījumus, vēl nenozīmē, ka dzīvokļu īpašnieki vispirms paši no savas puses ir veikuši visus nepieciešamos pasākumus, lai samazinātu ūdens starpības rašanos, norādīja apsaimniekotājā.

Cēloņi, kāpēc veidojas starpība starp mājas ievada skaitītāja rādījumu un dzīvokļu ūdens skaitītāju summu, ir vairāki:

- pārkāpumi skaitītāju ekspluatācijā dzīvokļos (magnētu lietošana, skaitītāju apzināta bojāšana). Šāda veida darbības, veicot pārbaudes ēkā, ir neiespējami kontrolēt un fiksēt;

- neprecīzi nolasīti rādījumi vai nekorekti nodoti dati;

- neuzmanības dēļ vai apzināti uzrādīts mazāks patērētā ūdens daudzums;

- ūdens skaitītāju rādījumi dzīvokļos tiek nolasīti dažādos mēneša datumos;

- ūdens skaitītāju rādījumi tiek nodoti veselos skaitļos (netiek uzrādīti aiz komata esošie skaitļi).

Risinājums ūdens starpības samazināšanai ir sasaukt mājas dzīvokļu īpašnieku kopienas kopsapulci

un pieņemt lēmumu par esošo ūdens skaitītāju nomaiņu ēkā pret jaunās paaudzes skaitītājiem (C klase), kuri ļauj novērst nepamatotas starpības veidošanos, un sadarbībā ar ēkas apsaimniekotāju vienoties par šāda projekta realizācijas iespējām.

Saņemot attiecīgu dzīvokļa īpašnieka iesniegumu, Jūrmalas namsaimnieka inženiertehniskā kontroles dienesta darbinieki veiks individuālo ūdens skaitītāju pārbaudi daudzdzīvokļu mājā. Tas saistīts ar iepriekš minētajos Ministru kabineta noteikumos paredzēto - ja ūdens patēriņa sadales aprēķinā trīs mēnešus pēc kārtas veidojas ūdens patēriņa starpība, kas lielāka par 20%, un ir saņemts attiecīgs dzīvokļa īpašnieka iesniegums, pārvaldnieks divu mēnešu laikā noskaidro ūdens patēriņa starpības rašanās iemeslus, rakstiski informē dzīvokļu īpašniekus par nepieciešamajiem pasākumiem ūdens patēriņa starpības samazināšanai un kopā ar dzīvokļu īpašniekiem izvērtē iespēju tos īstenot.

Bet Jūrmalas ūdens pārstāvis Jānis Vilnītis TVNET norādīja, ka šajā gadījumā paskaidrojumu var sniegt apsaimniekotājs vai Jūrmalas siltums, jo Jūrmalas ūdens klientiem piegādā tikai auksto ūdeni.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu