RUS
Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

Ženēvā māca pieklājību sabiedriskajā transportā. Kurš to darīs Rīgā?

TVNET 1
  • Raksts
  • Video
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs "Rīgas Satiksmes" autobusā | Foto: Edijs Pālens / LETA

Šveices pilsētā Ženēvā norisinās interesanta kampaņa, kas atraktīvā veidā pievērš uzmanību pieklājībai un iecietībai pasažieru vidū sabiedriskajā transportā. Nedēļas sākumā trīs aktieri, kuri bija ģērbušies kā tipiski briti - viens sarkanā žaketē kā Bekingemas pils apsargs, otrs smokingā un cilindrā, bet trešais kā Lielbritānijas karaliene, Ženēvas vilcienu stacijā demonstrēja iedzīvotājiem, kā izmantot tramvajus un autobusus pieklājīgi un cieņpilni.

Ja jums kādreiz ir gadījies būt Londonā, jūs zināt, cik «karojoši» var būt briti par noteikumu ievērošanu metro un citās publiskās vietās. Ja nostāsities nepareizajā pusē uz eskalatora (stāvēt labajā, iet garām - kreisajā) vai nepalaidīsiet cilvēkus ārā no vilciena, mēģinot tajā iekļūt ātrāk, varat izjust londoniešu dusmas, un ne bez pamata - šie noteikumi darbojas, ļaujot pilsētai dzīvot ar iespējami mazāku kņadu.

Patlaban Ženēva iedvesmojas no britu noteikumiem, lai iedrošinātu sabiedriskā transporta lietotājus pilsētā būt pieklājīgiem citam pret citu.

Akcijas mērķis ir apturēt cilvēku spiešanos sabiedriskajā transportā, pirms citi ir no tā izkāpuši, kas ir ierasta prakse gan Ženēvā, gan Rīgā.

Šis eksperiments ir daļa no kampaņas, ko pilsētas satiksmes departaments sācis pagājušajā gadā, lai palielinātu informētību un veicinātu civilizētu uzvedību transporta lietotāju vidū.

Angļi sabiedriskajā transportā ievēro savstarpējo cieņu, izlaiž cilvēkus ārā, pirms paši kāpj iekšā. «Tās ir tās lietas, kas diemžēl Ženēvā ir izzudušas. Kad cilvēki steidzas, viņi īpaši nepievērš uzmanību citiem,» izdevumam «The Local» stāsta Ženēvas transporta ministrs Luks Barhasats.

Klišejiskie kampaņas tēli tika izvēlēti tāpēc, ka «visi tos zina». Jāatzīst, ka arī Japānā cilvēki sabiedriskajā transportā ir pieklājīgi, taču britu kultūra ir līdzīgāka Šveices kultūrai un uzvedības normām.

Kampaņa ir vērsta uz visiem transporta lietotājiem, lai kādu transporta veidu tie izvēlētos. Reakcija uz kampaņu ir pozitīva, ņemot vērā cilvēku atsauksmes sociālajos medijos.

Kā ar pieklājību sabiedriskajā transportā ir Rīgā?

Dzirdēts ne mazums gadījumu, ka arī Rīgā sabiedriskajā transportā izceļas konflikti un asāka vārdu pārmaiņa. Varētu par to vien klusi nosmaidīt, ja vien tas nebūtu gaužām bēdīgi, jo reizēm sabojāts tiek ne vien rīta cēliens, bet visa diena. Nebūt tā nav norma - palaist pa priekšu, atvainoties, ja nepieciešams, utt. Nemaz nerunājot par nolemtajām sejām, ar kādām rīdzinieki katru rītu pārvietojas sabiedriskajā transportā.

Kā TVNET pastāstīja «Rīgas Satiksmes» Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča-Feldmane, uzņēmums regulāri izglīto sabiedriskā transporta pasažierus pieklājības jautājumos. Pasažieri tiek uzrunāti video formātā sabiedriskajā transportā uzstādītajos monitoros, īpaši pievēršot uzmanību sociāli aizsargājamām grupām - bērni, veci cilvēki un grūtnieces. Filmiņās uzmanība tiek pievērsta tādiem jautājumiem kā vecāku cilvēku un grūtnieču palaišanai apsēsties, somu nenovietošanai uz krēsliem, lai vieta būtu arī citiem pasažieriem, u.tml.

Sabiedriskā transporta uzņēmums var atgādināt par pieklājību, bet diemžēl ne to iemācīt,

norāda Bartaševiča-Feldmane. «Tam ir jānāk no ģimenes un skolas, lai kopumā sabiedrībā augtu pieklājības un tolerances līmenis pret līdzcilvēkiem,» norāda uzņēmuma pārstāve.

Lielbritānija Mediji Kultūra Arī Rīga Šveice SIA "Rīgas satiksme" Skola Japāna
1 Komentāri