Latvijas Nacionālās operas vadošo darbinieku autoratlīdzības ir krietni lielākas nekā citās Latvijas kultūras iestādēs. Portāla TVNET rīcībā esošā atzinuma fragmenti liecina par vairākkārtējām atalgojuma atšķirībām. Tāpat pēdējos gados operā valdījusi visai savdabīga komunikācija ar darbiniekiem - tam pamatā izmantots vestibila ziņojumu dēlis.
Operas režisori pelna daudzkārt vairāk nekā nozarē; vadība ar darbiniekiem nesarunājas (163)
Kultūras ministrijas pasūtītais operas funkciju audits, kura fragmenti nonākuši portāla TVNET rīcībā, liecina, ka līdzšinējā operas darbībā saskatīts daudz uzlabojamu lietu. «Ernst&Young», izvērtējot operas darbību pēdējo piecu gadu laikā, sniedzis daudz ieteikumu, kā uzlabot operas darbību un vadību.
Auditorkompānija norāda, ka no 2008. līdz 2012. gadam vidējā operas štata darbinieku atlīdzība samazināta par 14%. Tāpēc jāapsver iespēja palielināt darbinieku atlīdzību un atgriezt pilnu darba slodzi, lai sekmētu darbinieku motivāciju un novērstu darba attiecību pārtraukšanu.
Vajadzīga normāla komunikācija
Tāpat auditoriem nav pieņemami, ka operā komunicēšana ar visiem darbiniekiem notiek kompleksi.
Lielākoties komunikācijai tiek izmantots vestibila ziņojumu dēlis.
Operā nepastāv vienota iekšējā komunikācijas sistēma.
Jāpaplašina valde
Identificētas arī iespējamās strukturālās izmaiņas, kas ietekmētu gan operas pārvaldību un attiecības ar Kultūras ministriju, gan arī esošo operas organizatorisko struktūru. Auditori iesaka paplašināt operas valdi līdz trīs cilvēkiem.
Vienam valdes loceklim vajadzētu būt speciālistam finanšu nozarē, otram - pārzināt mākslinieciskos jautājumus, bet trešajam - orientēties pārvaldībā.
Šādas izmaiņas varētu uzlabot lēmumu pieņemšanas caurskatāmību un sabalansētību.
Dažiem ienākumi saruka daudz mazāk
Analizējot vidējās operas darbinieku atlīdzības un piemaksas, var secināt, ka šeit iedzīvojies «Dzīvnieku fermas» princips «visi ir vienlīdzīgi, bet daži ir vienlīdzīgāki par citiem».
Piemēram, piecu gadu laikā operas mākslinieciskais personāls piedzīvojis vislielāko ienākumu samazinājumu - par 18%.
Māksliniekiem atlīdzības un piemaksas grieztas visstraujāk.
Savukārt administratīvie darbinieki, kuriem jau tā ir lielākas algas, sajutuši mazāku ienākumu kritumu - tikai par 12%.
Administrācijas atalgojums samazināts mazāk nekā operā vidēji - par 14%.
Operas vadošie darbinieki - vislabāk pelnošie
Interesantu ainu iezīmē arī vidējo autoratlīdzību salīdzinājums operā, Dailes teātrī un Nacionālajā teātrī no 2007. līdz 2011. gadam.
Redzams, ka jaunuzvedumu sagatavošanas laikā 2007.gadā operas režisors un horeogrāfs saņēma aptuveni trīs reizes lielāku autoratlīdzību nekā Dailes teātra režisors. Salīdzinot ar Nacionālo teātri, atšķirība ir vēl lielāka -
operas režisors saņēma piecreiz lielāku autoratlīdzību nekā Nacionālā teātra režisors.
Savukārt starp operas un teātru scenogrāfu un kostīmu mākslinieku algām nav tik lielas atšķirības.
No atzinuma arī var secināt - lai arī baleta izrāžu ir mazāk nekā operas izrāžu, pirmās ir ievērojami rentablākas. Auditori iesaka iespēju palielināt baleta žanra izrāžu proporciju. Tāpat jāizvērtē iespējas pārskatīt biļešu cenu noteikšanas procesu.
Diemžēl TVNET rīcībā nav pilns auditora ziņojums, kas sniegtu plašāku ieskatu operā notiekošajā un ļautu gūt pilnīgākus secinājumus.
Tomēr dodam iespēju TVNET lasītājiem iepazīties ar atzinuma daļu, kas var viest lielāku skaidrību aktuālajā skandālā starp dažādiem māksliniekiem, vadošajiem darbiniekiem un ministrijas pārstāvjiem.