Divas draudzenes piedzīvo sarežģījumus, iepērkoties internetā

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Nesen TVNET rakstīja par divām draudzenēm, kuras saskārās ar dažādiem sarežģījumiem, iegādājoties internetā zābakus. Skaidrojām, kā iespējams, ka pēc vienādiem pirkuma apstākļiem vienā pasta nodaļā klientam prece tiek izsniegta, bet otrā ne? Valsts ieņēmumu dienestā skaidroja, ka sieviešu piedzīvotā situācija var rasties tāpēc, ka preču nosūtītāji no Austrumu valstīm pasta sūtījumu pavadzīmēs ļoti bieži norāda samazinātu preču muitas vērtību.

Te varat izlasīt par sieviešu piedzīvojumiem, iegādājoties zābakus:

Novembra sākumā abām sievietēm pienāca paziņojumi no pasta nodaļām, ka zābaki ir atsūtīti uz Latviju. Vispirms uz savu pasta nodaļu devās Sandas draudzene. Pastā viņai pateica, ka zābaki sūtīti no Ķīnas caur Nīderlandi un tie jāatmuito. Tā kā to nevarēja izdarīt, pastā zābakus neizsniedza. Savukārt otrai sievietei viņas pasūtītos zābakus Latvijas pasta nodaļā izsniedza bez jebkādiem papildu dokumentiem un jautājumiem.

Kā tas iespējams?

Tāpēc TVNET jautāja pastam, kā iespējams, ka vienā pasta nodaļā sūtījumu saņemšanai pieprasa dokumentus, bet citā neko un sūtījumu vienkārši atdod.

Pastā paskaidroja, ka visi pārrobežu pasta sūtījumi, tajā skaitā arī sīkpakas, kas tiek saņemtas Latvijas pastā, tiek nodotas valsts muitas dienestu kontrolei. Muitas dienesti var pieņemt lēmumu aplikt pasta sūtījumu ar muitas nodokli vai citu līdzīgu nodevu, kā arī pieprasīt no adresāta un/vai sūtītāja iesniegt muitas formalitāšu nokārtošanai nepieciešamos dokumentus.

Vienlaicīgi pastā norādīja, ka pasta uzņēmums neatbild par muitas iestāžu amatpersonu un muitas brokeru (tajā skaitā to darbinieku) rīcību, kas saistīta ar pasta sūtījumu muitošanu. Latvijas pastam šie lēmumi nav zināmi, un pasts nevar tos ietekmēt.

Ja adresāts atsakās maksāt muitas nodokli vai 30 dienu laikā nenokārto muitas formalitātes, pasta sūtījums tiek sūtīts atpakaļ sūtītājam.

Pastā ieteica vērsties Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldē.

Ieņēmumu dienestā norāda uz nekorektām sūtījumu vērtībām

Savukārt VID skaidroja, ka šāda situācija, kad vienā pasta nodaļā sūtījumu saņemšanai pieprasa dokumentus, bet citā - nepieprasa neko un sūtījumu vienkārši atdod, ir radusies, iespējams, tāpēc, ka

preču nosūtītāji (interneta veikali) no Austrumu valstīm pasta sūtījumu pavadzīmēs ļoti bieži norāda samazinātu (nekorektu) preču muitas vērtību.

Ja sūtījuma muitas vērtība pavadzīmē tika norādīta zemāka vai vienāda ar 22 eiro, sūtījums nepamatoti tika izlaists brīvam apgrozījumam un, nesamaksājot muitas maksājumus, piegādāts saņēmējam.

Muitas kontrolei tiek pakļauti visi pasta sūtījumi, kuri tiek ievesti Latvijā no valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis. Ja, veicot muitas kontroli, muitas amatpersonām rodas aizdomas, ka pasta pavadzīmē uzrādītā preces muitas vērtība ir nekorekta, preču saņēmējam tiek pieprasīta informācija par preču pirkšanas apstākļiem. Ja muitošanai pakļautais sūtījums ir saņemts un par to nav samaksāti likumos paredzētie muitas maksājumi, sūtījuma saņēmējam ir pienākums tos nomaksāt. To var izdarīt, vēršoties tuvākajā muitas iestādē un veicot saņemto preču atmuitošanu. Informācija par pasta sūtījumu muitošanu ir VID mājas lapas sadaļā Muita – Ceļotāju bagāža, pasta sūtījumi.

Ieņēmumu dienestā arī vērsa uzmanību, ka, iepērkoties dažādos interneta veikalos, pastāv risks neapzināti iegādāties pazīstamu zīmolu pakaļdarinājumus.

Tas galvenokārt attiecas uz mobilajiem tālruņiem un to aksesuāriem, rokassomiņām, apģērbiem, apaviem, dažādām elektroprecēm, medikamentiem.

Viltotas preces parasti ir zemākas kvalitātes un krietni lētākas nekā oriģinālie izstrādājumi, tās dažos gadījumos var apdraudēt patērētāju veselību un drošību. VID rekomendē pirms pasūtīt preces internetā, šaubu gadījumos vērsties pie oficiālā preču pārstāvja Latvijā vai konkrētā preču ražotāja. Informācija par intelektuālā īpašuma aizsardzību ir publicēta VID mājas lapas sadaļā Muita - Intelektuālā īpašuma aizsardzība.

Kāpēc bija pārsteigumi par maksājumiem?

Sievietes, iegādājoties zābakus, saskārās ar vairākām pārsteidzošām lietām saistībā ar maksājumiem. Pirmkārt, maksājuma gaitā netika pieprasīti drošo interneta pirkumu dati. Sievietes bija reģistrējušas savu karti drošiem interneta pirkumiem un nezināja, kāpēc šajā gadījumā sistēma nedarbojās. Otrkārt, pēc visu datu ievadīšanas datora ekrānā parādījās paziņojums, ka maksājums nav noticis, bet pēc tam no konta tika noņemta nauda.

Swedbank Karšu daļas Attīstības projektu vadītāja Diāna Kanopa TVNET skaidroja, ka drošus pirkumus internetā apstiprina divas puses – gan pircējs, kurš reģistrē karti drošiem pirkumiem internetā, gan tirgotājs, kurš reģistrējas un atbalsta drošus pirkumus. Tirgotāji jeb internetveikali, kuri ir pievienojušies drošo interneta pirkumu risinājumiem MasterCard SecureCode un Verified by Visa, savos internetveikalos redzamās vietās izvieto atbilstošus logotipus, tādējādi norādot, ka viņiem var uzticēties.

«Drošo interneta pirkumu risinājumi nodrošina, ka, veicot pirkumus tīmeklī, jūsu maksājumi tiek autorizēti divas reizes.

Ja maksājums netiek autorizēts divreiz, tas nozīmē, ka jūsu izvēlētais tirgotājs nav pievienojies drošo pirkumu sistēmai.

Pēc kartes datu ievadīšanas tiek parādīts pirkuma kopsavilkums un personīgais identifikācijas ziņojums. Vienmēr pārbaudiet, vai personīgais identifikācijas ziņojums ir pareizs.

Ja personīgais identifikācijas ziņojums nav pareizs, neapstipriniet pirkumu.

Pēc tam jūs tiksiet pārvirzīts uz internetbanku, kur jums pirkums būs jāapstiprina, ievadot savus internetbankas identifikācijas datus. Pēc veiksmīgas autorizācijas jūs tiksiet pārvirzīts atpakaļ pie tirgotāja un darījums pabeigts,» bankas pārstāve skaidroja.

Kopumā, iepērkoties internetā, noteikti ieteicams ievērot dažas lietas: Pirmkārt, ir jāiepērkas zināmos interneta veikalos, par kuru darbību var atrast atsauksmes. Otrkārt, pirms iepirkšanās jāpārliecinās, vai nokļūts tajā veikalā, kurā plānots, – jāpārbauda, vai portāla adrese palika nemainīga un ir drošs savienojums (adreses joslā ir httpS://). Treškārt, pirkumiem internetā ieteicams izmantot citu karti, nevis to, kurā glabājas alga vai kādi uzkrājumi.

Kā cilvēkiem šādos gadījumos vajadzētu rīkoties?

Ja klients konstatē krāpniecisku rīcību, viņš var, aizpildot bankas veidlapu vai atbilstošu iesniegumu, bankā iesniegt maksājuma rīkojuma atsaukumu. Līdzko šāds iesniegums ir saņemts, banka savu iespēju robežās sazinās ar to maksājuma pakalpojumu sniedzēju, kas apkalpo naudas saņēmēju vai arī ar tiešo saņēmēju, lai atgūtu pārskaitītos naudas līdzekļus. Ja maksājuma rīkojums vēl nav izsūtīts no bankas, bet ir sākta tā apstrāde, banka to aptur.

Tomēr ir jāatceras, ka bankas nav visspēcīgas un tām pastāv likuma noteikti ierobežojumi attiecībā uz jau izpildītu maksājumu atsaukšanu,

un šādās situācijās iesaistītās puses var vienmēr efektīvāk atrisināt problēmas, savstarpēji vienojoties. Savukārt, ja šāda vienošanās nav iespējama, tad juridisku domstarpību risināšanā efektīvāki palīgi par bankām būs policija.

Ko cilvēkam darīt, kad viņš pēc maksājuma internetbankā ierauga, ka no bankas konta noņemta lielāka naudas summa?

Šādos gadījumos banka aicina klientus nekavējoties sazināties ar savu banku. Turklāt banka noteikti aicina klientus vēl pirms pirkuma veikšanas internetā rūpīgi izlasīt visus tirgotāja noteikumus, jo dažādiem tirgotājiem ir dažādi nosacījumi un dažādas papildu komisijas maksas.

Te varat izlasīt par sieviešu piedzīvojumiem, iegādājoties zābakus:

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu