Eksperti skaidro, kāpēc tik daudziem ir atkarība no «Facebook»

Apollo.lv
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: PantherMedia / Scanpix

lietotāju skaits pārsniedzis divus miljardus

«Creating Facebook»

«Facebook» dibinātāja Marka Cukerberga mērķis, izveidojot šo vietni, bija dot cilvēkiem iespēju satuvināties vienam ar otru vienotā komūnā un stiprināt draudzības saites starp dažādu tautu, rasu un ticību pārstāvjiem, tomēr ir skaidrs, ka šis mērķis ir bijis diezgan utopisks un idealizēts, jo, izpētot sīkāk, ko cilvēki vietnē dara, kā komunicē viens ar otru un kā attīsta draudzības saites, atklājies, ka patiesība nav tik spoža kā Cukerberga formulētais mērķis.

Aptaujājot vairāk nekā 100 «Facebook» lietotājus, ir izpētīts, ka cilvēki bieži vien nepārtrauc draudzības saites pat brīžos, kad attiecīgais lietotājs tos kaitina vai pat aizvaino. Tā vietā, lai draudzību atteiktu vai nonāktu pie kāda problēmas risinājuma, cilvēki klusībā turpina vērot viņus, iespējams, pat gūstot baudu no iespējas kritizēt un nopelt to aktivitātes. Citiem vārdiem sakot, «Facebook» atspoguļo cilvēku attiecību dinamiku līdz pašiem pamatiem.

Aptaujā atklājās, ka pastāv liela daļa lietotāju, kurus pamatīgi aizvaino daudzas lietas, ko savos profilos publicē citi lietotāji, bet viņi neatbrīvojas no aizvainojošajām draudzības saitēm. Citiem vārdiem sakot, radikāla politiskā nostāja, ticības propaganda, rasisms, homofobija un pārlieku liela sevis izrādīšana ne vienmēr kalpo par iemeslu, lai lietotājs ierobežotu savu draugu loku vai atteiktos no «Facebook» lietošanas.

«Es ļoti stipri vēlos, lai ieroči netiktu tik ļoti glorificēti amerikāņu kultūrā, tomēr man nešķiet, ka «Facebook» būtu īstā vieta, kur cīnīties ar šo problēmu, tāpēc es attiecīgos ierakstus vienkārši ignorēju,» aptaujā rakstīja kāda «Facebook» lietotāja.

Viens no iemesliem, kāpēc lietotāji biežāk izvēlas ignorēt vai klusībā novērot aizvainojumus no citu lietotāju puses, slēpjas pienākuma sajūtā, kad draudzības saites nevar noslēgt tāpēc, ka attiecīgais lietotājs ir radinieks vai kolēģis un virtuāla draudzības izbeigšana nozīmētu konflikta padziļināšanu.

Tā vietā, lai samazinātu patērēto laiku sociālajā tīklā, mēs tiecamies klusībā kritizēt citu paustos viedokļus vai aizvainojošo uzvedību.

Līdzīgi ir ar reklāmām, ko mēs redzam televīzijā. Katrs apzinās, cik tās ir muļķīgas, tomēr rodas zināma bauda, tās skatoties, kritizējot un reizē izjūtot savādu pārākumu pār reklāmā paustajām muļķīgajām idejām vai reklāmas veidotājiem.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu