Vai sievietes ir daudz emocionāli ekspresīvākas nekā vīrieši?

Apollo.lv
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Rex Features / Vida Press

Populārajā pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu filmā «Pretty Woman» («Jaukā sieviete») ainā, kurā bagātais uzņēmējs Edvards Luiss pasniedz prostitūtai Vivjenai Vordai 250 000 ASV dolāru vērtu dimantu kaklarotu, Džūlijas Robertsas atveidotās varones acis pārsteigumā ieplešas un lūpas savelkas plašā smaidā. Lai gan skaidrs, ka kaklarota aizlienēta tikai uz vienu vakaru, viņa nespēj apvaldīt savu sajūsmu. Turpretī Luiss, kuru atveido Ričards Gīrs, izrāda knapi jaušamu apmierinājumu par Vivjenas sajūsmu.

Filmās un televīzijas seriālos galvenie varoņi bieži ir spēcīgi, ieturēti vīrieši, kas neļaujas emocijām, bet galvenās varones - stipras, bet ekspresīvas sievietes, kuras brīvi pauž savas emocijas. Vai tie ir tikai Holivudas stereotipi vai arī sievietes tiešam ir emocionāli ekspresīvākas nekā vīrieši?

Jauns pētījums

Lai izpētītu atšķirības vīriešu un sieviešu sejas izteiksmēs dažādu emocionālu stāvokļu laikā, Makdafs un kolēģi izstrādāja unikālu sistēmu sejas izteiksmju novērtēšanai. Viņi pieaicināja vairāk nekā 20 000 dalībnieku no piecām dažādām valstīm. Dalībnieku uzdevums bija vērot dažādas plaši izplatītu produktu reklāmas.

Dalībnieki skatījās reklāmas savos datoros, zinot, ka tiek filmēti ar web-kamerām. Pētījumā piedalījās tikai cilvēki, kas jutās gana brīvi kameru priekšā.

Makdafs un kolēģi izmantoja automātisku sejas kodēšanas sistēmu, lai novērtētu pētījumu dalībniekus. Tika mērīts ne tikai dažādu sejas izteiksmju biežums, bet arī ilgums.

Pētījums daļēji apstiprināja iepriekšējos atklājumus, ka sievietes ir emocionāli ekspresīvākas. Reaģējot uz reklāmām, viņas smaidīja biežāk nekā vīrieši, un smaidīja ilgāk. Sievietes arī biežāk sarauca uzacis, nekā vīrieši, lai gan abi dzimumi sarauca uzacis vienādi ilgu laiku. Pētījumā iegūtie dati apliecināja uzskatu, ka sievietes biežāk izrāda emocijas, nekā vīrieši, un tas attiecas gan uz pozitīvām, gan negatīvām emocijām.

Papētot sīkāk, atklājās, ka vīrieši tomēr biežāk savelk dusmīgu seju, ja jūtas dusmīgi, un izteiksmīgāk un ilgāk sarauc uzacis. Vīrieši arī ilgāk sarauc uz leju lūpu kaktiņus, nekā to mēdz darīt sievietes, kad viņas pārņem negatīvas emocijas.

Pētījumā secināts, ka sievietes vairāk izpauž laimi un skumjas, bet vīrieši - dusmas. Šis atklājums varētu liecināt par sabiedrības paražām attiecībā uz to, kas tiek uzskatīts par pieņemamu uzvedību vīriešiem un sievietēm. Tādā gadījumā var secināt, ka šīs paražas ir noturīgas dažādās kultūrās, jo pētījums tika veikts ASV, Vācijā, Lielbritānijā, Ķīnā un Francijā. Skatoties pa valstīm, zināmas atšķirības tika novērotas, taču ne izteiktas.

Makdafa pieejai ir vairākas priekšrocības, salīdzinot ar iepriekš veiktajiem pētījumiem laboratorijās. Pirmkārt, sejas izteiksmes pētītas lielam skaitam cilvēku - desmit reizes vairāk nekā tipiskā laboratorijas pētījumā. Tas dod pārliecību, ka novērotās atšķirības atspoguļo situāciju plašākā mērogā.

Otrkārt, pētījumā tika novērtētas sejas izteiksmes, cilvēkam reaģējot uz ikdienišķiem stimuliem ierastā vidē, tādejādi vēl vairāk palielinot iespēju vispārināt atklājumus.

Treškārt, zinātnieki ieguva datus no piecām valstīm, ļaujot salīdzināt dažādu kultūru emocionālo ekspresivitāti.

Tomēr daudzi jautājumi palikuši neatbildēti.

Vai sievietes biežāk pauda prieku, bet vīrieši dusmas tādēļ, ka tieši šīs emocijas pārdzīvoja intensīvāk? Diemžēl, pētījuma dalībnieki neraksturoja, kādas iekšējas sajūtas viņos raisa redzētās reklāmas, tādēļ nav iespējams tieši sasaistīt sejas izteiksmes ar emocionālo pieredzi.

Šī paša iemesla dēļ maz zināms arī par dzimumu atšķirībām, reaģējot uz konkrētiem emocionālajiem stāvokļiem, piemēram, riebumu, cerību un pateicību.

Scientific American

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu