Ceturtdiena, 19. jūlijā Vārda dienas: Digna Jautrīte Kamila Sāra
No kreisās: Saskaņieši Aleksandrs Mirskis, Nils Ušakovs un Sergejs Dolgopolovs. 23.novembris, 2007.gads |  
Foto: LETA

Radio Sputnik ir Krievijas valsts finansēta milzu mediju koncerna – aģentūras «Rossija Segodnja» sastāvdaļa. Aģentūras vadītājs un Kremļa «galvenais melis» Dmitrijs Kiseļovs pērnvasar gribēja reģistrēt pārstāvniecību arī Latvijā. Tomēr Uzņēmumu reģistrs to neļāva. Tad Latvijā darbu sāka Sputnik «informācijas portāls». Tā darbību ar domēnu sputnik.lv aizliedza, bet šobrīd portāls reģistrēts ar citu adresi un turpina darboties.

Latvijā raidošā «Auto radio» ēterā dažas stundas katru dienu dzirdami raidījumu fragmenti, kas ir apbrīnojami līdzīgi tiem, kurus pārraida arī Krievijas ziņu aģentūras Rossija Segodnja radio Sputnik. Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome apliecina, ka Auto radio nav ļauts Latvijā veikt Sputnik vai kādas citas ārvalstu radiostacijas raidījumu vai raidījumu fragmentu regulāru atskaņošanu.

Aija Duļevska, Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes priekšsēdētāja: Problēma ir tajā jomā, ka juridiskais formulējums, ar kādu viņi attaisno, ka šie raidījumi viņiem pastāv, ir noslīpēts līdz perfekcijai. Pašlaik notiek juridiskas diskusijas – kas tas ir, ko viņi raida. Jo viņi uzstāj uz to, ka viņi raida oriģinālsižetus, kurus saražo tepat Latvijā. Un viņi neatzīst sadarbību ar Sputnik. Un jebkādā veidā cenšas panākt šo slēptās retranslācijas turpināšanu.

Jautājums: Jūs arī esat to konstatējuši, ka tur ir montēts, lai nevarētu pierādīt?

Duļevska: Jā. Tā ir viena no metodēm, ko viņi dara.

Jautājums: Bet kur ir problēma ierakstīt ēteru tur un ēteru šeit? Salīdzināt un konstatēt, ka ir vienādi.

Jānis Lielpēteris, Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes Monitoringa centra vadītājs: Kultūras ministre uzskata, ja kāds Latvijā slēpti pārraida radio Sputnik tapušas pārraides, tad tas ir likuma pārkāpums.

Dace Melbārde, kultūras ministre (Nacionālā apvienība): Lai retranslētu citā radio radītu saturu, viņiem ir jāprasa NEPLP. Likums ļoti skaidri pasaka, kādi ir nosacījumi tiem radio, kas darbojas Latvijā. Jautājums - vai NEPLP uzrauga to un nodrošina, ka šīs likuma normas tiek ieviestas reāli dzīvē.

Jautājums: Ja notiek kāda Sputnik retranslācija vai izgrieztu atsevišķu daļu pārraidīšana, kas nav tiešraide, tad tas ir pārkāpums?

Melbārde: Jā, saskaņā ar šo likumu tas ir pārkāpums un NEPLP uz to ir jāreaģē.

Radiostacija Auto radio bāzējas Zaķusalā. Blakus Latvijas Televīzijai. Radio pārstāvji plašos skaidrojumos ar Nekā Personīga negrib ielaisties.

Saruna ar «Auto radio» biroju Zaķusalas krastmalā:

- Mēs nekādus komentārus nevaram jums sniegt!

- Kāpēc?

- Vienkārši. Nevaram sniegt. Klausieties radio un viss.

- Mēs gribējām pajautāt, vai ir taisnība, ka jūs arī pārraidāt programmu, kas ir tapusi Sputnik radio?

- Es jums vēlreiz saku – mums nav nevienu komentu. Ja jums ir kādi jautājumi, griezietes padomē. Ar viņiem viss ir saskaņots un viņi zina, kā mēs strādājam. Paldies!

«Auto radio» īpašnieku vidū savulaik bijis Aleksandrs Mirskis.

Viņš bijis Saeimas un arī Eiroparlamenta deputāts. Pēdējos gados plašāk pazīstams kā ne pārāk populāras partijas «Alternatīve» veidotājs, mūziķis un biežs viesis dažādos Krievijas televīziju raidījumos, kuros runājis par Krievijas pareizo rīcību Ukrainā, vērsies pret gejiem, nacisma uzplaukumu un sašutis par «nepilsoņu apspiešanu Latvijā». Drošības policija 2014.gada pārskatā minēja, ka Mirskis nodarbojas ar Sputnik radio projekta virzīšanu Latvijā.

Aleksandrs Mirskis, bijušais Eiropas Parlamenta deputāts: Latvijā ir 350 000 nepilsoņu! Tas ir kas? Mēs gatavojām nez cik rezolūcijas. Bet tagad pats labākais! Mēs gatavojām vairākas rezolūcijas. EP prezidents Martins Šulcs bija par šīm rezolūcijām. Bet mēs sociāldemokrāti un pārējie kreisie neko nevarējām izdarīt. Tāpēc, ka labējo parlamentā ir vairākums. Un neko ar to nepadarīt.

Šobrīd Mirska vārds vairs nav atrodams starp Auto radio īpašniekiem. Bet vairākas firmas ar līdzīgiem nosaukumiem Autoradio Riga, Autoradio Rēzekne, Autoradio Latgale un Autoradio Daugavpils vienādās daļās pieder Igaunijā reģistrētam uzņēmumam Radio N (un kādam 1993.gadā dzimušam Danam Mirskim, liecina Firmas.lv datubāze). Nekā Personīga Mirski sastop iznākam no radio telpām. Viņš gan ar TV3 sarunās neiesaistās.

Nekā Personīga rīcībā ir dokuments, kurā redzamas summas, cik Krievijas aģentūra Rossija Segodnja šogad maksājusi par iespēju raidīt ārvalstīs:

€ 229 000 maksāti par apraidi 10 pilsētās Afganistānā;

€ 300 000 par apraidi Parīzē;

€ 400 000 izmaksājusi radio Sputnik strādāšana Vācijā un Ukrainas galvaspilsētā Kijevā;

Pusmiljons eiro – raidīšana trijās Turcijas pilsētās;

€ 600 000 Kirgīzijā;

Pusmiljons eiro Libānas galvaspilsētā Beirūtā.

Latvijas vārda publiski pieejamajos dokumentos nav.

Aija Duļevska, Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes priekšsēdētāja: Mums neviens šādu informāciju nav sniedzis, bet jāsaka, kā ir, – pastāv arī viedokļi komercradio vidē, ka šāda problēma pastāv un ne viņiem vien.

Kāda problēma?

Duļevska: Ka tiek saņemta nauda par retranslāciju. Bet mēs kā valsts iestāde neesam saskārušies ar to, ka varētu pierādīt šos vārdus. Komercradio konkurenti viņi acīmredzot ir.. Viņiem ir plašāka informācija par šo jautājumu nekā mums.

Eiropas Parlaments šonedēļ solīja domāt, kā aktīvi vērsties pret Krievijas propagandu. Krievijas prezidents un viņam lojālā Russia Today TV kanāla vadītāja to iztulkoja kā uzbrukumu brīvai presei un tiesībām brīvi izteikties.

Artis Pabriks, Eiropas Parlamenta deputāts (Vienotība): Skaidrs, ka mēs nevaram pieļaut ilglaicīgi šādu informācijas telpas izmantošanu ar nolūkiem, kas šķeļ, fragmentē ES sabiedrību un pavājina mūsu drošību, kā arī šķeļ, fragmentē Latvijas sabiedrību un pavājina mūsu drošību.

Margarita Simonjana, RUSSIA TODAY direktore: Cik gadu desmitus mūs audzināja – vārda brīvība ir augstāka par visu. Demokrātija – augstāka par visu. Jāklausās citi viedokļi. Bet, tikko kā cits viedoklis kļuva dzirdams, kā kāds tajā ieklausījās un mums parādījās auditorija, tā uzreiz atklājās, ka tas ir ļoti šausmīgi un ātri ir jāatrod veidi, likumīgi, lai šis cits viedoklis vairs nekad neskanētu!

Audioieraksts no radio Sputnik:

Andrejs Mamikins, Eiroparlamenta deputāts (Saskaņa): Es esmu ļoti apbēdināts. Maigi sakot, tas ir kauns. Tagad EP visi deputāti ir saskaitīti. 304 idioti un 208 auni. 304 balsis par rezolūciju cīņai ar Krievijas propagandu. 208 cilvēki atturējās.

Latvijas drošības iestādes un ārlietu ministrija uzskata - radio Sputnik un aģentūra «Rossija Segodnja» ir nevis brīva prese, bet informācijas kara ierocis.

Drošības policijas skaidrojums: «Radio Sputnik un citi aģentūras Rossija Segodnja veidotie produkti nedarbojas atbilstoši Rietumu demokrātisko valstu izpratnei par objektīviem sabiedrības informēšanas principiem un līdzinās propagandas instrumentiem. Mūsu vērtējumā radio Sputnik darbība neatbilst Latvijas informatīvās telpas drošības interesēm un ir vērsta uz Krievijas Federācijas interešu realizēšanu, nevis uz Latvijas sabiedrības nodrošināšanu ar objektīvu un vispusīgu informāciju.»

Edgars Rinkevičs, LR ārlietu ministrs (Vienotība): Ja ir kādas citas valsts finansēts un ar šīs varas svētību apstiprināts darbības modelis, programma, un šāda radiostacija, televīzija vai portāls darbojas jau kā oficiāls valsts informācijas kanāls, sava veida propagandas kanāls, tad mēs nerunājam par preses brīvību, bet mēs runājam par informatīvu karu, uzbrukumu. No tāda viedokļa raugoties, attiecīgajām kompetentajām iestādēm uz šo būtu jāraugās no šāda viedokļa. Mums ir jānodala prese un tās brīvība, kas darbojas pēc vieniem standartiem, no info kanāliem, kas tiek izmantoti, lai grautu mūsu pamatu.

© TVNET. Visas tiesības paturētas