Alpu aviokatastrofa mainīs lidošanas kārtību

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Lai pasargātu aviopasažierus no iespējamām pilotu ļaunprātībām, varētu mainīt līdzšinējo lidojumu kārtību. «Germanwings» lidmašīnas ietriekšanās Alpos, ko, visticamāk, izraisīja viena pilota vēlme iznīcināt lidaparātu un tajā esošos pasažierus, mudina uzlabot lidojumu drošību un mainīt apkalpes rīcību, atrodoties gaisā.

Vispirms Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs sarunā ar portālu TVNET norādīja, ka izskanējušās runas par otra pilota nespēju iekļūt pilotu kabīnē nav baumas. To apstiprinājuši arī izmeklētāji.

Pastiprināta uzmanība drošībai

Viņš skaidroja, ka pēc 2001.gada terora aktiem ASV visas pasaules aviācijā pievērsa pastiprinātu uzmanību drošībai un mainītas vairākas lietas.

Viena no tām ir saistīta ar pilotu kabīnes durvīm. Tika izstrādātas durvis, ko nevarētu tik viegli atvērt no pasažieru salona puses.

Kopš 11.septembra terora aktiem lidmašīnu pilotus sargā triecienizturīgas durvis.

Tās ir pamatīgākas par līdz tam izmantotajām durvīm - tās nevar tik viegli sacirst, sašaut un citādi sabojāt, lai ļaundari vai teroristi nokļūtu pie pilotiem. Durvis ir aprīkotas ar speciālu slēdzeni, kuras atvēršanu parasti kontrolē no pilotu kabīnes iekšpuses.

Īpašās durvis un slēdzene ieviesta, lai pasargātu lidmašīnas apkalpi no pasažieriem, kam varētu būt ļauni nodomi.

 

Turklāt lidmašīnām, kas ir smagākas par 45,5 tonnām un pārvadā vairāk nekā 60 pasažierus, virs īpašajām durvīm jābūt arī videokamerām, kas filmē pasažieru salonā pie pilotu kabīnes durvīm notiekošo.

Kabīnē sēdošie piloti visu laiku var redzēt, kas notiek pie viņu durvīm.

Gorodcovs skaidroja, ka līdz ar jaunās kārtības ieviešanu tika noteikts, ka pilotu kabīnes durvis lidojuma laikā vairs nedrīkst turēt vaļā, tām vienmēr jābūt ciet.

Ja kāds no apkalpes vēlas iekļūt pilotu kabīnē, viņam jāpieklauvē pie durvīm. Pārliecinoties, ka pasažieru salonā viss ir kārtībā un lidotājiem nedraud briesmas, piloti parasti nospiež durvju atvēršanas pogu un ielaiž stjuarti.

Savukārt, ja piloti konstatē nolaupīšanas mēģinājumu vai kādas citas briesmas, kas varētu palielināties, atverot pilotu kabīnes durvis, viņi var rīkoties pretēji, nobloķējot durvis.

Pilotu kabīnes durvju nobloķēšanās laiks ir 5-20 minūtes.

Šis laiks dažādās aviosabiedrībās atšķiras. Pēc nobloķēšanās laika beigām durvis atkal var atvērt no pasažieru salona puses ar koda palīdzību, ja tās netiek atkārtoti nobloķētas.

Lidmašīnas otrais pilots Andreas Gunters Lubitzs, kas palika pilotu kabīnē. Bilde no viņa iepriekš aktīvā Facebook profila
Lidmašīnas otrais pilots Andreas Gunters Lubitzs, kas palika pilotu kabīnē. Bilde no viņa iepriekš aktīvā Facebook profila Foto: facebook

Kas notiek, ja abi piloti zaudē samaņu?

Savukārt, ja stjuarte konstatē, ka uz viņas klauvējieniem neviens no pilotiem neatbild un neatver pilota kabīnes durvis, viņa var izmantot speciālu kodu, kas pieejams salona apkalpes locekļiem.

Šis kods ļauj atvērt kabīnes durvis pat tad, ja abiem pilotiem kļuvis slikti. Piloti kabīnē par šā koda uzspiešanu tiek brīdināti gan ar speciālu audiosignālu, gan gaismas signālu panelī.

Ja piloti nav spējīgi atvērt durvis (piemēram, viņi ir zaudējuši samaņu), durvis dažas sekundes pēc koda ievadīšanas atveras un apkalpes locekļi var nokļūt pilotu kabīnē. Savukārt, ja piloti ir pie samaņas un konstatē apdraudējumu no salona, viņi durvis var nobloķēt.

Ja pilots no iekšpuses durvis ir nobloķējis, tās nevar atvērt ar koda palīdzību.

Iespējamas izmaiņas

Gorodcovs sacīja, ka pēc šīs aviokatastrofas arī mūsu aviosabiedrībām, iespējams, būs jāievieš izmaiņas savās procedūrās.

Aģentūra ir nosūtījusi vēstuli aviosabiedrībām, lūdzot izvērtēt nepieciešamību operatīvi mainīt līdzšinējo kārtību, kad pilotu kabīnē uz brīdi var atrasties viens pilots. Iespējams, turpmāk, ja viens no pilotiem vēlēsies iziet no kabīnes (piemēram, uz tualeti), viņa vietā kabīnē dosies kāds no apkalpes locekļiem.

Viņš varētu sniegt pirmo palīdzību vai atvērt durvis, ja kabīnē palikušajam pilotam paliek slikti.

Iespējams, turpmāk pilotu kabīnē lidojumu laikā nevarēs atrasties tikai viens cilvēks.

Ja speciālisti vienosies, ka kārtība būtu maināma, tā varētu stāties spēkā jau pavisam drīz. Visticamāk, drīzas izmaiņas sagaidāmas ne tikai Latvijas, bet arī starptautiskā līmenī.

Jādomā par uzlabojumiem

Ja izmeklēšanā patiešām apstiprināsies, ka durvju nobloķēšana no kabīnē palikušā pilota puses neļāva novērst aviokatastrofu, tas izraisīs lielu rezonansi visā pasaulē. Būs jāmeklē risinājumi, lai nepieļautu šādus gadījumus nākotnē.

Līdz šim tika darīts viss, lai lidojumu apkalpes locekļus pasargātu no iespējamās pasažieru neadekvātas rīcības, bet

turpmāk būs jāizstrādā pasākumi, lai pasargātu pasažierus no iespējamās pilotu neadekvātas rīcības.

Noteikti nevarēs turpināties līdzšinējā kārtība.

Gorodcovs arī piebilda, ka «Germanwings» aviokatastrofa nav vienīgais gadījums, kad lidojuma apkalpes apzināta rīcība tiek saistīta ar katastrofas izraisīšanu.

No medijos izplatītās informācijas var secināt - ja no pilotu kabīnes izgājušais pilots netika atpakaļ kabīnē, kabīnē palikušais pilots, iespējams, bija bloķējis durvis. Ja durvis nebūtu bijušas speciāli nobloķētas, ārpusē esošais pilots tās būtu varējis viegli atvērt ar speciālā koda palīdzību.

Ja cilvēkam paliek vienkārši slikti, viņš parasti nenobloķē durvis, lai pie viņa nevarētu iekļūt...

Visi gāja bojā

TVNET jau ziņoja, ka «Germanwings» lidmašīna «Airbus 320» otrdien ietriecās Alpu kalnos pēc tam, kad astoņas minūtes zaudēja augstumu. Bojā gājuši visi 150 cilvēki, kas atradās lidmašīnā.

Viens no «Germanwings» avarējušās lidmašīnas pilotiem vēlējies iznīcināt lidmašīnu, atsaucoties uz Francijas izmeklētāju pausto, vēsta BBC. Francijas izmeklētāji, analizējot balss ierakstus, secinājuši, ka pilots pārņēmis lidmašīnas vadību un ar nolūku sācis augstuma samazināšanu. Otrs pilots, kurš tobrīd uz mirkli bija pametis pilota kabīni, palicis aiz aizslēgtām durvīm.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu