Puse no visiem ugunsdzēsēju auto - padomju laiku tehnikas pieminekļi (237)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Pēc milzīgās ugunsnelaimes Rīgas pilī būs jārod atbildes uz daudziem nopietniem jautājumiem. Jau šobrīd ir skaidrs - ugunsdzēsēji jau laikus bija brīdinājuši sabiedrību, ka atbilstošu ugunsdzēsēju auto skaits ir četras reizes mazāks nekā nepieciešams. Tikpat šokējoša ziņa ir tā, ka no 406 speciālajiem automobiļiem 202 ir būvēti uz padomju «Zil» un «Kamaz» bāzes.

Saeimas deputātus par to jau pagājušā gada oktobrī informēja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšnieks Oskars Āboliņš. (1) Šā gada februāri viņš atzina, ka dienesta gada budžets ir tikai 28,5 miljoni latu, no kuriem 22,3 miljoni ir paredzēti vien atalgojumam, bet par atlikušo jāuztur ēkas un tehnika.(2) Ja runā par atalgojumu, tad viens ierindas ugunsdzēsējs «uz rokas» saņem aptuveni 270 latus.

Ugunsdzēsēju vadība ir atzinusi, ka lielākā problēma ir tieši novecojušas autoparks un kritiskajā stāvoklī esošo ugunsdzēsības depo, kuru atjaunošanai savukārt vajadzētu 193 miljonus latu. Šobrīd pēc ilgās un smagās cīņas ar uguni Rīgas pilī ļoti nopietni jādomā, vai ar esošo tehniku varētu novērst citus sarežģītus ugunsgrēkus augstceltnēs, piemēram, «Swedbankas» galvenajā ofisā «Saules akmenī» vai viesnīcā «Reval Hotel Latvija». Piektdienas naktī atklājās, ka Rīgā ir tikai divi speciālie autopacēlāji, no kuriem viens šobrīd tiek remontēts.

Tāpat atklājies, ka, glābjot Rīgas pili no postošās ugunsnelaimes, sūkņu stacija nobruka, jau sākot darbu, esošie hidranti nespēj dot pietiekamu ūdens daudzumu, tāpēc nebija pietiekama spiediena šļūtenēs. Kā atzina ugunsdzēsēji, sūkņu stacijai ir vairāki desmiti gadu un diemžēl šāda tehnika lūst bieži. Bet helikopters izrādījās nepiemērots darbam pilsētas apstākļos naktī.

Retorisks un sāpīgi simbolisks ir jautājums, kāpēc valstī, kur bijušie prezidenti brauc gandrīz simts tūkstošus eiro vērtos limuzīnos, Ventspils brīvostas vadītājs ar vairāk nekā simts tūkstošu eiro vērtu auto, nemaz jau nerunājot par «Liepājas Metalurga», bijušo «Parekss» bankas īpašnieku autoparku, puse no visiem ugunsdzēsēju auto ir padomju laiku autobūves brīnumi «ZIL» un «Kamaz»? Tas ir apmēram tas pats, ja puse no Saeimas un valdības autoparka būtu «Ladas» un «Moskviči».

Pēdējā laikā vislielāko interesi par ugunsdzēsēju darba apstākļiem Latvijā ir izrādījusi … ASV Bruņoto spēku virspavēlniecība Eiropā un ASV vēstniecība Latvijā. Ar viņu palīdzību šogad pabeigs būvniecības projektus astoņos Latvijas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta depo. To kopējā vērtība ir 2,3 miljoni ASV dolāru (1,22 miljoni latu). Strenčos, Valkā, Gulbenē, Līvānos, Ķeipenē un Aizkrauklē remonti ir jau pabeigti, renovācija vēl turpinās Liepājā un Ventspilī. (3) Tas nozīmē, ka, pateicoties amerikāņiem, Latvijas novados ugunsdzēsēji varēs daudz ātrāk steigties palīgā cīņā ar ugunsnelaimi. Bet vai tas palīdzēs atrisināt vissmagāko jautājumu - kāpēc Latvija ir kļuvusi par valsti, kur sāk domāt tikai pēc lielām traģēdijām, nevis pirms?

Komentāri (237)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu